Ostatní by zatím dál jezdili na opencard. Praha se tak připravuje na možnost, že se s vlastníkem práv k systému opencard, firmou eMoneyServices (EMS), nedohodne. Dnes v noci obě strany údajně dojednaly, že EMS zaručí provoz karet do konce června. Praha ale musí začít platit dluhy.

Zástupci EMS ovšem dohodu popírají. Tvrdí, že s nimi Praha nejedná, ač ji firma opakovaně upozorňovala na končící smlouvy a dlužné částky. EMS dnes navíc přeložila nové řešení. Cestou by prý mohl být vstup soukromých investorů do projektu opencard. Šlo by o takzvaný projekt PPP, tedy partnerství veřejného a soukromého sektoru.

Praha by za práva k opencard zaplatila 85 milionů korun, místo původních 370 milionů. Do dvou let by projekt zcela ovládla, o zisk by se ale dělila s EMS a investory, pro které je projekt s milionem klientů tučným soustem. Město se podle operátora, který opencard spravuje, musí s možnou variantou seznámit.

Nevýhodné smlouvy

Vedení města už řadu měsíců neúspěšně řeší, jak s projektem naložit dál. Vázáno je údajně nevýhodnými smlouvami z minulosti. Podle dostupných informací radní za TOP 09 dlouho do noci jednali o zavedení papírových průkazek. Diskutovalo se o tom, zda rada variantu schválí už na úterním zasedání tak, aby dopravní podnik mohl od poloviny června s vydáváním začít. Ve hře byl termín 18. června. Praze totiž tehdy vyprší smlouva s EMS, na níž je kvůli autorským právům provoz systému závislý. Po tomto datu by nebylo možné vydávat nové karty.

Ještě v nočních hodinách se ale podle radního Jana Vašíčka (TOP 09) sešli zástupci Prahy s EMS a dojednali odklad tohoto termínu do konce měsíce. Odkládá se tak i tisk papírových kuponů. Podmínkou ale je, že Praha zaplatí část svých závazků vůči EMS, a sice 30 milionů korun, které dluží za licence pro 250 tisíc karet. EMS si může za nezaplacené služby z minulosti nárokovat až 100 až 130 milionů korun.

„Nové řešení"

Praha v čele s primátorem Tomášem Hudečkem (TOP 09) navíc mluví o otevřeném výběrovém řízení na „nové řešení". Zda jím bude nová karta, nebo třeba úplný návrat k papírovým kuponům, zatím neví. Dopravní podnik v podkladech pro vedení města upozornil na problémy spojené s případným úplným přechodem na papírové jízdenky. Všichni cestující by museli navštívit výdejní místa, vyplnit potřebné dokumenty a dodat fotografie. „Předprodejní místa by patrně tento nápor nebyla schopna zvládnout," píše DPP.

Tisk papírových průkazek a kuponů by vyšel na asi 16 milionů. Každý žadatel by zaplatil 20 korun. Za opencard dá 100 respektive 150 korun. Opencard ale slouží zároveň i jako čtenářský průkaz do knihovny, což by papírová varianta neumožňovala. Cena jízdného by zůstala stejná.

Pokuta i trestní stíhání

Karta opencard Prahu stála 1,35 miliardy korun. Dosud si ji vyzvedlo asi 1,2 milionu cestujících. Skutečných uživatelů je kolem milionu. Radní včetně primátora Hudečka za prodloužení smluv s EMS z roku 2012 čelí trestnímu stíhání. Nedávno kvůli tomu navíc Praha dostala pokutu od antimonopolní­ho úřadu.

V souvislosti s opencard, která pochází z doby primátora Pavla Béma (ODS), bylo odsouzeno pět úředníků magistrátu. Občanské iniciativy i média upozorňují, že skuteční strůjci kontroverzního projektu zůstávají nepotrestáni.