Jak jste zvládli pandemické období?
Pandemie nás zasáhla jako každého v tomto odvětví, ale na druhou stranu nám toto období přineslo mnoho dobrého. Byli jsme nuceni myslet nekonvenčně, inovativně a věřím, že nás to posílilo a posunulo dál.
Začátek pandemie si přirozeně vyžadoval změny v důsledku zavedených omezení. Také díky podpoře našeho audiovizuálního partnera jsme se velmi rychle přizpůsobili a přišli s nabídkou hybridních eventů.
Změnilo se složení vaší klientely?
Nejen to, změnil se i druh poptávek. Museli jsme se přeorientovat na domácí trh a na trhy, které mohly a byly ochotné cestovat. Výsledkem bylo větší zaměření na turistickou klientelu, ale naše kontakty se segmentem konferencí jsme stále udržovali aktivní.
Abychom naši nabídku pro turistickou klientelu zatraktivnili, přišli jsme s dalšími doplňkovými službami, jako jsou například hlídaný dětský koutek, slevy na vstupy do partnerských atrakcí nebo speciální balíčky s přidanou hodnotou. Protože jsme byli velmi závislí na lokálních zákaznících, tým přišel s nápadem vytvořit pivní zahrádku na nevyužité venkovní terase. Ukázalo se, že to byl skvělý tah a letos provozujeme Beer Garden Karlín už třetí sezónu.
Kde a jak se snažíte o úspory?
Pro představu se mohu podělit o několik příkladů úspor nákladů na energie, které jsme zavedli. Nedávno jsme vyměnili dva tisíce metrů čtverečních skleněných tabulí naší pyramidové střechy za osm stovek nových panelů s integrovanou protisluneční folií, což vedlo k významnému snížení uhlíkové stopy hotelu. Díky takové aplikaci se podařilo v letním období snížit teplotu v prostoru přímo pod střechou o více jak 10 stupňů.
Postupně měníme všechny zdroje světla v celém hotelu za ty s technologií LED. V rámci provozování vlastní prádelny využíváme zbytkovou vodní páru z pracích a sušících procesů k předehřívání teplé užitkové vody pro celý hotel, a to z 0 stupňů až na 25 stupňů.
Na chlazení objektu a kuchyňských technologií využíváme vodu z Vltavy. Stejnou vodu pak využíváme i k zavlažování venkovních trávníků. A to je jen několik příkladů našich iniciativ v této oblasti.
Má současná globální situace, včetně války na Ukrajině, významný dopad na množství a strukturu vašich klientů?
Začátek těchto událostí měl významný dopad na obor hotelnictví, zejména když poklesla poptávka z hlavních zdrojových trhů jako jsou USA. Postupem času, během kterého jsme nepřetržitě komunikovali se zákazníky a snažili se uvést situaci na pravou míru, jsme dokázali změnit vnímání českého trhu u naší zámořské klientely na optimističtější.
Dá se říci, že pozorujeme spíše návrat k „normalizovanému“ vzorci poptávky.
Je situace na pražském trhu práce v hotelnictví stále tak komplikovaná jako během vrcholící pandemie nebo v tomto ohledu vnímáte pozitivní vývoj?
Jak všichni víme, pandemie ovlivnila situaci na pracovním trhu obecně a v oblasti gastronomie a hotelnictví obzvlášť. Mnoho kuchařů, číšníků nebo recepčních našlo práci v jiných oborech a nejsou ochotni se vrátit, protože v tomto odvětví cítí stále nejistotu. Je tedy pořád obtížné najít kvalifikovaný personál.
Hilton Prague jako zaměstnavatel má skvělou reputaci díky své stabilitě a také síla značky Hilton pomáhá při náboru nových členů týmu. V roce 2022 se nám podařilo tým znovu vybudovat a zvýšit počet zaměstnanců ze 180 na 300.
V čem může být práce v Hiltonu zajímavá kromě samotné značky?
Během procesu náboru hraje důležitou roli nejen plat. Pro novou generaci jsou rozhodujícím faktorem také možnosti kariérního růstu a další nepeněžní výhody, to je naše cesta vpřed. V rámci hotelu i řetězce Hilton je velký potenciál pro kariérní růst, nabízíme celou řadu možností vzdělávání a členové týmu rovněž oceňují výhodný cestovní program, který jim umožňuje navštívit sesterské hotely Hilton za zvýhodněné ceny.
Spolupracujeme i s hotelovými školami, nabízíme stáže studentům. A právě toto považujeme za klíčovou součást naší práce – vzdělávat mladé lidi, aby se pro práci v cestovním ruchu a hotelnictví nadchli a dělali ji s opravdovým zápalem.
Zajímalo by mě, co se děje s jídlem, které každý den zbude. A že ho asi není málo. Máte v tom nějakou strategii?
V kuchyni se řídíme zásadami dodržování nejvyšší úrovně hygienických standardů, vždy v souladu s normami HACCP pro bezpečnost potravin. Jakékoli jídlo z bufetů, které můžeme podle těchto pravidel znovu použít, podáváme v týmové kantýně.
Vzhledem k vysokému počtu strávníků jsme tímto schopni snížit plýtvání potravinami na absolutní minimum. Tým to také oceňuje, a navíc to pomáhá rozšířit jeho přehled o produktech, které podáváme našim hostům.
Jak vidíte celkovou perspektivu hotelnictví v Praze?
Praha stále patří mezi nejatraktivnější hotelové trhy ve střední a východní Evropě. Jde o prémiovou destinaci s potenciálem růstu zejména v segmentu luxusních hotelů. Zde zaostáváme za dalšími oblíbenými městy jako je Vídeň nebo Budapešť. V dnešní době jsou cestovatelé ochotni utrácet za kvalitu včetně ubytování a zážitků.
Na druhou stranu, v poslední době jsme byli svědky otevření nových hotelů a mnoho dalších projektů je v procesu, včetně těch se zasedacími prostory. Kromě toho během pandemie mnoho hotelů využilo tohoto období k rekonstrukci. Praha má skvěle nakročeno, a právě to si tato metropole s velkým historickým a kulturním dědictvím, vynikající infrastrukturou a úrovní bezpečnosti zaslouží.
Michael Specking
- Generální ředitel Hilton Prague, narozen v roce 1957 v Německu
- Od roku 1988 pracuje pro řetězec Hilton. Působil v Turecku, Německu, Nigérii a nyní v Česku
- Ženatý, 3 synové, 5 vnoučat
- Jako koníčky uvádí motocykly a automobilové veterány.
- Specking byl letos oceněn v rámci řetězce Hilton jako generální ředitel hotelu s největším přínosem v oblasti ESG („udržitelné investování“) v regionu Evropa, Střední východ a Afrika za rok 2022.