Problematická silniční stavba se po několika odkladech otevřela letos v září. Vyšla na 43 miliard korun, tedy zhruba o deset miliard více, než bylo původně plánováno.

V aktuálním sporu čtyři projektové firmy argumentují tím, že se jim zvýšily náklady s ohledem na průtahy kolem dokončení tunelu Blanka. Firma Pudis žádá za projektovou činnost navíc 17 milionů, Metroprojekt 9,5 milionu, firma Inset chce za geomonitoring 33 milionů a Mott MacDonald CZ spolu s architektonickou kanceláří Romana Kouckého žádají 7,2 milionu za činnosti kolem Trojského mostu, vyplývá z neveřejných podkladů.

Dvě dřívější arbitráže

Kvůli Blance se v minulosti odehrály už dvě arbitráže, se stavební společností Metrostav o miliardové částky, s firmou IDS o stovky milionů. V obou případech soud firmám vyhověl. A schyluje se k další arbitráži s dodavatelem technologií, firmou ČKD Praha DIZ.

Šestikilometrovým tunelovým komplexem každý den projede v průměru asi 60.000 aut. Doprava se po otevření tunelu zhoršila v Dejvicích a v Břevnově a na příjezdu od Strakonic. Z listopadových údajů vyplývá, že Blankou od jejího otevření projelo více než 4,3 milionu aut. Praha chystá pokračování v trase Povltavské ulice.