Podle statistik dopravního podniku Praha disponuje 782 tramvajemi a z toho je jich klimatizovaných 127. Jak ale ty klimatizované poznáme na první pohled? Snadno, jako jediné v hlavním městě mají žlutou čelní masku a u každých dveří je nalepen piktogram klimatizace, který má příhodný tvar vločky. I ten by měl cestujícím pomoci rozeznat, jestli má vůz klimatizaci.

K těmto klimatizovaným tramvajím se připojuje i flotila autobusů. Ke konci letošního května má hlavní město 1 259 autobusů a trolejbusů, plně klimatizovaných je z toho téměř šedesát procent. Každý nově pořízený vůz má dnes již svou klimatizaci, jak se tedy pořizují nové, jejich počet dle webu DPP stoupá ročně zhruba o 10 %. Stejně jako v případě tramvaje poznáme klimatizovaný autobus či trolejbus díky obrázku vločky na jeho dveřích.

close Označení klimatizovaného vozidla piktogramem. info Zdroj: PID zoom_in Označení klimatizovaného vozidla piktogramem.

Pokud má venkovní teplota nad 22 °C, tak by se měla dle standardů kvality PID klimatizace zapínat. Při venkovní teplotě v rozmezí 22–25 °C poté musí být zajištěno, aby byla teplota uvnitř vozidla stejná. Pokud je venku více jak 25 °C, musí být teplota uvnitř vozu vždy minimálně o jeden stupeň nižší.

Zajímavé je, že klimatizaci hlídá v první řadě automat a řidič do jejího systému nemůže příliš zasahovat. To, jestli klimatizace funguje tak jak má, kontroluje Dopravní podnik hlavního města Prahy skrze namátkové kontroly. Servis klimatizačních zařízení například v tramvajích pak dle webu ddp.cz probíhá zhruba každé 3 měsíce.

Pokud byste rádi zjistili už dopředu, jestli k vám jede klimatizovaný vůz, máte minimálně tři možnosti. Můžete využít třeba mapu na webových stránkách Pražské integrované dopravy. Po rozkliknutí svého spoje nalezeného na mapě se vám v informacích o vozidle ukáže zelená vločka. Piktogram vločky se také ukazuje na informačních tabulích nových zastávek pro MHD, nebo můžete využít pro vyhledání svého spoje Lítačku.

„Od letošního února je v aplikaci Lítačka spuštěna pilotní verze rozšířeného vyhledávání. Cestující si nyní mohou nastavit například maximální počet přestupů nebo preferovaný druh dopravy. Informace o tom, zda je dopravní prostředek klimatizován, zjistí díky piktogramu vločky po rozkliknutí daného spoje. Velkou výhodou aplikace je, že funguje v reálném čase,“ řekl mluvčí společnosti Operátor ICT Vladimír Bláha.

Pražský podnik opakovaně upozorňuje cestující, aby nechávali okna v klimatizovaných vozech zavřená. Ačkoliv se může zdát, že otevřené okýnko vyhřátý vůz ochladí, ve skutečnosti to snižuje účinnost klimatizace. Pro zajištění pohodlí všech cestujících je důležité na to myslet.