Stavba začala před rokem a dosud do DPP investoval zhruba 1,8 miliardy korun. Ražby na prvním úseku metra D budou trvat ještě necelé tři roky, tedy zhruba do přelomu let 2025 a 2026. Stavbu provádějí společnosti Hochtief, Subterra a Strabag.

Na budovaný úsek z Pankráce na Olbrachtovu naváže část z Olbrachtovy na Nové Dvory. Celkové náklady by měly být při započtení inflace předběžně 52,09 miliardy korun. Přesná cena ale vzejde až z výsledku soutěže na stavebníka pro druhý zmíněný úsek. Jako poslední bude vybudován úsek z Nových Dvorů do Depa Písnice.

"Je to investice do budoucnosti pražské dopravy. Pokud vše půjde, tak jak má být, první cestující se v autonomních vozech bez řidičů, projedou už na konci roku 2029. Máme vyražených už 1,6 kilometru nových tunelů metra D. Celkem už bylo od zahájení výstavby vytěženo 67.848 metrů krychlových rubaniny a bylo použito 17.831 metrů krychlových betonu," řekl primátorův náměstek Zdeněk Hřib (Piráti).

Dělníci dokončili ražbu dvojkolejného tunelu, který spojuje budoucí stanice Pankrác a Olbrachtova.

"Razíme jednotlivé jednokolejné úseky před stanicí Olbrachtova, protože tam se tunel rozdvojuje pro vjezd do stanice. A zahájili jsme ražbu tunelové propojky, která propojí trasy linky C a D. Probíhají nějaké práce na geologickém zajištění pro přípravu a zahájení ražeb jednotlivých stanic, zejména stanice Pankrác je poměrně náročná a velká, je to přestupní stanice," řekl předseda představenstva společnosti Hochtief CZ Tomáš Koranda.

| Video: Youtube

Zasedá hodnotící komise, která posuzuje nabídky dodavatelů na stavbu navazujícího úseku z Olbrachtovy na Nové Dvory.

"My bychom velmi rádi, ale to znamená, že vše půjde hladce, na podzim zahájili výstavbu tohoto úseku společně s přístupovými tunely z Depa Písnice," řekl ředitel DPP Petr Witowski. Vliv na cenu má mimo jiné inflace i ceny energií a práce. DPP počítal s tím, že druhá etapa vyjde na 23 či 24 miliard, avšak podle Witowského cenové nabídky uchazečů jsou vyšší, než byl odhad DPP.

Příprava stavby metra D se potýkala s řadou problémů. Město se muselo dohodnout s vlastníky pozemků podél plánované trasy. K dohodě všechny strany, kterých se týká stavba Pankrác-Nové Dvory, dospěly v roce 2019.

Co se týče trasy z Nových Dvorů do Písnice, tam podniku chybí potřebná povolení a zároveň je potřeba ještě vyřešit majetkoprávní vztahy k pozemkům potřebným k výstavbě.

"Stoprocentní majetkové zajištění je po Nové Dvory a jak se blížíme k depu, majetkoprávního zajištění je méně a méně. Zatím nás to ale v ničem nebrzdí," řekl Witowski. Harmonogram celé výstavby to podle něj neohrožuje, neboť nejdéle potrvá mezi Pankrácem a Olbrachtovou.

Dopravní podnik zároveň otevírá nové Informační centrum pro veřejnost. Bude sloužit zejména pro občany, kteří nemají přístup k internetu, e-mailu a webovým stránkám metra D. Stavbyvedoucí zhotovitelů zde budou zodpovídat dotazy týkající se prvního úseku metra D Pankrác – Olbrachtova. V informačním centru budou k dispozici vizualizace celé stavby prvního úseku metra D, včetně obou stanic a další informační materiály k aktuální výstavbě.

V rámci Informačního střediska se můžete každou středu od 14 do 17 hodin přijít podívat na fotografie ze stavby nebo se přímo dozvědět, co vás o stavbě zajímá.