Havlíček, jenž v menšinové vládě opřené o komunisty zastává post vicepremiéra, ministra průmyslu a obchodu i dopravy, v úterý tweetoval v reakci na kritiku z České pirátské strany, aby se naopak Piráti „postarali“ o primátora Hřiba.

„Ať posílí MHD, koriguje davy na náměstích, kontroluje dodržování pravidel v hospodách. Zatím se chová tak, jako by se Prahy covid vůbec netýkal,“ uvedl Havlíček.

Když pomineme, že hlavní město s denním přírůstkem pozitivně testovaných na přítomnost viru SARS-CoV-2 (za úterý 550 nových případů) patří stejně jako v indexu protiepidemického systému (PES) k nejlepším regionům v Česku a zůstává ve třetím stupni rizika, podle Hřiba došlo jen minulý týden ve čtvrtek – i kvůli rozvolnění vládních opatření proti šíření koronaviru – kolem půlnoci k výjimečnému hromadění lidí ve veřejné dopravě.

Novináři si mohli prohlédnout zrekonstruovaný Negrelliho viadukt v centru Prahy 29. května 2020. Na snímku premiér Andrej Babiš a ministr dopravy Karel Havlíček.
Opíjení pod obraz. Lidé jako sardinky. Babiš si vzal Prahu za „obětního beránka“

„V dalších dnech se již situace neopakovala. Nicméně bylo by fajn, kdyby vláda nejednala tak chaoticky,“ vzkázal Havlíčkovi a spol. primátor hlavního města s tím, že Praha řešila situaci s onemocněním covid-19 už v době, „když jste ještě běhali po tiskovkách bez roušek“.

„Vládní likvidace hospod“

Hřib dodal, že kvůli poslednímu dni před „vládní likvidací hospod“, jak nazývá zkrácení otevírací doby pro restaurační zařízení, bary a další podniky do 20 hodin a zákaz prodeje alkoholu, magistrát posílí tramvajové spoje.

Od úterního prvního výjezdu dopravní podnik posílil noční tramvajové spoje linek 96 a 97 tak, aby se zvládl případný nápor cestujících, kteří využili poslední možnost posedět v restauraci až do 22:00. „Po celou noc nepojedou jako sólo vozy, ale vypravíme je po dvojicích. Opatření platí pouze pro tuto noc. Všechny ostatní spoje autobusů, metra a tramvají budou jezdit beze změny jako doposud,“ informoval DPP prostřednictvím sociálních sítí. Všechna aktuální opatření shrnuje dopravní podnik na webu. Ve středu oznámil, že z preventivních důvodů posílí noční linka 97.

Ve facebookové diskuzi však někteří lidé volají po návratu „normálních“ jízdních řádů, dlouhou dobu se objevují agrumenty lidí pracujících na směny či těch, kteří se vracejí z obchodů po 22. hodině. Může se stát, že i během ranních či odpoledních špiček přijede na zastávku plnější vůz. Hojně je ve večerních hodinách metro, i když nemá návaznost.

„Uzpůsobili jsme některé noční linky autobusů, aby zajížděly ke konečným stanicím metra a přispěly ke zlepšení té návaznosti,“ řekl po jednání pražských radních primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha sobě). Slíbil, že vedení metropole bude na vývoj situace reagovat. 

Zdroj: Youtube

Zatím jediný konkrétní krok však je oznámení dopravní podniku o spuštění kampaně za šest a půl milionu korun, jejíž hlavní slogan zní: „Městem bezpečně, městem spolu…“. Podle DPP poukazuje na „neopodstatněný strach“ z cestování MHD v době koronaviru.

Na videu a dalších reklamních vizuálech se dopravní podnik ve spolupráci s agenturou West Media Communication ukazuje paralelu ranní hygieny obyčejného člověka s přípravou a důkladným úklidem vozů MHD před vyjetím do provozu s cestujícími. Dopravní podnik tuto proceduru provádí ve většině případů dvakrát denně – tedy po každém „zatažení“ do depa, garáže či vozovny. Dochází pravidelně také k dezinfekci a průbězné ozonizaci.

Pražská MHD je naprosto bezpečná

„Celkem 105 kilometrů tyčí zádržného systému autobusů, metra a tramvají čistí dvakrát, nejdříve saponátem a následně dezinfekcí. Velkokapacitní bezdotykové zásobníky dezinfekce jsou samozřejmostí v každém vestibulu metra, cestující si mohou ruce vydezinfikovat přes vstupem i po výstupu z metra. Rouška ve všech prostředcích MHD stále zůstává samozřejmostí a DPP přijal i řadu dalších opatření, aby riziko nákazy minimalizoval,“ upozorňuje tiskové oddělení největší magistrátní firmy.

Ulice Prahy po 21. hodině.
Vyšší kapacita i delší provoz. Rozvolnění mění režim nočních spojů MHD

Dopravní podnik rovněž s odkazem na zahraniční studie klade důraz na nízkou expoziční dobu koronaviru – lidem totiž průměrně zabere jedna cesta 15 minut a v případě přestupu a kombinace dopravních prostředků půlhodiny: „Pražská MHD v podobě, ve které jezdí, je tedy naprosto bezpečná.“

„Největší problém, se kterým se kvůli dopadům koronakrize potýkáme, je výpadek cestujících a propad tržeb z prodeje jízdného. Jednou z hlavních příčin jsou totiž obavy části cestujících, že se v MHD nakazí covidem. Chtěli bychom ale, aby se důvěra lidí v MHD vrátila,“ uvedl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.