Jakkoli je lidská paměť krátká a na změnu k lepšímu si oko rychle přivykne, původní podobu zastřešení vstupů si ještě leckdo vybaví. Šlo o masivnější konstrukci, jíž rozhodně nepřidávalo na kráse množství instalovaných reklam. Náhradou se staly moderní přístřešky, jejichž podobu navrhlo studio Perspektiv.

Pochvalné ohlasy získávaly už během výstavby – a od čtvrtka 7. března slouží veřejnosti. Skutečností se staly díky spolupráci pražského dopravního podniku, magistrátu a společnosti Penta Real Estate, jejíž stavby v okolí doslova mění podobu lokality. Nepřehlédnutelný je zvláště objekt Masaryčky, vybudovaný podle návrhu architektonického studia světově proslulé Zahy Hadid.

Dopravní podnik, kterému vstupy do metra patří, se nebrání myšlence využívat řešení vytvořené pro sousedství Masaryčky a Masarykova nádraží – a tedy ladící jak s moderní architekturou, tak s historickými stavbami. Bude se o tom jednat s představiteli města i zástupci organizace IPR (čili Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy). Už první příznivé ohlasy a chvála, s nimiž se nový design setkal u většiny odborné i laické veřejnosti, totiž vedly k úvahám, zda tohle řešení v budoucnu nevyužít rovněž u dalších stanic metra.

Potvrzuje to generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy Petr Witowski. „Byli bychom rádi, pokud bychom mohli obdobný design přístřešků používat při rekonstrukcích i u jiných stanic,“ konstatoval.

Spolumajitel investiční skupiny Penta Marek Dospiva při otevření vstupů do metra u Masaryčky. | Video: Radek Cihla

„Pokud náš akcionář, hlavní město Praha, bude souhlasit,“ doplnil. Důvodů vidí hned několik: „Nové vstupy do metra se na Masaryčce povedly. Přístřešky chrání vestibul před nepříznivým počasím, zvyšují tak komfort a bezpečnost cestujících.“

Souhlasně přikyvuje i náměstek primátora pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček (STAN). Rádi bychom je společně s dopravním podnikem využili jako určitý typový vstup, protože si myslím, že je to architektonicky zdařilé,“ ocenil Hlaváček, který je sám architektem. „Byl bych velice rád, aby zůstaly bez reklam,“ zdůraznil kontrast současné podoby s minulým stavem.

Moderní minimalistický design

Se záměrem dát vstupům do metra novou podobu přišla skupina Penta, jež pro bezprostřední sousedství připravila vedle Masaryčky i několik dalších projektů, včetně přestavby části nádraží, a výrazně se tak podílí na revitalizaci okolí Masarykova nádraží. Společnost Penta Real Estate proměnu přístřešků také zaplatila. Její Development Director Rudolf Vacek uvedl, že celkové náklady spojené s vybudováním nových vstupů do metra dosáhly 30 milionů korun.

Po dohodě s autory návrhu je připravena design pro potřeby Prahy a jejího dopravního podniku poskytnout. Potvrzuje to partner skupiny Penta Marek Dospiva, kterého příznivé ohlasy na změnu podoby přístřešků těší. „Jsme rádi, že jsme se s dopravním podnikem a městem na tomto řešení domluvili. Celé okolí tím získalo úplně novou kvalitu,“ míní. „Podobný minimalistický design se u veřejné dopravy prosazuje v řadě světových metropolí,“ řekl také.

Moderní vzhled není vše

Nová podoba prosklených přístřešků, jimž nechybějí polepy stěn zviditelňující překážku ptákům a chránící je tak před nárazem, mají minimalistický moderní design s využitím nové grafiky pražské hromadné dopravy podle černého schématu (známého pod projektovým označením Čitelná Praha).

Oceňovány jsou nové přístřešky nejen pro vzhled a omezení reklamního smogu, ale také díky tomu, že nabízejí prostor lépe osvětlený i pocitově bezpečnější. Moderní vzhled ještě podtrhuje uplatnění zelené střechy s netřesky a rozchodníky. To jsou rostliny, které ve svých dužnatých listech pomohou zadržovat dešťovou vodu, avšak jejich údržba není náročná.

Penta se hlásí k tomu, že údržbu zelených střech se suchomilnými rostlinami zajistí i v příštích letech. Zda se později péče ujme dopravní podnik, některá z městských organizací nebo třebas městská část Praha 1, se ještě ukáže.

close Nová podoba vstupů do metra u Masarykova nádraží. info Zdroj: archiv Penta Real Estate zoom_in Nová podoba vstupů do metra u Masarykova nádraží.

Portál Zdopravy.cz upozornil, že o údržbě zeleně investiční skupina jedná také se Správou železnic (SŽ) v souvislostí s rekonstrukcí Masarykova nádraží. Odkazuje na slova generálního ředitele SŽ Jiřího Svobody, podle kterého by se Penta měla starat o údržbu zeleně, která ve velkém měřítku doplní rozsáhlé patro, jež zde bude vybudováno nad nástupišti.

Server také zmiňuje, že přístupy k rekonstrukci vstupů do metra jsou různé – a výsledek může budit emoce. K tomu připomíná přestavbu stanice Jiřího z Poděbrad na zelené lince A, kde s ohledem na koncepci úprav náměstí architekti prosadili odstranění přístřešků. „Veřejnost to přijala spíše rozporuplně, jízda na eskalátoru v dešti totiž není pro řadu lidí příjemná,“ hodnotí.

Penta Investments je majitelem společnosti VLM vydávající Pražský deník.