„Zkoordinujeme uzavírky silnic a veřejných prostranství tak, aby co nejméně obtěžovaly občany. Městské firmy a instituce donutíme spolupracovat. Nedopustíme nepromyšlené uzavírky,“ stojí v programovém prohlášení Pirátů, Prahy sobě a Spojených sil (TOP 09, STAN, KDU-ČSL) v kolonce „Chytrá řešení“.
Pražská koalice sice spustila v loňském roce informační web Opravujeme.to, o uzavírkách a dalších omezeních v dopravě informuje také městská firma Technická správa komunikací (TSK) nebo dopravní podnik, avšak realita na silnicích a chodnících je pro obyvatele i návštěvníky metropole poněkud drsnější.
Na konci června trpěla třeba Praha 10, v červenci zase dokonce policie varovala před cestou do hlavního města kvůli ucpané Jižní spojce, kde reklamační práce magistrát schválil i přes nesouhlas policistů. Na Žižkově zase rozkopali frekventovanou komunikaci Jana Želivského, na níž se nedávno pokládal tichý asfalt. V současné době jezdí až dvacet tramvajových linek jinudy. „Problém je špatná koordinace oprav a uzavírek,“ poznamenal Zdeněk Lokaj z dopravní fakulty ČVUT pro Náš Region. „Doprava je jako voda, pokud jí někde ucpete cestu, rozlije se jinam,“ podotkl expert.
Tradičních letních problémů využila opozice. Zastupitel Patrik Nacher (ANO) glosoval situaci tak, že se magistrát snaží znepříjemnit život řidičům (a teď už i cestujícím), ale možná jde jen o „nekoordinovanou neschopnost“.
Starostové městských částí – hlavně z opoziční ODS – pražské radní v čele s primátorem Zdeňkem Hřibem (Piráti) „bombardují“ kvůli dopravě dlouhodobě.
Zatímco bývalá primátorka Krnáčová reagovala na kritiku legendárním výrokem o „zpovykaných“ Pražanech, primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) přiznává, že systém koordinací je složitý, byť politickou odpovědnost za nesplněný koaliční slib občanům necítí.
„Klíčové pro hladký průběh oprav je sladit jednotlivé projekty. Stavební činnost probíhá po celý rok v koordinaci s dalšími investory tak, aby na sebe v ideálním případě jednotlivé akce navazovaly a dopravně se nevylučovaly,“ sdělil.
Podle Scheinherra je navíc problém, když naplánované práce zasáhne neočekávaná havarijní oprava třeba vodovodů, plynovodů či kanalizace. Odmítá však, že by magistrát nekomunikoval s dotčenými radnicemi. „Nejde obejít městskou část. Z magistrátu tam informace putují. Bohužel v řadě případů magistrát obdrží žádost o povolení dopravního omezení pozdě, neúplnou nebo s chybami,“ dodal náměstek pro dopravu.
Z dat TSK také vyplývá, že intenzita dopravy se dostala v posledním měsíci na úroveň června 2019, než se začal šířit koronavirus a neplatily žádné vládní restrikce spojené s covidem. Také proto je rozladění veřejnostiz (ne)koordinovaných rekonstrukcí v Praze ještě větší.