Co je jejich posláním, vysvětlila ředitelka PR oddělení Záchranné služby Asociace samaritánů ČR Petra Homolová v souvislosti s malým jubileem: inspektoři provozu fungují již 15 let. Jejich činnost podle slov Homolové přispívá k tomu, aby byla zajištěna kvalita poskytovaných služeb. „Přímo v terénu dohlížejí na dodržování veškerých stanovených postupů, metodiky a poskytování péče,“ vysvětlila Homolová.

Samaritáni zřídili tuto funkci jako druzí v České republice: hned po Zdravotnické záchranné službě hlavního města Prahy.

Pomoc u zásahu i starost o auta

Ředitel Záchranné služby ASČR Praha-západ Milan Majer připomíná, že posláním inspektorů není jen kontrolovat, jak pracují členové výjezdových skupin, a dohlížet na jejich vystupování. „Jsou také vždy připraveni pomoci při zásazích zvláštního zřetele jako jsou velké dopravní nehody, rozsáhlé požáry či mimořádné události například na Letišti Václava Havla,“ připomněl Majer.

Při nejobtížnějších zásazích tak inspektoři často sehrávají roli vysoce kvalifikovaných „rukou navíc“. Právě v takových případech se zmínka o přítomnosti inspektora na místě zásahu obyčejně dostává do zpravodajství.

close Výbava inspektorů provozu Záchranné služby Asociace samaritánů ČR. info Zdroj: Deník/Milan Holakovský zoom_in Výbava inspektorů provozu Záchranné služby Asociace samaritánů ČR.

Ve svých vozidlech mají inspektoři provozu i věci, které se v sanitkách běžně nevozí, ale na místě zásahu mohou být velmi užitečné. Vedle zdravotnického vybavení jsou tak k dispozici například certifikovaný alkohol tester, drogové testy, prostorový dozimetr – nebo i balistická vesta.

„Dále ve výbavě vozů nalezneme vymezovací pásky, dopravní kužely, dopravní světelné naváděcí prvky užívané zejména u nehod, megafon, hasicí přístroje, přenosný osvětlovací systém Peli RALS,“ upozornila Homolová.

Nechybí samozřejmě přístroje, pomůcky a vybavení pro poskytnutí přednemocniční péče včetně resuscitace, imobilizace zraněných či stavění krvácení. Nebo třeba kartičky pro třídění pacientů při událostech s hromadným postižením osob.

Zůstává nicméně skutečností, že práce na místě zásahu představuje jen menší část úkolů inspektorů. Hlavní činností je dohled nad dodržováním pracovních postupů, interních předpisů, ale i kontrola vybavenosti sanitních vozidel a technického stavu. „Inspektoři provozu také často asistují u péče o zahraniční pacienty včetně následné fakturace za poskytnuté služby. Inspektor provozu zasahuje také v případě napadení posádek při výjezdu či v situacích, kdy dojde k pracovnímu úrazu zaměstnance či nehodě vozidla organizace,“ připomněla Homolová, co vše je součástí pracovní náplně.

Posádky se mají s kým poradit

Významný krok samaritáni spojují s rokem 2018. Před pěti lety zřídili ještě pozici zdravotnického supervizora. Z pohledu posádek zasahujících v terénu je tak trochu v roli „přítele na telefonu“: nepřetržitě (skutečně kdykoli v režimu 24/7) mu mohou zavolat, aby konzultovaly zvolené postupy.

A rovněž supervizor se přímo v terénu může věnovat kontrole kvality poskytované péče. Jak supervizora, tak inspektory lze na místě zásahu poznat na první pohled – a to nejen podle nápisu na zádech. Mají stejnokroje lišící se od ostatních zasahujících členů týmu - ve svítivě žlutém provedení v kombinaci se sytě červenou. Případně i svítící taktickou vestu.