Podstatné zlepšení by v nejbližších dnech mělo být skutečně vidět v centru metropole. Slibuje to radní Prahy 1 pro dopravu Vojtěch Ryvola (ANO) s tím, že změnu přinese počátek září. Pro sdílené koloběžky a kola budou na území první městské části platit jasná pravidla. Hlavní novinky? Dosavadní počet více než dvou set stanovišť pro parkování elektrokoloběžek v centru Prahy se sníží – a uživatelé budou moci koloběžky odkládat pouze na vyhrazených parkovacích místech. Ne už tedy téměř kdekoli v rámci v rámci zón určených provozovateli.
Ubýt by mělo také samotných vozítek čekajících v ulicích na turisty i na místní. Místo dosavadních 2,5 tisíce – ano, tolik jich v hlavní sezoně je jenom v Praze 1 – jich má nově stačit o tisícovku méně. A na řidítka provozovatelé doplní výrazný nápis upozorňující na zákaz jízdy po chodníku. Tam koloběžky nesmějí; patří na silnice. Ačkoli za jízdu po chodníku strážníci rozdávají pokuty, tento přestupek je obzvlášť v centru Prahy vidět velmi často.
Změny plynou z dohody Ryvoly se všemi provozovateli sdílených koloběžek a kol, jimiž jsou Bolt, Lime, Nextbike a Rekola. Dohody jsou prý uzavřené ústně: radní míní, že domluva, která funguje, je lepší než formálně podepsané memorandum, pokud to by mělo zůstat jen na papíře.
Právě provozovatelé mají možnost přimět jezdce k tomu, aby koloběžky odkládali jen tam, kam patří. Zákazníkům, kteří vyhrazená místa nebudou respektovat, mohou naúčtovat více peněz: po nesprávném odložení koloběžky se k běžné platbě ještě načítá „pokuta“.
Na takovou dohodu s provozovateli upozorňuje místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut (Zelení), k jehož kompetencím patří i doprava. „Odložení kola nebo koloběžky umožní jednotlivé aplikace výhradně na určených místech,“ konstatoval, S tím, že pokud uživatel opustí vozítka někde mimo, nabíhá mu v aplikacích poplatek za jízdu až do výše 500 Kč. Jistou potíž nicméně znamená, že poloha koloběžek i kol se určuje pomocí GPS – a údaje nejsou tak přesné, aby jezdci neumožnily ukončit jízdu i v blízkém okolí místa k parkování nebo cyklostojanu.
Parkování vyznačené i virtuální
Radnice Prahy 1 postupně během prázdnin nechávala vyznačovat vyhrazená místa pro parkování koloběžek, jichž má být sedm desítek. Typické umístění je v takzvaném dopravním stínu u přechodu pro chodce. Dalších sedmdesát míst Ryvola označuje jako virtuální: určené jen polohou na mapě. V ulicích tedy nejsou vyznačena – a ani se s tím nepočítá – ale uživatelé uvidí jejich umístění v aplikaci provozovatele koloběžek. Vybrány jsou tyto lokality tak, aby odstavené koloběžky nepřekážely. Nemají ostatně ubírat ani parkovací místa pro auta.
Vlastníky mohou lidé upozornit
Dohody uzavřené s provozovateli koloběžek už v minulosti ohlašovaly radnice Prahy 2,3 či 7. Třeba Praha 2 upozornila i na možnost odvážet neodklizené koloběžky na náklady provozovatele do sběrného dvora. Jak však Deníku řekla mluvčí radnice Andrea Zoulová, stalo se tak výjimečně. Provozovatelé spolupracují a na upozornění reagují.
Některé úřady městských částí také podle domluvy s firmami vlastnícími sdílená vozítka zveřejnily kontakty na operátory jednotlivých provozovatelů, jimž mohou občané nevhodně zaparkované koloběžky a kola nahlásit – a oni vyšlou pracovníky, aby zjednali nápravu. Místostarosta Prahy 3 Rut na počátku letošní hlavní turistické sezony upřesnil, jaká pravidla byla domluvena: „Nevhodně zaparkované koloběžky a kola odstraní ve všedních dnech v denních hodinách zpravidla do dvou hodin od nahlášení případu.“ Denními hodinami se rozumí doba mezi osmou a osmnáctou hodinou. O víkendech je lhůta čtyřhodinová a o svátcích dvanáctihodinová.
U obou provozovatelů sdílených koloběžek začínají tyto kontaktní linky devítkou. To u některých lidí může vyvolávat ostražitost: devítkou totiž mohou začínat i telefonní čísla audiotextových služeb, za jejichž volání se platí vysoký tarif. V tomto případě však není třeba mít obavy: předčíslí obou linek „910“ ukazuje, že jde o VoIP neboli volání přes internet.
Za parkování mají firmy platit
Jednat se má i z úrovně magistrátu, aby byla domluvena (a v tomto případě i podepsána zástupci všech stran) jednotná pravidla platná pro celé hlavní město. Vzájemné shody s jednotlivými městskými částmi a firmami, které koloběžky nabízejí, se chystá dosáhnout první náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti). Zdůrazňuje současně, že je také třeba vytvořit dostatek parkovacích hnízd.
Vedle jednotných pravidel se bude zřejmě bude rozhodovat také o platbách provozovatelů za parkování. Příklady jsou známé ze zahraničí: může to být jedno euro za koloběžku měsíčně. S tím, že i v Praze se dosavadní bezplatné parkování elektrokoloběžek změní v placené, jsou provozovatelé smířeni, pokud by skutečně šlo o částku kolem 25 korun měsíčně.
Linky pro hlášení nevhodně stojících sdílených kol a koloběžek:
- Bolt: 910 880 895
- Lime/Uber: 910 880 047
- Nextbike: 581 652 047
- Rekola: 778 099 878