„Preferenční opatření pro veřejnou hromadnou dopravu jsou jedním z hlavních nástrojů pro zajištění vyšší rychlosti, plynulosti a spolehlivosti provozu tramvajových a autobusových linek," píše se v dokumentu, který schválili radní.

V rámci autobusové dopravy patří mezi nejproblematičtější místa Svatovítská ulice, Jugoslávských partyzánů nebo křižovatka Vypich na Praze 6. Dopravu tu zhoršilo loňské zprovoznění tunelu Blanka. Vzniknou proto vyhrazené pruhy, autobusy mají mít povolen vjezd na tramvajové koleje a na Vypichu mají být přeřízeny semaforů. Nový jízdní pruh bude obousměrně také na Průmyslové a na sjezdu z Barrandovského mostu do Modřanské.

Problémy s plynulostí provozu tramvají má Praha na Karlově náměstí, kde budou upraveny semafory, stejně jako na křižovatce Chodovské a U Plynárny v Michli. Hladší průjezd tramvají má být také na Újezdě v Praze 1, kde ROPID společně s městem zvažují zákaz vjezdu tranzitní dopravy.

Strossmayerovo náměstí bez semaforů

Nově budou seřízeny semafory také na křižovatce Vltavské a Nádražní, kde by se tak zrychlil průjezd linek 6, 7, 12, 14 a 20. Zcela vypnuty a odstraněny mají být podle materiálu semafory na Strossmayerově náměstí v Praze 7.

V loňském roce vznikly pruhy pro autobusy například na Evropské, a to v součtu na 1650 metrech. Cesta vozů se tudy zrychlila o tři až pět minut. Nový pruh pro autobusy vznikl loni v listopadu i na Strakonické, kde cestujícím zkrátil cestu o čtyři až šest minut. Pruh pro autobusy měří 890 metrů.

V Praze je téměř 27 kilometrů pruhů pro autobusy, na 11 kilometrech mohou jezdit po tramvajových kolejích. Na 189 křižovatkách platí preference MHD a na 200 křižovatkách semafor pozná přijíždějící autobus. V případě tramvají platí přednost MHD na 189 semaforech.

Čtěte také: V Praze by letos mohly přibýt vyhrazené pruhy pro autobusy MHD