Podstatné zlepšení by v nejbližších dnech mělo být skutečně vidět v centru metropole. Slibuje to radní Prahy 1 pro dopravu Vojtěch Ryvola (ANO) s tím, že změnu přinese počátek září. Pro sdílené koloběžky a kola budou na území první městské části platit jasná pravidla. Hlavní novinky? Dosavadní počet více než dvou set stanovišť pro parkování elektrokoloběžek v centru Prahy se sníží – a uživatelé budou moci koloběžky odkládat pouze na vyhrazených parkovacích místech. Ne už tedy téměř kdekoli v rámci v rámci zón určených provozovateli.

Ubýt by mělo také samotných vozítek čekajících v ulicích na turisty i na místní. Místo dosavadních 2,5 tisíce – ano, tolik jich v hlavní sezoně je jenom v Praze 1 – jich má nově stačit o tisícovku méně. A na řidítka provozovatelé doplní výrazný nápis upozorňující na zákaz jízdy po chodníku. Tam koloběžky nesmějí; patří na silnice. Ačkoli za jízdu po chodníku strážníci rozdávají pokuty, tento přestupek je obzvlášť v centru Prahy vidět velmi často.

Změny plynou z dohody Ryvoly se všemi provozovateli sdílených koloběžek a kol, jimiž jsou Bolt, Lime, Nextbike a Rekola. Dohody jsou prý uzavřené ústně: radní míní, že domluva, která funguje, je lepší než formálně podepsané memorandum, pokud to by mělo zůstat jen na papíře.

Elektrokoloběžky v Praze 10.
Po ulicích se válejí sdílené elektrokoloběžky. Radnicím už dochází trpělivost

Právě provozovatelé mají možnost přimět jezdce k tomu, aby koloběžky odkládali jen tam, kam patří. Zákazníkům, kteří vyhrazená místa nebudou respektovat, mohou naúčtovat více peněz: po nesprávném odložení koloběžky se k běžné platbě ještě načítá „pokuta“.

Na takovou dohodu s provozovateli upozorňuje místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut (Zelení), k jehož kompetencím patří i doprava. „Odložení kola nebo koloběžky umožní jednotlivé aplikace výhradně na určených místech,“ konstatoval, S tím, že pokud uživatel opustí vozítka někde mimo, nabíhá mu v aplikacích poplatek za jízdu až do výše 500 Kč. Jistou potíž nicméně znamená, že poloha koloběžek i kol se určuje pomocí GPS – a údaje nejsou tak přesné, aby jezdci neumožnily ukončit jízdu i v blízkém okolí místa k parkování nebo cyklostojanu.

Parkování vyznačené i virtuální

Radnice Prahy 1 postupně během prázdnin nechávala vyznačovat vyhrazená místa pro parkování koloběžek, jichž má být sedm desítek. Typické umístění je v takzvaném dopravním stínu u přechodu pro chodce. Dalších sedmdesát míst Ryvola označuje jako virtuální: určené jen polohou na mapě. V ulicích tedy nejsou vyznačena – a ani se s tím nepočítá – ale uživatelé uvidí jejich umístění v aplikaci provozovatele koloběžek. Vybrány jsou tyto lokality tak, aby odstavené koloběžky nepřekážely. Nemají ostatně ubírat ani parkovací místa pro auta.

Vlastníky mohou lidé upozornit

Dohody uzavřené s provozovateli koloběžek už v minulosti ohlašovaly radnice Prahy 2,3 či 7. Třeba Praha 2 upozornila i na možnost odvážet neodklizené koloběžky na náklady provozovatele do sběrného dvora. Jak však Deníku řekla mluvčí radnice Andrea Zoulová, stalo se tak výjimečně. Provozovatelé spolupracují a na upozornění reagují.

Některé úřady městských částí také podle domluvy s firmami vlastnícími sdílená vozítka zveřejnily kontakty na operátory jednotlivých provozovatelů, jimž mohou občané nevhodně zaparkované koloběžky a kola nahlásit – a oni vyšlou pracovníky, aby zjednali nápravu. Místostarosta Prahy 3 Rut na počátku letošní hlavní turistické sezony upřesnil, jaká pravidla byla domluvena: „Nevhodně zaparkované koloběžky a kola odstraní ve všedních dnech v denních hodinách zpravidla do dvou hodin od nahlášení případu.“ Denními hodinami se rozumí doba mezi osmou a osmnáctou hodinou. O víkendech je lhůta čtyřhodinová a o svátcích dvanáctihodinová.

Elektrokoloběžky Lime v Praze. Ilustrační foto.
Praha chce omezení rychlosti pro elektrokoloběžky, připraví novelu

U obou provozovatelů sdílených koloběžek začínají tyto kontaktní linky devítkou. To u některých lidí může vyvolávat ostražitost: devítkou totiž mohou začínat i telefonní čísla audiotextových služeb, za jejichž volání se platí vysoký tarif. V tomto případě však není třeba mít obavy: předčíslí obou linek „910“ ukazuje, že jde o VoIP neboli volání přes internet.

Za parkování mají firmy platit

Jednat se má i z úrovně magistrátu, aby byla domluvena (a v tomto případě i podepsána zástupci všech stran) jednotná pravidla platná pro celé hlavní město. Vzájemné shody s jednotlivými městskými částmi a firmami, které koloběžky nabízejí, se chystá dosáhnout první náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti). Zdůrazňuje současně, že je také třeba vytvořit dostatek parkovacích hnízd.

Sdílené elektrokoloběžky v ulicích Prahy: parkující, odložené i položené.Sdílené elektrokoloběžky v ulicích Prahy: parkující, odložené i položené.Zdroj: Deník/Milan Holakovský

Vedle jednotných pravidel se bude zřejmě bude rozhodovat také o platbách provozovatelů za parkování. Příklady jsou známé ze zahraničí: může to být jedno euro za koloběžku měsíčně. S tím, že i v Praze se dosavadní bezplatné parkování elektrokoloběžek změní v placené, jsou provozovatelé smířeni, pokud by skutečně šlo o částku kolem 25 korun měsíčně.

Linky pro hlášení nevhodně stojících sdílených kol a koloběžek:

- Bolt: 910 880 895
- Lime/Uber: 910 880 047
- Nextbike: 581 652 047
- Rekola: 778 099 878