Podle prvního náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) nedává v současnosti zvýhodňování elektromobilů smysl. „Máme v koaliční smlouvě, že budeme reformovat celý systém s cílem zklidnit dopravu v centru. Budeme muset ukončit podporu elektromobilů, které parkují zadarmo. Protože to je věc, která měla smysl v minulosti, ale teď už smysl nedává. Elektromobil zabírá místo jako kterékoliv jiné auto,“ uvedl Hřib. Plány na zklidnění dopravy v metropoli zahrnují třeba i zpoplatnění vjezdu aut do historického centra Prahy.

Jak upřesnil místostarosta Prahy 3 Ondřej Ruta (Zelení): „Lidé si čím dál víc pořizují obrovská terénní SUV i pro jízdu ve městě a elektromobily z tohoto trendu bohužel nijak zvlášť nevybočují. Elektromobilita proto neřeší hlavní problém, který ve městě s automobilismem máme - užitnost, kvalitu a bezpečnost ve veřejném prostoru,“ uvedl na sociálních sítích Rut přestože Praha 3 dlouhodobě trend elektromobilů podporuje a na jejím území postupně vznikají další nabíjecí stanice.

Záměr zpoplatnění má své kritiky

Opoziční zastupitel a šéf pražského hnutí ANO Ondřej Prokop záměr kritizuje. Jedná se podle něj o zrušení jediné výhody a motivace pro řidiče si elektromobil pořídit. „Na jednu stranu je to asi jediná (mikro)motivace pro nákup těchto drahých aut a zlepšení ovzduší v Praze. Na stranu druhou si tyto auta kupují lidé a firmy, které mají (zpravidla) dost peněz na placení parkovacích zón či garáží,“ uvedl.

Spuštění provozu pilotních nabíječek elektromobilů z chytrých městských lamp - Moravská ulice Vinohrady.
Obrazem: Svítí na cestu a dobíjí elektromobil. Na Vinohradech slouží nové lampy

Proti je i Asociace reprezentující automobilový a elektromobilní průmysl, která vyzývá k přehodnocení myšlenky a poslední uvedený názor vyvrací. „Argument, že ti, co mají dostatek financí na pořízení elektromobilu, mají i na zaplacení parkování, je velice nešťastný. Lidé uvažující o koupi elektromobilu mohou kvůli zrušení bezplatného parkování nakonec dát přednost vozu s konvenčním spalovacím motorem, s nímž budou do centra Prahy jezdit i nadále, zejména pak v případě starších modelů přispívat k dalšímu znečištění ovzduší a hluku v ulicích,“ uvádí zástupci asociace v tiskové zprávě.

Nabíjení ze sloupů veřejného osvětlení

Kdy a jestli k zpoplatnění elektromobilů v Praze dojde, zatím není jasné. Pražská energetika a městská společnost Technologie hlavního města Prahy ale už nyní v rámci obnovy sítě veřejného osvětlení připravují možnost nabíjení elektromobilů přímo z lamp veřejného osvětlení. V jejich okolí pak mají podle plánu vzniknou vyhrazená místa právě pro stání elektromobilů.

Zdroj: Eliška Stodolová