Počátky později secesního nádraží se datují do roku 1888, kdy zde vznikla původní vlaková zastávka pro osobní přepravu. V roce 1891 a 1899 prošla původní jednopatrová budova přestavbou. V roce 1904 bylo nádraží zbořené, jako jediný se dochoval strážní domek.

Záhada kolem architekta

Dodnes není jasné, který architekt za secesní budovou stojí, stavební plány předchozích i tohoto objektu se dochovaly od roku 1891 a jsou anonymní. Někteří historici uvádějí Josefa Heindla, jiní za autora považují architekta Obecního domu Antonína Balšánka. A historik architektury Zdeněk Lukeš přidává třetí jméno - Jan Vejrych.

Secesní budova vznikla v roce 1905. V roce 1960 byla stanice Vyšehrad zrušená a vlaky tudy začaly pouze projíždět. Dále budova sloužila jako výpravna. V roce 2000 byla budova nádraží prohlášena kulturní památkou. V roce 2006 přestaly České dráhy nádraží využívat úplně a o rok později jej prodaly.

Při bližším pohledu je místo až strašidelné. Ze zdi se odlupuje omítka a padající zdivo si vyžádalo vytvoření několikametrového bezpečnostního okruhu, který zahrazuje zábradlí s množstvím varování. Na perón vedou nenápadné a špinavé schůdky, které návštěvníkovi umožní vyloupnout se přímo u kolejí.

Zdroj: Eliška Stodolová

Schované za stromy u nádraží, kam z ulice není vidět, se pohybují jen osoby z okraje společnosti a sem tam projede vlak, který už léta v zastávce nestaví. Z pohledu od kolejí je nádraží obehnané stejným plotem a varováním před ohrožením života. Jeho stěny jsou zarostlé a celkově místo vzbuzuje pocity zanedbanosti a dezolátnosti.

Ostuda Prahy

Podle obyvatelky hlavního města, paní Jitky, která okolo jezdí do práce, je současný stav nádraží ostudou. Pohled na budovu v ní vzbuzuje smutné, lítostivé až rozpačité pocity nad chátráním památky a liknavostí úřadu. V tomto případě mají samosprávy ale spíše svázané ruce.

Příběhy opuštěných budov.Příběhy opuštěných budov.Zdroj: DeníkZa umístěním plotu, který má chránit kolemjdoucí před úrazem, stojí radnice Prahy 2. Ta ve spolupráci s Technickou správou komunikací (TSK) v únoru zátarasy postavila. Náklady přitom vymáhá od vlastníka, kyperské společnosti Miquelira Limited.

„Současný majitel nemovité kulturní památky nemá právní zastoupení v ČR a s úřady téměř vůbec nekomunikuje. Doručování jakýchkoli správních rozhodnutí je tak velice komplikované a zdlouhavé," vysvětluje mluvčí radnice Andrea Zoulová s tím, že v běhu jsou trestní oznámení pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti.

Poslední pokutu, 1,2 milionu korun, dostal vlastník na přelomu března a dubna letošního roku. „Pokutu vlastník nezaplatil a pokud to neučiní, bude ji Magistrát vymáhat exekučně,“ sdělil Deníku pražský radní pro majetek Adam Zábranský (Piráti).

Vyvlastnění je obtížné

Magistrát se již dříve snažil budovu získat, ale bezúspěšně. V roce 2022 přešel původní majitel, firma RailCity, oficiálně pod společnost Miquelira Limited, která přestala komunikovat téměř úplně.

Barrandovské terasy v červnu 2023.
Barrandovské terasy se klubou na svět. Hotovo má být příští rok

Krajní možností je zákonně vyvlastnění. Na území České republiky se samosprávy k takovému kroku od revoluce ale neuchýlily. „V současné chvíli nejsou splněny zákonné podmínky pro podání návrhu na vyvlastnění. Dle památkového zákona k přistoupení k tomuto opatření musí být splněny podmínky stanovené zákonem, a sice musí vždy předcházet postup ustanovení památkového zákona. Zákon stanoví, že teprve, když se uplatnění těchto postupů mine účinkem, při naplnění ještě dalších podmínek lze zvažovat vyvlastnění,“ doplnil Zábranský s tím, že pro uskutečnění účelu musí selhat dohoda s majitelem, vyvlastnění musí být ve veřejném zájmu, a to musí být prokázáno ve vyvlastňovacím řízení.

Aktuální stav tedy nenapovídá, že by se záchrana památky v brzké době blížila. Současného majitele se Deníku nepodařilo kontaktovat.

Nádraží Praha-Vyšehrad

Současná podoba nádraží VyšehradSoučasná podoba nádraží VyšehradZdroj: Deník/Eliška StodolováKde stojí: V Praze 2 na hranicích Nového Města ve Svobodově ulici

GPS lokace: 50°04'03.7", 14°25'12.3"

Kdy a kým byl postaven: Secesní budova vznikla během roku 1905 a navrhl jí zřejmě Josef Heindl. Někteří historikové se domnívají že architektem byl Antonín Balšánek či Jan Vejrych

Kdy a jakou zažil největší slávu: Od vybudování do roku 1960

Odkdy a proč chátrá: Nejvíce od roku 2007, kdy ji České dráhy prodaly a soukromý majitel se k budově nezná.