Úsek 511 by měl být zatím nejbližším úsekem Pražského okruhu, který se má stavět. Jeho přípravy se ale vlečou a nabírají zpoždění. Naposledy došlo k chybě při zahájení územního řízení u stavebního úřadu Prahy 22. Loni v listopadu kvůli tomu úřad kritizoval tehdejší ministr dopravy Vladimír Kremlík. Podle zatím posledních informací v letáku ŘSD by měla stavba začít v roce 2022, územní rozhodnutí už chce mít ŘSD letos v dubnu.

Podle Scheinherra bylo loni hlavním úkolem vyřešit, jakým způsobem lze zelené pásy vykupovat společně s ŘSD tak, aby majitelé pozemků nemuseli absolvovat jednání se zástupci magistrátu a potom zvlášť i s ŘSD. 

Jedinou možností je jednání

„Pozemky jsou totiž často pod budoucí částí Pražského okruhu i zelenými pásy. Brzdila nás tu vnitřní pravidla ŘSD. Zatímco my v Praze můžeme pozemky vykupovat už před získáním územního rozhodnutí, a také to tak děláme, ŘSD musí na územní rozhodnutí vždy vyčkat, a teprve potom vykupovat,“ dodal Scheinherr.

Výkup pozemků pro takzvaný zelený pás, který má mít celkovou rozlohu 251 hektarů a má být přirozenou bariérou mezi zástavbou a dálnicí, začne letos. „Souběžně jsme začali jednat s majiteli dotčených pozemků. Zelené pásy nejsou veřejně prospěšnou stavbou, jednání je tedy jedinou možností a nepřipadá v úvahu například vyvlastňování,“ upřesnil náměstek primátora Scheinherr.

Hlavní město postupuje podle plánu

Podle něj je největší soubor pozemků k vykoupení v okolí mimoúrovňové křižovatky Dubeč, která významně zatěžuje Běchovice, byť je v katastru Dubče.

„S majitelem jsme se sešli s vypracovaným předběžným posudkem nacenění od znalců, kteří představili předběžnou cenovou hladinu. Pro pozemky v okolí křižovatky v Dubči už máme i finální posudek s konkrétními cenovými nabídkami od magistrátu a jednání pokračují dále. Zároveň jsme ale i tady závislí na jednání ŘSD. My jsme už majiteli dotčených pozemků nabídku dali, na nabídku ŘSD ale majitel stále čeká,“ dodal Scheinherr. Letos má město na výkupy v rozpočtu zhruba 200 milionů korun.

Podle náměstka Scheinherra hlavní město postupuje podle plánu. „Rychlejší postup komplikuje především nestabilita na ministerstvu dopravy. Mění se ředitelé ŘSD, mění se ministři dopravy a tyto změny vždy celý proces úplně zastaví. Referenti musí vždy čekat, zda bude nové vedení souhlasit s předchozím postupem a bude na něj chtít navázat,“ dodal.