Výběrové řízení, ze kterého má vzejít stavební firma pro 2. etapu výstavby metra D, má další zádrhel. Představenstvo Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) zrušilo výběr vítěze a komise znovu posoudí původně vítěznou nabídku sdružení firem vedené společností Subterra.

DPP podle svého středečního vyjádření aktuálně získal nové informace v souvislosti s ověřením jedné z referencí vítězného uchazeče. „Aktuální rozhodnutí nemění nic na skutečnosti, že DPP nadále trvá na vyloučení sdružení PORR, VINCI a Marti (PVM) ze soutěže pro nesplnění podmínek zadávací dokumentace,“ uvedl dopravce v tiskové zprávě.

Už v lednu zrušil 30miliardový tendr Antimonopolní úřad (ÚOHS), dopravní podnik s rozhodnutím nesouhlasil a podal rozklad. Aktuálním krokem ale dává zčásti stěžovatelům a ÚOHS za pravdu. Jádrem sporu bylo podezření, že sdružení firem vedených Subterrou si přikrášlilo reference z podobných staveb, které byly jednou z podmínek tendru.

Subterra všechny nařčení odmítala a neslyšel na ně ani DPP. „Jsme přesvědčeni, že ve výběrovém řízení na výstavbu druhé etapy metra D jsme předložili nabídku, která splňuje všechny požadavky tendru včetně referenčních zakázek a kvalifikace příslušných zaměstnanců,“ komentoval v lednu rozhodnutí mluvčí Subterry Vladislav Beneš.

Dopravní podnik jako zadavatel zakázky požadoval, aby na vysokých pozicích další etapy výstavby metra D působili stavbyvedoucí s konkrétními zkušenostmi a body se přidělovaly i za zkušenosti firem s podobnými stavbami ve světě. To Subterra doložila, ale jak se zdá, i DPP má podezření, že ne vše odpovídalo pravdě. Proto nyní DPP říká, že „aktuálně získal nové informace v souvislosti s ověřením jedné z referencí vítězného uchazeče“.

Cesta do míst, kde se razí tunely pro linku metra D. | Video: Milan Holakovský

„Aktuálně v souvislosti s řízením před ÚOHS jsme se pustili do dalšího ověřování stěžovatelem napadených referencí i přesto, že jsme je měli potvrzeny v rámci vyhodnocování nabídek. V rámci tohoto ověřování jsme se dostali do bodu, kdy nám žádný subjekt, které vítěz v referencích uvádí, není schopen jednoznačně potvrdit bezprecedentně velký detail reference, který stěžovatel napadá,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel DPP Petr Witowski.

Firmy, které v tendru neuspěly, v podání k ÚOHS podle serveru Seznamzpravy.cz zmapovaly, že životopisy některých zaměstnanců Subterry nesedí. U jednoho stavbyvedoucího například tvrdila, že měl v minulosti na starosti prodloužení linky A. Ovšem v té době ještě tento člověk teprve dokončoval vysokou školu. Další zase před lety, kdy měl podle Subterry razit železniční tunel v Praze, působil pracovně na Islandu.

Subterra tvrdí, že všechny podmínky soutěže splnila. A že do soutěže poslala pravdivé podklady. „Za předloženou nabídkou včetně veškerých referencí si plně stojíme. Věříme, že zadavatel při jejím dalším posuzování dojde ke stejnému závěru jako v loňském roce a jsme připraveni mu při tom poskytovat plnou součinnost,“ uvedl Vladislav Beneš, mluvčí firmy Subterra.

Dopravní podnik navíc musí nechat vypracovat audit tendru na druhou část stavby metra D. Nařídila mu to Rada hlavního města. Vedení města ale odmítá, že by se mělo rušit celé výběrové řízení.

Stavba nové linky pražského metra začala v roce 2022, ve výstavbě je kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Navazovat má právě druhý úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory, kterého se týká zmíněný tendr.

Jako poslední bude vybudován úsek z Nových Dvorů do Depa Písnice. Původní předpoklad dokončení byl rok 2029, kvůli sporům bude ale pravděpodobně posunut.