Měly být ozdobou vozového parku pražského dopravce. Místo toho musí celkem sedmnáct tramvajových souprav typu 15T ForCity ode dneška zmizet z pražských kolejí. Důvod?

Měly příliš opotřebené brzdové destičky. Podle Martina Drápala, mluvčího Drážní inspekce mohly být soupravy pro provoz relativně nebezpečné.

„Už sám fakt, že dopravní podnik tramvaje ForCity stáhl z provozu, je znamením, že k jistému ohrožení bezpečnosti zřejmě došlo,“ domnívá se Drápal. Je ale přesvědčen, že pražský dopravce zareagoval včas.

„Zakročili dříve, než k čemukoliv došlo. Připodobnil bych to ke kauze praskajících podvozků metra. Také tehdy se naštěstí nic nestalo,“ doplnil Drápal. Zdraví samotných cestujících podle něj bezprostředně ohroženo nebylo.

Opotřebované brzdové destičky jsou prý součástí doplňkové brzdy.

„Hlavní brzdou je tak zvaná elektrodynamická brzda. Zjednodušeně řečeno, tramvaj brzdí motorem,“ vysvětlil Drápal, jak funguje brzdový systém u tramvají.

Problémy s koly

Dopravní podnik podle mluvčí Anety Řehkové nahradí vadné soupravy tramvajemi typu T3RP. „Cestující to neohrozí,“ řekla Řehková. Nynější závady na červených tramvajích z dílny Škody Transportation ale nejsou ojedinělé. Před měsícem totiž vyšlo najevo, že po ujetí každých 20 000 kilometrů musejí stroje na revizi a vyměňují se jim vadná kola.

Náměstek primátora pro oblast dopravy Josef Nosek (ODS) k této situaci sdělil: „Bohužel se jedná o déletrvající problémy s tramvají 15T. Na odstranění problému se intenzivně pracuje. Dopravní podnik momentálně s dodavatelem Škoda Transportation o celé věci jedná.“

Praha má ale s výrobcem tramvají typu T15 uzavřenou smlouvu na dodávku 250 souprav za téměř 19 miliard korun. Dlouhodobé technické závady však nejspíš nebudou důvodem k tomu, aby město mohlo od kontraktu odstoupit.

„Smlouvu v podstatě vypovědět nelze,“ potvrdil Nosek včera Deníku. Jediné, co vedení Prahy může podle něj udělat, je nákup souprav oddálit.

„Budeme jednat o odložení nákupu tramvají, dokud nebudou dodávky technicky v pořádku,“ dodal primátorův náměstek Nosek.

Dopravní podnik nemá na nové tramvaje peníze, na letošek si na nákup souprav T15 půjčuje formou směnky 4 miliardy korun.

Čtěte také: Tramvajím 15T se po každých 20.000 km musí měnit kola