Ochránit zdraví a bezpečnost svých obyvatel chce Praha omezením kamionové dopravy. V současnosti má město vypracované dvě varianty, které včera představil náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Čtěte také: Praha má vypracovány dvě varianty zákazu vjezdu kamionů

Průjezd po okruhu zůstane nedotčen

„První návrh počítá s tím, že nákladní vozidla nebudou moci z Pražského okruhu sjet do centra Prahy. Průjezd po okruhu včetně jeho dočasného vedení přes Chodovskou a Štěrboholskou radiálu zůstane nedotčen," popsal variantu Dolínek.

U tohoto řešení by tak mohly kamiony delší než 12 metrů nadále jezdit po Jižní spojce a Štěrboholské radiále, které slouží ke spojení s dálnicemi D1 a D11. U této varianty by pak jen stačilo doplnit stávající dopravní značení na místech, kde jsou podle náměstka primátorky nyní nedostatky.

O obou variantách bude Praha ještě jednat 

Druhá varianta je oproti první tvrdší vůči kamionům. Znamenala by totiž konec nákladních vozidel na zmíněných úsecích. „Jižní spojka by nebylo místo, ze kterého se nedá sjet, Jižní spojka by bylo místo, po kterém se nesmí jet," řekl Dolínek. Zároveň dodal, že by byl rád, kdyby první varianta byla ještě letos projednána a realizována.

O obou variantách bude Praha ale ještě jednat se Středočeským krajem, který už v minulosti proti pražskému zákazu protestoval. „Pro Středočeský kraj to není výhodné. Přenášíme dopravu z neexistujícího Pražského okruhu na silnice druhých a třetích tříd. Ideální by bylo, kdyby omezení v Praze nevzniklo," uvedl středočeský radní pro dopravu František Petrtýl (ANO). Zároveň dodal, že kraj je však schopný se s hlavním městem na některých opatřeních dohodnout.

Omezení pro nákladní vozy mohou přijít postupně

Pražské návrhy zkritizoval i Martin Felix, mluvčí sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. Zatímco první variantu považuje za shodnou se současným zákazem pro vozidla nad 7,5 tuny, u druhé se pak obává toho, že budou nákladní vozy jezdit po nevhodných silnicích a vesnicemi.

„Zablokuje se tímto krokem celá Praha a střední Čechy. Je ostuda, že stále není hotov Pražský okruh, ale nelze si brát jako rukojmí zbytek republiky," doplnil Felix. Podle Dolínka by se mohla dopravní opatření týkající se kamionů dělat postupně.

Čtěte také: Okruh lze dostavět levněji s posílením MHD a vlaků, říká sdružení

Vznikla pracovní skupina pro dostavbu Pražského okruhu 

Celé dění okolo zákazu vjezdu kamionů delších 12 metrů na území Prahy začalo loni v létě, když vláda vyřadila takzvaný úsek 511 vnějšího městského okruhu ze seznamu prioritních staveb. Dolínek proto uvedl, že zakáže vjezd nákladních vozidel do Prahy, pokud se situace pro Prahu nezlepší.

Vysloužil si za to kritiku jak Středočeského kraje, starostů obcí kolem Prahy i opozice na pražském magistrátě. S ohledem na možný zákaz kamionů však vznikla pracovní skupina pro dostavbu Pražského okruhu, v níž je kromě hlavního města a kraje zastoupeno i ministerstvo dopravy a životního prostředí.

Varianty pražského zákazu kamionů1. varianta
Nákladní automobily, které jsou delší než 12 metrů, nebudou moci z Pražského okruhu sjet směrem do centra Prahy

2. varianta
Nákladní automobily, které jsou delší než 12 metrů, nebudou moci vůbec jezdit po Jižní spojce a Štěrboholské radiále