„Praha je plná aut. A něco nás napadlo,“ nabádal Stuchlík fanoušky své facebookové stránky v úterý večer, aby sledovali středeční dopolední tiskový brífink. Někteří status okomentovali ironicky. Jeden z diskutujících zcela vážně předstíral, že už ví, co to bude: „Kaplického knihovna na Letné, ale uvnitř bude parkovací dům a benzínka!“ Někteří doufali, že další Stuchlíkův nápad bude lepší než Libeňský most.

Nakonec to nebyla taková bomba. Stuchlík, jak je zvyklý z byznysu, si připravil poutavé představení, ale nevyvolal (zatím) takové emoce a vášně u opozice. Lídr pražského ANO se totiž v podstatě „chlubil cizím peřím“ - respektive vizualizacemi.

„Jsme připraveni paralelně s výstavbou městského okruhu zakrytovat Spořilovskou spojku. Tam, kde nyní vede silnice, která snižuje kvalitu života obyvatel, tak ta silnice je už zahloubená a my ji jsme schopni snadno zakrýt,“ řekl Stuchlík s tím, že na zakryté silnici by pak mohla vyrůst hřiště pro děti a jiné vyžití pro obyvatele. Tím trochu připomněl snovou vizi Libeňského mostu, nad nímž by se tyčil dům se sociálními i luxusními byty.

Ve skutečnosti však projekt za více než dvě miliardy korun běží, dokonce už letos v srpnu získal kladné posouzení vlivu na životní prostředí a nemusí žádat o další v rámci EIA. Městská firma Technická správa komunikací (TSK) plánovala začít do tří let stavět. „Ano, první kroky k realizaci tohoto projektu započalo současné vedení magistrátu, ale nyní je důležité ho nezastavit a dotáhnout. Pokud se dostane na radnici koalice složená z aktivistů, může ho samozřejmě stopnout, a to nechceme. My ten projekt musíme dotáhnout. Zlepší život čtyřiceti tisícům Pražanů,“ hájil se po středeční tiskovce Stuchlík na Facebooku.

Ministr dopravy Ťok podpoří Stuchlíka

Před novináře si dokonce pozval ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) a člena strany Patrika Nachera, který dělá poslance a původně měl být pražský lídrem pro komunální volby on, ale Stuchlík jej na poslední chvíli nahradil. Manažer Stuchlík se silným tandemem v zádech se proto nebál mluvit o dalších dopravních stavbách, které už jsou dlouhodobě plánovány, ale zatím nedošlo k jejich realizaci. „Doprava je největším problémem současné Prahy. Přicházíme do komunálních voleb s pěti věcmi, které by měly vyřešit dopravu v Praze - dostavba vnitřního okruhu, vnějšího Pražského okruhu, metrem D a sítě radiál a rychlé výstavby rychlodráhy na Kladno s odbočkou na letiště Václava Havla,“ řekl úvodem půlhodinového setkání Stuchlík.

Patrik Nacher, který kandiduje do pražského zastupilestva, by si přál, aby opravy komunikací v Praze spadaly pod jeden koordinátorský orgán.

Plán je takový, že poslanec Nacher ve sněmovně navrhne zařazení Pražského okruhu mezi prioritní stavby a ministr Ťok tuto aktivitu podpoří. Do zákona o urychlení výstavby dopravní a jiné infrastruktury by chtěli tři muži v dresu ANO, hnutí premiéra Andreje Babiše, zařadit také Vlastu. Tunelový komplex by měl navázat na Blanku, která je v provozu přesně tři roky. Na konci léta současní pražští radní schválili dokumentaci stavby za zhruba 300 milionů korun.

Diskutovalo se však hlavně o úseku 511, což je chybějící část Pražského okruhu spojující dálnice D1 a D8. Existují plány na 12 kilometrů dlouhou komunikaci se čtyřmi mimoúrovňovými křižovatkami a dvěma tunely. Kdyby se někdy tahle spojka zhotovila, mohlo by se od kamionů ulevit obyvatelům Jižního města a právě Spořilova.

ANO dálnice staví málo

„Stavební povolení na vybudování Pražského okruhu mezi D1 a D8 by mohl stát získat za rok až rok a půl,“ uvedl šéf resortu dopravy Ťok. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) by magistrátu pomohlo s výkupem pozemků a celé by to zaplatil stát. Byť si po oficiálním části tiskové konference Stuchlík s Ťokem demonstrativně podali ruce, aby potvrdili středeční dohodu, není jasné, kdy se všechny zmíněné projekty dočkají finalizace.

Navíc server Neovlivni.cz upozornil na zprávu auditora Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ). V roce 2015 bylo v České republice uvedeno nově do provozu pouze pět kilometrů dálnic, v roce 2016 šestnáct kilometrů a loni pak sedmnáct kilometrů dálnic. Přitom Ťok je členem vládního kabinetu od prosince 2014, tehdy byl sice předsedou koaliční vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD). Navíc od loňska patří bývalý manažer Skansky do obou Babišových sestav ministrů. Mezi předvolebními sliby se slovo dálnice několikrát opakovalo.

A také na Praze vládlo ANO spolu se sociální demokracií a Trojkoalicí (SZ, STAN, KDU-ČSL). Stuchlík, jehož by Babiš chtěl místo Adriany Krnáčové jako primátora, si však hledá alibi: „Já jsem na magistrátu nebyl. Ani ve vládě. Důležité teď je, aby Praha investovala, prostředky na to má.“