Během jarního nouzového stavu přijala menšinová vláda Andreje Babiše (ANO) v rámci krizových opatření kvůli koronavirové situaci také usensení o dočasném zrušení zpoplatněného parkování ve všech obcích. Pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti) přitom modré zóny na území metropole rušit nechtěl.

Na podzim však vládní restrikce parkování neřeší. Před více než týdnem vyzval opoziční zastupitel a vládní poslanec Patrik Nacher (ANO) primátora k tomu, aby bez ohledu na Babišův kabinet dočasně zóny placeného stání zrušil. „Stejně nikdo nikam pořádně nesmí, tak ať ty lidi, co někam musí, nehoní městská policie kvůli pokutám. Teď má každý úplně jiné starosti,“ napsal Nacher.

Parkování. Ilustrační foto.
Parkovací zóny vydělaly opět víc. Praha je při nouzovém stavu zachová

Jeden z twitterových uživatelů pak přidal osobní zkušenost s tím, že parkoval ve Střešovicích na modré zóně u Ústřední vojenské nemocnice, když se nechal testovat na přítomnost viru SARS-CoV-2. A dostal pokutu. „Asi jsem měl podle magistrátu radši jet v době, kdy jsem nevěděl, jestli jsem pozitivní, tramvají…,“ glosoval nakvašeně situaci.

Naskenovat co nejvíce parkujících hříšníků

Další diskutující podle vlastních slov jezdí hromadnou dopravou, ale kvůli situaci s nemocí covid-19 raději cestuje po Praze autem – a jelikož nemoc prodělal, jezdí darovat takzvanou rekonvalescentní plazmu, která pomáhá v léčbě dalších pacientů: „Není, kde zaparkovat, jen na modrých zónách. Vidím zběsile řádit Toyotu (monitorovací vůz společnosti Eltodo – pozn. red.) s cílem naskenovat co nejvíce parkujících hříšníků. Takhle bojujem proti epidemii!“

Také autor textu potvrzuje, že v posledních dnech se zdálo, že ve Všeobecné fakultní nemocnici nastane dříve kolaps ohledně parkovacích míst, než že by se zhroutila péče o pacienty. 

„Aktuálně neuvažujeme o rozvolnění zón placeného stání, jak tomu bylo na jaře. Situace je od jara odlišná a platí jiná nařízení. Naštěstí zcela neplatí takzvaný lockdown, není zastavena ekonomika. Musíme také ochránit rezidenty, kteří za parkování platí, dojíždějí do práce, a večer chtějí zaparkovat u svého bydliště,“ citoval web Autobible.cz minulý pátek mluvčího pražského magistrátu Víta Hofmana.

Ztráta? Dva miliony korun denně

Pražský deník se na zrušení modrých zón zeptal přímo primátorova náměstka Adama Scheinherra (Praha sobě). „Samozřejmě jsme nad tím uvažovali, ale zástupci záchranné služby na krizovém štábu požádali, abychom to nezaváděli. Záchranáři měli kvůli zrušeným zónám placeného stání na jaře problémy s průjezdností ulic a také vznikaly časté komplikace s parkováním u domovů pacientů,“ odpověděl radní pro dopravu.

Už dříve pro Praha TV naznačil Scheinherr, že za neochotou přistoupit k razantímu kroku může být i finanční motivace. Podle radního totiž rozpočet hlavního města v případě vypnutých zón placeného stání přichází o dva miliony korun denně. Pražský primátor nicméně informoval o možnosti nemocnic, které mohou požádat o vyhrazené parkování pro zaměstnance v okolí nemocničních areálů. A doporučil lidem, aby jezdili městskou hromadnou dopravou.

Noční tramvaj. Ilustrační foto.
Fakt Kocourkov! Zaplatíte nám taxi? Cestující se zlobí kvůli omezení MHD v Praze