Novým vlastníkem Nádraží Vyšehrad je společnost Vyšehrad Rezidence, za kterou stojí, podle zjištění serveru Seznam zprávy, developer a investor Milorad Miško Miškovič. Ten již dříve uvedl, že záměrem je na místě zchátralého nádraží vybudovat po zahraničním vzoru malé byty o rozloze kolem 20 metrů čtverečních.
Oživení nové mikrolokality bude představovat i přízemní promenáda s obchody a službami v parteru, v podzemí pak nebudou chybět garážová stání.
Kolem záměru se strhla debata na sociálních sítích. V komentářích se objevují hlasy pro projekt, ale i proti němu.
„Byt o 20 m2, to by vůbec nemělo být kolaudováno jako byty, je to pro studenty a mladé pracující, kteří jsou povolní a přijímají jakékoliv ceny, i když jsou týden před výplatou na nule, jen aby mohli žít nějakým způsobem života. Je to zneužívání zranitelných a kdokoliv, kdo provozuje takovéhle kšefty, je nepoctivý člověk,“ myslí si Veronika Jelínková. S jejím názorem ale nesouhlasí jiný komentující, který projekt vítá s tím, že je to lepší, než nechat nádraží úplně spadnout.
Prvním korkem je zabezpečení dezolátní budovy
Budova nádraží je již delší dobu v havarijním stavu. Už víc jak rok kolem ní stojí plot s varovnými nápisy „zákaz vstupu“ a „nebezpečí ohrožení života“. Podle zastupitele Prahy 2 Jaroslava Němce, který stojí za peticí Zachraňme nádraží Vyšehrad, má být prioritou nového majitele zajištění budovy.
„Nyní je nutné po novém vlastníkovi požadovat okamžité provedení nezbytných zabezpečovacích prací a odpovídající bezodkladné údržby a nezbytných oprav, které povedou k záchraně nemovité kulturní památky nádraží Vyšehrad a k její rekonstrukci. Následně může být řešena případná realizace přístaveb,“ uvedl Němec (Piráti) s tím, že je potřeba připomenout, že nikdo není nucen si pořizovat památkově chráněné objekty a když tak učiní, musí počítat s nemalými finančními náklady.
Předchozí vlastník, kyperská společnost Miquelira Limited, se o nádražní budovu dlouhodobě nestarala. To vedlo i k udělení milionových pokut a trestnímu oznámení pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti, které podala právě městská část Praha 2 kvůli padajícím částem budovy. Podle pražského magistrátu ale nebylo možné stavbu vyvlastnit, a to z právních důvodů.
„Po dlouhých a spletitých jednáních se nám budovu podařilo odkoupit od předchozího vlastníka a jak je z jejího stavu patrné, bylo to takzvaně za pět minut dvanáct. Stav budovy je skutečně žalostný, ale díky naší výjimečné zkušenosti z revitalizací jak Karlína, Libně anebo Smíchova plně věříme, že z tohoto projektu uděláme architektonický skvost, doslova perlu moderní architektury hlavního města Prahy“ říká Milorad Miško Miškovič, zakladatel a Managing Partner Karlin Port Real Estate a spoluzakladatel OREFu, který si osobně zakládá na pověsti a kvalitě veškerých projektů, do nichž se jeho firma zapojí.
Fotogalerie: Budoucí podoba Nádraží Vyšehrad, vizualizace.
„Těším se, jak to ve zdech Nádraží Vyšehrad začne znovu žít. Využití bude víceúčelové, na části plochy představíme propracovaný projekt takzvaných micro-apartments v podobě, jaká zatím v Česku není k vidění. Celkově půjde o náklady okolo 700 milionů korun,“ doplňuje Milorad Miško Miškovič.
Secesní budova vznikla během roku 1905 a navrhl jí zřejmě Josef Heindl. Někteří historikové se domnívají že architektem byl Antonín Balšánek či Jan Vejrych. Největší slávu nádraží zažilo od svého vybudování až do roku 1960. Nejvíc chátrá od roku 2007, kdy budovu České dráhy prodaly a soukromý majitel se o ni nestaral.