Na začátku srpna, kdy vedení metropole představilo plánovaný nový design MHD, se na Ropid snesla „průtrž hejtů“. Primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) musel vysvětlovat, že nátěr dostanou pouze nové nebo opravované vozy a že tato změna nezatíží rozpočet zbytečnými výdaji. Některé výroky – například o tom, že cestující díky tomu hned pozná, že mu v dané tramvaji, autobusu či vlaku platí PID Lítačka – však lidé ihned posměšně komentovali.

Czechdesing, organizátor odborné soutěže, dokonce vydal před dvěma týdny článek, kde odpovídá na pět nejdiskutovanějších otázek, protože se „na sociálních sítích objevila také řada nepřesností a polopravd“.

„Pouze uzavřená soutěž garantuje odborně zkušené, profesionální, spolehlivé a maximálně kvalitní soutěžící,“ uvedla profesní organizace, s níž Praha a Středočeský kraj při výběru sjednocené podoby spolupracovaly. Ropid napsal, že celá soutěž včetně vyhodnocení výsledků trvalo rok.

„Cílem bylo najít takové řešení, které bude službu prezentovat jako moderní a provázaný systém, usnadní cestujícím orientaci a odliší od dalších systémů. Pravidla soutěže již definovala některé prvky, které museli soutěžící do návrhu promítnout. Doporučeno bylo držet se červené barvy, která je tradiční barvou veřejné dopravy v Praze a Středočeském kraji. Řešení mělo klást důraz na viditelnost i bezpečnost provozu,“ sdělila magistrátní společnost. 

Vítězný návrh ignoruje dveře, kritizuje expert

„U vítězného návrhu porota oceňovala, že klade důraz na úsporu nákladu při obnově vozového parku a dlouhodobou udržitelnost. Působí progresivně a atraktivně, nepřispívá k vizuálnímu smogu a skvěle zapadá do města,“ dodal Ropid.

Přestože první autobusy ve vítězných červeno-šedých barvách by měly vyjet na trasu už během září, celkově se promítne změna až v horizontu patnácti let. Deník N navíc uvedl s odkazem na Filipa Drápala, mluvčího Ropidu, že některé záležitost ještě čeká „doladění“.

List totiž cituje Petra Panského z Centra pro efektivní dopravu, který se nevěnuje sporu „líbí – nelíbí“, ale tvrdí: „Návrh nectí tvary vozidla, ignoruje dveře a nenese žádnou zjevnou přidanou hodnotu. Vzhledem k tvaru vozidel bývá obvyklejší vodorovné barevné členění vozidel. Není to samozřejmě dogma, ale když už se používá svislé členění, má obvykle nějaký praktický význam, jako třeba zvýraznění čela vozidla, zvýraznění dveří pro rychlejší orientaci cestujících a podobně.“

A co ostatní návrhy?

Studio Heyduk, Musil & Strnad / HMS design

Praha představila nevýherní návrhy designerských studií na nový vzhled městské hromadné dopravy.Zdroj: Ropid/HMS

Finalista soutěže založil svou myšlenku na nový design PID na zjednodušené mapě tarifních zón. „Návrhu dominuje výrazné logo – to může na jednu stranu dobře fungovat při aplikaci vizuální identity PID při různých formách užití, nevýhodou však může být až přílišná výraznost při dlouhodobém užívání (nižší nadčasovost),“ popisuje Ropid.

Designéři museli na základě požadavku zadavatele oproti prvnímu kolu přidat na vozy veřejné dopravy také šedou barvu, která je podle Ropidu vhodnější na údržbu. Porota se však nakonec přiklonila k superlative.works, protože „hodnotila návrh HMS jako konzervativnější řešení, které se tolik neodlišuje od stávajícího systému.“

ReDesign

Praha představila nevýherní návrhy designerských studií na nový vzhled městské hromadné dopravy.Zdroj: Ropid/ReDesignToto studio neuspělo, i když prezentovalo dvě varianty návrhu – první pracuje se symbolem lineárních tras směřujícím k jednomu cíli, druhá je postavena na logotypu písmena D jako doprava. „Ani v jedné variantě se bohužel nepodařilo vytvořit dostatečně silný a fungující systém vizuální identity, který by byl vzájemně propojený a přesvědčivý. Obě varianty pracují s vizualitou, kterou nepovažujeme za nadčasovou,“ komentovala porota soutěže s tím, že systém obarvení je komplikovaný i kvůli vysokým výrobním nákladům.

Side2

Praha představila nevýherní návrhy designerských studií na nový vzhled městské hromadné dopravy.Zdroj: Ropid/Side2Kreativní studio se pokusilo oslnit porotce odvážnou změnou – místo červené barvy totiž navrhlo využít oranžovou v kombinaci s bílou a šedou. Koncept vizuální identity PID tvůrci ze Side2 postavili na prvku křížení. „Usekané tvary působí agresivně, studeně a přísně, vizuální identita by měla být vůči cestujícím přívětivější,“ myslí si porota. Podle hodnotitelů je navíc problematická oranžová barva, která se tradičně v dopravním systému používá na pro upozornění na dočasné změny a výluky.

Mr. Steinert

Praha představila nevýherní návrhy designerských studií na nový vzhled městské hromadné dopravy.Zdroj: Ropid/SteinertDesignéři v tomto případě pracovali se starým logem PID, které umístili do kola rozděleného na dvě poloviny (spojení Prahy a Středočeského kraje). K písmu NB International zvolili světlejší odstín červené barvy s označením „warm red“, kterou doplnili o bílou, případně šedou barvu. Byť podle expertů byla proměna zdařilá, „výsledek není dostatečně silný a unikátní pro daný účel dopravy“. Logo porota nepovažovala za dostatečně originální a související s tématem MHD.