Dokládá to nedávno zveřejněná studie The Beat of The Street (Rytmus ulice), která se věnuje stavu pouličního umění ve světě za rok 2013. Tento výzkum je vůbec první zprávou, jež se tematikou pouličního umění globálně zabývá. A výsledek?
Praha je podle dokumentu společně s Dublinem a Milánem k takzvanému „buskingu" třetím nejotevřenějším městem světa. Před naší metropolí jsou jen australská velkoměsta Melbourne a Sydney, naopak nejhůře dopadlo Mexico City, kde mohou pouliční umělci putovat rovnou za mříže. Průzkum srovnával celkem 46 měst ze všech kontinentů.
Ve zprávě, kterou vypracovalo hnutí The Busking Project, se uvádí, že Praha je „díky své dobře promyšlené politice pouličního umění považována za skvělé místo pro provozování buskingu". I přesto, že zde platí určitá omezení týkající se míst k vystupování. Celkově město však podporuje a reguluje pouliční umění tak, aby z něj měly všechny strany prospěch.
Pouliční umělci jsou v naší metropoli často k vidění například na Staroměstském náměstí, kde za svá vystoupení sklízí každý den úctu a obdiv.
Občasný předmět sporu
Pouliční umění je sice občasným předmětem sporu mezi umělci, obyvateli a živnostníky, v Praze se tak dělo například v okolí ulic Na Příkopě a Na Můstku, autoři studie ale poukazují na to, že naopak může hrát na řadě míst pozitivní roli. „Pouliční umění je jako průmyslový nástroj často přehlíženo," říká zakladatel hnutí The Busking Project Nick Broad.
„Přesto (pouliční umění) představuje nejběžnější způsob, jak mohou umělci postoupit ve své kariéře, zlepšovat se a dělat práci, kterou mají rádi. Stále více autorů urbanistických plánů hledá strategie, které by pomohly vdechnout život stagnujícím centrům měst. Pouliční umění má potenciál zlepšit pověst měst jako kulturně bohatých míst vhodných pro život, práci i turistiku," doplňuje Broad.
Vůbec nejvstřícnější k pouličním umělcům jsou zmíněná města Melbourne a Sydney. Nejenže jejich vedení vykazuje podle autorů studie přívětivý přístup k pouličnímu umění, ale navíc zapojují samotné umělce do tvorby pravidel a do procesu rozhodování.
Autor studie, The Busking Project, je celosvětová komunita. Její členové během uplynulých čtyř let natáčeli pouliční umělce na pěti kontinentech, vytvořili síť umělců z 55 zemí, spustili bezplatnou službu formou QR kódu, díky kterému mohou diváci dávat umělcům své příspěvky v digitální formě, a který kombinuje navazování kontaktů osobně i online.
Praha je spolu s Dublinem, Milánem a americkým Spokanem k pouličním umělcům třetím nejpřátelštějším městem světa. Vedou Melbourne, Sao Paolo či Sydney, naopak na chvostu jsou Mexico City, překvapivě ale třeba i Amsterdam či Madrid.