Stavební akce velkého rozsahu, za niž společnostem ze skupiny Strabag má stát zaplatit 3,4 miliardy korun (z čehož by až 2,5 miliardy mohlo pocházet z evropských fondů), je naplánována při zachování provozu nádraží. Přinejmenším částečného provozu; změny se chystají podle postupu prací v rámci jednotlivých etap.

První z těch podstatnějších má přijít v létě: v době hlavních prázdnin sem nebudou zajíždět vlaky, jež nyní přijíždějí od Vysočan. Přesměrovány budou na hlavní nádraží. Zpozornět tak v červenci budou muset třeba cestující na železničních spojnicích centra Prahy s Čakovicemi, Čelákovicemi, Kolínem, Lysou nad Labem, Milovicemi, Nymburkem či Poděbrady.

Vizualizace rekonstrukovaného Masarykova nádraží.
Na Masarykově nádraží začala jeho rekonstrukce. Ta potrvá až do roku 2027

Zcela uzavřít však Masarykovo nádraží nelze. Všechny vlaky by nebylo kam přesunout. Rekonstrukce nejstaršího nádraží v metropoli včetně jeho nového provázání na okolí, která je a bude prováděná „za pochodu“, tak vlastně představuje z nouze ctnost: zvolit při při plánování prací jiný postup nebylo možné. Byť je zřejmé, že to přinese komplikace stavebníkům i zhoršení komfortu cestujícím (čekají je bariéry v prostoru i obtěžování hlukem a prachem, stejně jako nemožnost jezdit úplně „po paměti“, protože část kolejí bude mimo provoz).

Rekonstrukce má historickou stanici z poloviny 19. století posunout do současnosti se zázemím hodným dneška i se zvýšením kapacity – avšak při zachování tradičního charakteru tohoto nádraží.

Dominantou jak samotné železniční stanice, kde k současným sedmi kolejím přibudou ještě další dvě (a počet peronů se zvýší na šest), tak veřejného prostoru v jejím okolí se stane „platforma“ čili terasa vybudovaná nad celým kolejištěm, která nabídne přístup k jednotlivým nástupištím. Současně však také vnikne odpočinkové místo se zelení a platforma rovněž umožní propojení do Hybernské ulice a na Florenc; tedy i jejich vzájemné spojení

První náměstek primátora Prahy Zdeněk Hřib (Piráti) ve čtvrtek mimo jiné ocenil i budoucí snazší přechod mezi ulicemi Na Florenci a Oplelatova, stejně jako příjemnější projení mezi Masaryčkou a hlavním nádražím. Důležité také je, že do budoucna se právě odtud bude cestovat vlakem na letiště. Rovněž ministr Martin Kupka (ODS) ocenil přínos počínající proměny nejen pro cestující, ale i pro Prahu a Pražany.

„Masarykovo nádraží se nachází uprostřed dynamicky se rozvíjejícího území. Díky modernizaci vzájemně propojí přilehlé ulice a stane se tak nedílnou součástí okolní zástavby. Už je nebude nutné složitě obcházet,“ konstatoval.

Vyhlídková terasa na Masaryčce

Záměr zřídit veřejně dostupnou vyhlídkovou terasu na střeše budovy Masaryčky získal pravomocné stavební povolení. Městská část proti projektu terasy toiž podala odvolání, z důvodu ochrany zájmů obyvatel Prahy 1. Po kontrole postupů a stanovisek dotčených orgánů a ombudsmana bylo potvrzeno, že projekt je v souladu s platnými právními předpisy

Vyhlídka bude otevřena v průběhu letošního léta. Nejen po schodištích, ale i prostřednictvím eskalátorů a pomocí výtahů; bude tedy zajištěna bezbariérovost. Terasa bude vybavena také toaletami a občerstvením.

Hodnocení je velmi kladné

Obdobné projekty mívají někdy na sociálních sítích rozporuplné ohlasy – nicméně poté, co Správa železnic ve čtvrtek zahájení prací ohlásila na svém facebookovém profilu, se v komentářích objevilo převážně nadšení. „Už aby to bylo,“ těší se Petr Nepil, jenž podle svého profilu pracuje jako výpravčí.

Vizualizace rekonstrukovaného Masarykova nádraží.
Správa železnic vybrala zhotovitele Masarykova nádraží. Hotové má být za 3 roky

Z oboru je také Martin Knap, který se prezentuje jako elektromechanik Českých drah. A i on chválí: „Za tohle palec hore! Vypadá to pěkně.“ „Skvěle,“ připojuje se uživatel Miloš Zlesa, „Perfektně,“ míní také Michal Pengl. Uživatelka Gábi Novaj se dokonce vyjádřila: „Amerika nám bude závidět; ohromný pohled, už se těším.“ Ne všichni však pomyslně tleskají. Třeba Petr Kotolan si na facebooku posteskl: „A Masaryčka ztratí své kouzlo.“

Mění se také okolí

V rámci dokončení celkové revitalizace okolí, kde už v nedávné minulosti vyrostly nové stavební projekty, také mimo jiné vznikne nová expozice Národního technického muzea. Někdejší lokomotivní depo se po zastřešení dvorany změní v Muzeum železnice a elektrotechniky. I v tomto případě jde o nákladný projekt: generální ředitel muzea Karel Ksandr zmínil schválenou částku 1,7 miliardy. S otevřením se počítá v říjnu 2028: v rámci oslav 110. výročí vzniku samostatného československého státu.

Klíčovou – a aktuální – akcí týkající se významných pražských nádraží je také příprava zásadní přestavby železniční stanice Praha-Smíchov.

Penta Investments je majitelem společnosti VLM, která vydává Pražský deník.