O novém projektu podle opozice nemá informace zastupitelstvo ani rada hlavního města. Systém opencard, který vznikl za vlády primátora Pavla Béma (ODS), stál Prahu nejméně 1,75 miliardy ko­run.

Přesný termín přechodu na Lítačku primátorka říct nechtěla. Cestující podle ní nic nepoznají. „Je to jeden z důležitých kroků, kterým postupně dojde k vyřešení problému s opencard," uvedla. Náklady na připravovaný projekt podle ní nepřekročí deset milionů korun. V budoucnu nebude mít jen podobu plastové karty. „Máme tu ambici, abychom ji měli v elektronické i papírové podobě a možná i v podobě čipu," doplnila. V současnosti prý běží testovací provoz.

Pružnější a rychlejší systém

Systém pro Lítačku vyvinula firma XTCard v poptávkovém řízení, tedy bez soutěže. O provoz nové karty se bude starat městská společnost Operátor ICT. Město tak nechystá smlouvy s žádnými dodavateli, na kterých by byl provoz karty v budoucnu závislý. „Vše bude pod Prahou, systém tak bude pružnější a rychlejší. Deset let starý systém opencard jsme nekopírovali, to by bylo, jako byste si v dnešní době chtěli otevřít DVD půjčovnu," řekl Václav Strnad z Operátora ICT.

Operátor chystá připravit v následujících měsících další funkce karty, mezi nimi například možnost zajistit si ji on-line, což nyní u opencard nefunguje. Cestující si budou moci také, stejně jako v případě opencard, pořídit anonymní kartu bez osobních údajů.

„Tato možnost zůstane, je hojně využívána například hotely," řekl Strnad. Lítačku budou moci lidé využívat také v Městské knihovně. Kolik roční provoz nové karty firmu bude stát, Strnad neuvedl. Měsíční provoz Operátora ICT, který vznikl pro řešení potíží s opencard, vychází město na pět milionů.

Letos souběžně budou platit jak Lítačka, tak opencard. Tu budou moci její držitelé využívat do doby, než jim vyprší platnost karty – město očekává, že platnost letos skončí několika stovkám tisíc opencard.

Návrat k papírovým kuponům

Podle mluvčího vlastníka karty, firmy eMoneyServices (EMS) Martina Opatrného neřeší zavedení Lítačky problémy opencard. „To je nařízenou kontrolu, dluhy, škody. Zavedení Lítačky je nehospodárné, kdy Praha bude muset platit systém papírových kuponů, opencard a systém Lítačky," řekl Opatrný. Operátor ICT podle něj navíc není schopen zajistit bezproblémový chod opencard. „Praha nemůže garantovat, že souběh Lítačky a opencard bude skutečně fungovat," uvedl.

Opozice kritizuje plán primátorky ohledně karty LítačkaOpoziční TOP 09 nebere plány Krnáčové ohledně karty Lítačka vážně. TOP 09 i ODS vadí to, že primátorka projekt připravovala potají, aniž informovala zastupitelstvo. Kritika na hlavu primátorky nepadá jen od opozice, ale i z vlastních řad. Podle informací pondělní tisková konference Krnáčové vyvolala u pražské ANO vyvolal bouřlivou reakci. Naplno se to projevilo na večerním jednání zastupitelského klubu. Zastupitelé ani zástupci ANO v orgánech Operátora ICT totiž o primátorčině Lítačce údajně nevěděli. Klub ale nakonec žádné usnesení nepřijal.

Podle bývalého primátora Pavla Béma (ODS) je problémem opencard zejména to, že město situaci neřeší. „Na Prahu je uvalena kvůli opencard nepeněžitá exekuce. Nikoliv proto, že by projekt byl špatný či drahý, nebo proto, že by před deseti lety něco podepsal Bém, ale především proto, že šest let Praha projekt neřídí, ruší otevřená výběrová řízení a zadává netransparentní zakázky – tajně, nevýhodně, jednomu zájemci," napsal Bém. Podle něj mohla Praha problém za dobu, co není ve funkci, vyřešit, pokud by tvrdě jednala s dodavatelem. „Jako Pražan se modlím, aby to už konečně fungovalo," dodal.

Praha má nevyřešené smlouvy s vlastníkem práv k opencard, firmou eMoneyServices (EMS). Vydávání karet v uplynulých měsících opakovaně zkolabovalo. I kvůli tomu se vedení města rozhodlo pro částečný návrat k papírovým kuponům. EMS po magistrátu žádá přes 600 milionů korun. O 140 milionů se soudí. Praha ale podle primátorky platit nehodlá.

Opencard vlastní asi 1,2 milionu lidí. Skutečných uživatelů je ale méně. Karta měla mít celou řadu funkcí a držitelům měla zajišťovat slevy na vstupném. Funguje ale především jako elektronická tramvajenka či průkaz do městské knihovny. Obvodní soud pro Prahu 1 nedávno kvůli kartě opencard uvalil na hlavní město nepeněžitou exekuci.

Čtěte také: Obvodní soud pro Prahu 1 uvalil na Prahu exekuci kvůli opencard