O plánu vedení hlavního města jako první informoval Deník N. „Na ceny se nesahalo zhruba třináct let a nechali jsme na odboru cen a poplatků přepočítat, jak by měla adekvátně vypadat cena taxislužby. Podle toho jsme nařízení udělali,“ uvedl náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Magistrát vypočítal navýšení na základě ročních nákladů na provoz jednoho vozu taxi a peněz, které si může řidič vydělat. „Podle těchto propočtů by si průměrný řidič vozu Škoda Octavia při takto stanovených cenách vydělal měsíčně téměř 30 000 korun. Dosud přitom mohl měsíčně získat jen 17 000,“ píše se v důvodové zprávě.

Zástupci „klasických“ taxislužeb navýšení vítají. „Obecně to odpovídá tomu, že se třináct let nehnulo s cenou, a navýšení odpovídá inflaci,“ reagoval majitel AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička. Nové ceny podle něj odpovídají průměru Evropy.

Sdružení českých taxikářů, které organizuje protesty proti novele zákona připravované ministerstvem dopravy, na facebookové stránce tvrdí: „Nová magistrátní vyhláška je možnou obranou proti fenoménu, kdy řidič jezdí na cizí doklady a cizí login v aplikaci, což se běžně děje v míře větší než velké a je to prakticky nepostižitelné, když se jedná o civilní auta. A zároveň je obranou proti novele zákona 111, která je v této podobě podvodu jménem alternativní taxislužba ušitá na míru.“

Okrádání turistů

Společnost Bolt (dříve Taxify) je podle vyjádření jejího regionálního manažera pro střední Evropu Romana Sysla v kontaktu s magistrátem. „Věříme, že při přípravě byly přehlédnuty negativní efekty tohoto návrhu nařízení pro všechny Pražany i návštěvníky hlavního města a dojde k úpravě tohoto návrhu,“ uvedl Sysel, protože podle něj jde připravované narížení právě proti chystané vládní novele.

„Maximální nástupní, kilometrová a minutová sazba dává smysl právě pro jízdy, kde není jasně daná cena za jízdu. Cestující si může zhruba spočítat, jakou maximální částku za jízdu zaplatí, což mu zajišťuje jistou formu ochrany. I přes to však dochází k tolik známým případům okrádání turistů a pražská taxislužba se po světě těší nevalné pověsti. Plnou ochranu cestujícímu poskytuje předem stanovená cena,“ vysvětlil zástupce firmy Bolt.

Praha však estonskou firmu stejně jako americký Uber výslovně jmenuje ve zmíněném dokumentu. Některé jejich jízdné totiž překračuje stanovené sazby na kilometr, na druhou stranu zákazník přesnou cenu schvaluje ještě v mobilní aplikaci před nástupem do vozu. Primátorův náměstek pro dopravu Scheinherr navíc odmítá výjimku, kterou se alternativní přepravci zaštiťují, aby jejich řidiči nemuseli používat svítilnu a taxametr.

Vedení metropole prostě považuje poskytovatele sdílených služeb za taxíky. „Těmito subjekty uskutečňovaná přeprava však nemá žádnou přidanou hodnotu oproti klasické taxislužbě, která by tyto provozovatele opravňovala k navyšování cen oproti klasické taxislužbě a k překračování městem stanovené ceny maximální,“ argumentuje Praha v důvodové zprávě.

Chystané nařízení počítá i se změnou podmínek pro hotelová taxi. Nyní totiž na základě výjimky mohou jezdit dopravci (nejčastěji z letiště) za vyšší cenu, pokud je předem dohodnuta na základě smlouvy. „Především pro společnosti poskytující luxusní služby by toto nařízení bylo v podstatě likvidační,“ oponuje manažer Sysel z firmy Bolt s tím, že změna tarifů pro taxikáře by mohla být dopad na celý trh.