Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Praha má mít oči všude. Přibude kamer

Praha - Metropole se dočká desítek nových kamer a modernizace starých. Spolu s provozními náklady vše vyjde na více než půl miliardy korun.

3.2.2017 3
SDÍLEJ:

Bezpečnostní kamera. Ilustrační foto. Foto: Archiv

Více si došlápnout na kriminálníky hodlá hlavní město. Mimo jiné i tím, že rozšíří a zmodernizuje pražský kamerový systém (MKS). Zastupitelé metropole minulý týden schválili koncepci prevence kriminality a loni na podzim dokument navrhující rozvoj kamer.

Centrum města je pokryté kamerovým dohledem z 90 procent

„V Praze přibudou desítky kamer ročně. Podstatná část peněz půjde i na jejich zlepšení, které je v metropoli nutné. Z některých kamer se totiž nedá nic poznat," řekl magistrátní radní pro bezpečnost Libor Hadrava (ANO).

Zatímco centrum města je už pokryté kamerovým dohledem z 90 procent, v okrajových částech města je situace opačná. Proto by měl dozor posílit právě v těchto lokalitách. Už nyní navrhují obyvatelé i městské části samotné další místa, kde by mohly oči města přibýt. O všem následně rozhodnou policisté.

Kamery mohou detekovat podezřelé jevy 

Podle koncepce rozvoje MKS by mělo rozšíření, modernizace a údržba systému vyjít Prahu do roku 2020 na 583,5 milionu korun. Kamery na sloupech však nemusí pomáhat jen k předcházení kriminálních činů.

„Kromě samotného monitoringu mohou detekovat podezřelé jevy, jako je jízda v protisměru či střelba. Také umožňují sbírat statistická data o počtu vozů a lidí nebo průjezdnosti křižovatek. Nejde tedy jen o bezpečnost, ale o řízení provozu a budování konceptu inteligentního města," vysvětlil Dalibor Smažinka, expert na kamerové systémy ze společnosti Axis Communications.

Do MKS by mohly být začleněny kamery na vozidlech

Podle schváleného desetiletého výhledu se však lidé mohou dočkat v metropoli kamer nejen na zdech a sloupech. Dokument počítá se záměrem začlenit do MKS kamery na vozidlech. Obraz se také může přenášet z chytrých telefonů a tabletů, které u sebe nosí strážníci a policisté. Praha by tak měla oči všude.

Sledujeme místo lidí auta 

Město dříve také uvažovalo o zavedení kamer a softwaru, jenž by umožnil rozeznat obličeje a podezřelé chování. „Je to záležitost do budoucna, kterou budeme řešit s policií," řekl Hadrava. Zda ve městě taková technologie může v budoucnu být, nemůže prý říci.

Podle pirátských zastupitelů, kteří jsou na magistrátu v opozici, ale tato možnost ve schválené koncepci existuje. „Počítá se s kamerami s vysokým rozlišením. Což je nakonec ještě nákladnější. Potřebujete dražší infrastrukturu a větší datová úložiště," uvedl zastupitel Ondřej Profant.

V Británii zjistili, že kamery neomezují kriminalitu

Navíc vysoké rozlišení podle něj nic neřeší. Pokud si kriminálník narazí čepici do obličeje, kamera snímající objekt shora příliš nepomůže. Stejně tak velké množství objektivů je podle zastupitele zbytečné.

„V Británii zjistili, že kamery neomezují kriminalitu a lidé jim přizpůsobí své plány. Třeba kapesní zloděj se naučí jednat tak, aby nebyl prokazatelně zachycen na kameře," míní Profant.

MKS se využije ročně k řešení asi 25 tisíc případů 

Piráti by proto byli radši, aby kamery byly namířené třeba jen na parkoviště aut, kde mohou pomoci a zároveň nejméně zasáhnou do soukromí. Místo kamer by pak měli být v ulicích policisté. Zároveň se opoziční politik domnívá, že podle kamer policie často pachatele nedohledá.

S tím nesouhlasí mluvčí pražské policie Andrea Zoulová. „Je to neocenitelný nástroj. Díky informacím ze systému jsou krátké dojezdové časy hlídek v Praze, zhruba 5,5 minuty, a tisíce dodatečně vyhledaných pachatelů a objasněných případů," sdělila Zoulová. Hrubým odhadem se podle ní využije MKS ročně k řešení zhruba 25 tisíc případů.

Kamery nemohou být instalovány všude

Zároveň mluvčí doplnila, že kamery nejsou umisťovány v nadměrném množství. „U všeho posuzujeme, zda to má přínos pro dané místo. Kamera se nemůže dát tam, kam kdo chce," uzavřela Zoulová.

Kamerový systém ve světových metropolích. Infografika.

Čtěte také: Na pražském letišti začal fungovat odbavovací systém za 61 milionů korun

Autor: Benedikt Lederer

3.2.2017 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Volby v Praze.
12

Praha volí jinak než zbytek země. Potvrdí se to i letos?

Prezident Zeman se svou paní odvolili v základní škole v pražských Stodůlkách.
AKTUALIZOVÁNO

Letošní volby do Sněmovny nejsou podle Zemana zásadní ani zlomové

V televizi zabodoval Bartoš, Babiš působil unaveně, hodnotí experti

Specialisté na politickou komunikaci ocenili po čtvrtečních předvolebních debatách v České televizi (ČT) a na Nově především výkon šéfa Pirátů Ivana Bartoše, Babiš působil unaveně.

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

/VIDEO/ Co by udělal předseda SPD Tomio Okamura, když by si ministryně Karla Šlechtová zvrkla kotník? Proč se Michaela Marksová nerada fotí při výstupu z auta? Superdebata Deníku nebyla jen o politice.

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Předseda Zelených Matěj Stropnický dnes oznámil, že je homosexuál. Vyjádřil se tak ke spekulacím bulvárních médií. O svém soukromí mluvit neplánoval, voliči by ale podle něj tuto informaci vědět měli.

Praha nemá dopravní strategii, tvrdí starosta Prahy 6

/ROZHOVOR/ „Do vztahů mezi Prahou a místními radnice se příliš promítá stranická politika a zvlášť výrazné to bylo v předvolební době,“ tvrdí starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP09). Podle něj by mělo být politizování všeho včetně třeba vedení linek autobusů nahrazené snahou o konstruktivní spolupráci. Zvlášť pak v řešení dopravy, která je nejpalčivějším problémem Šestky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení