„Chceme mít minimálně 25% podíl flotily autobusů nezávislý na elektřině, abychom byli schopni flexibilně reagovat na nečekané situace a zajistit potřebné vypravení autobusů a náhradní dopravy za metro, tramvaje či železniční dopravu. Proto chceme vozový park diverzifikovat i o jiný typ paliv, jako je například vodík nebo kapalná biopaliva,“ uvedl Petr Witowski, generální ředitel DPP.
Dopravní podnik díky této strategii také může vyhovět požadavkům krizového štábu hlavního města, aby byly v případě nouze k dispozici evakuační autobusy, které je možné natankovat třeba z nouzových zásob pohonných hmot.
Witowski zdůraznil, že chystaná zakázka je v souladu s klimatickým plánem. Podle dopravního podniku navíc investice do nových autobusů splňujících přísnější normy pomůže k rychlejší náhradě nejstarších vozidel, která vypouštějí do ovzduší více škodlivin. Všechny nové autobusy navíc musí vyhovovat takzvaným Standardům kvality Pražské integrované dopravy (PID) – budou tedy například nízkopodlažní s klimatizací.
Opoziční ODS považuje schválený dokument ekologických opatření za nerealistický a magistrátní koalici Pirátů, Prahy sobě a Spojených sil (TOP 09, STAN, KDU-ČSL) opakovaně sepsula. Teď však (s notnou dávkou ironie) politické konkurenty chválí.
Rozum v „zelené politice“
Podle šéfa zastupitelského klubu občanských demokratů Zdeňka Zajíčka nákup naftových autobusů potvrzuje, že do „zelené politiky“ musí patřit i rozum. „Nelze mít vše jen na elektřinu a jezdit jen na kole,“ uvedl Zajíček s narážkou na vedení metropole a hlavně primátorova náměstka pro dopravu Adam Scheinherra (Praha sobě), který zastává vstřícný přístup k cyklistice.
„Byli bychom šťastnější, kdyby magistrátní koalice začala konečně zapojovat podobnou racionalitu i v dalších jejích činnostech, řešila reálné problémy Pražanů a neohrožovala fungování města,“ pokračoval Zajíček.
„Chceme podíl k ovzduší šetrnějších dopravních prostředků postupně navyšovat, ale podobně jako třeba Vídeň – vzor „zeleného“ města, zachováme nejméně 25 % autobusové flotily DPP nezávislých na elektřině, abychom byli schopni flexibilně reagovat na nečekané situace a zajistit Pražanům, že se vždy dostanou včas do práce či do školy. Ale je potřeba nejstarší a dosluhující autobusy postupně obměňovat," reagoval pro Pražský deník Adam Scheinherr, primátorův náměstek pro dopravu.
Udržitelná cena energií
Radní pro životní prostředí Petr Hlubuček (Spojené síly pro Prahu/STAN) na středeční tiskové konferenci odmítl, že by klimatický plán byl nerealistický. „Udělali jsme obrovský kus práce, musíme mít připravené projekty, abychom mohli čerpat peníze z Evropské unie. Potřebujeme inovativní zdroje, aby měli Pražané za několik let udržitelnou cenu energií,“ vysvětlil.
K plánovanému nákupu naftových autobusů uvedl, že koalice jasně definovala, že chce do roku 2030 padesát procent bezemisních autobusů. Čtvrtina flotily z celkem 1200 vozů může být se spalovacím motorem. „Jde o diverzifikaci rizik, o zdravý rozum. Kdyby byl blackout, tak elektrobusy nebudeme moct nabít. Myslím, že máme v městských firmách dostatek odborníků. Nebylo to tak, že bychom stáli proti dopravnímu podniku s tím, že chceme zelené autobusy a oni naftové,“ prohlásil Hlubuček.