Stavba začala v září 2022, vyjde na 1,075 miliardy Kč a skončit má v listopadu 2025. Most ponese jméno některé z významných žen. Návrhy vybere magistrátní místopisná komise a z nich zvolí Pražané jméno v anketě. Stavbu buduje sdružení firem Metrostav TBR Firesta Strabag - Dvorecký most.

"V tuto chvíli je kompletní pilotové založení stavby na všech osách mostu, všechny základy jsou vlastně provedeny, a ve vodě se teď dělá jímka na pilíři P4. Co se týká břehů, tak máme zabetonované dva pilíře, jednu opěru, jeden pilíř se ještě dnes dobetonuje a bude nám chybět dobetonávka opěry, která bude příští týden. Takže spodní stavba jako taková bude příští týden dobetonovaná," řekl ČTK Koukolík.

Základy mají pilíře, které jsou na břehu. Chybí u dvou v korytě řeky. "Tam je pouze hlubinné založení, musí se udělat jímky, vyčerpat, odtěžit, a pak se teprve mohou dělat základy," uvedl Koukolík.

Zdroj: Deník/Radek Cihla

Jeden z pilířů budou dělníci kvůli vysokým teplotám betonovat dnes v noci, protože nadměrná teplota přehřívá beton. "Mnohem rychleji takzvaně nabíhá a mohou vznikat trhliny. I když jsou noci tropické, je to pořád lepší, než mít na sluníčku 40 stupňů Celsia," řekl Koukolík. Firma zároveň v betonárce skladuje kamení tak, aby nebylo vystaveno slunci, chladí vodu a v pilíři má systém srážející teplotu při betonování.

V následujících týdnech začnou dělníci mezi prvním pilířem a opěrou u Lihovaru odstraňovat bednění opěry, zahájí výstavbu skruže a udělají nosnou konstrukci. "Tento proces na podolské straně už začíná, to znamená, že jsme začali stavět prostorovou skruž mezi pilířem P6 a opěrou. Následně se na březích začne budovat nosná konstrukce s tím, že ke konci roku už budeme vidět některá pole zabetonovaná. Ve vodě se udělají jímky a začne spodní stavba a základy pilířů. Koncem roku již uvidíte kus mostu, vybetonované bude první pole," řekl Koukolík.

Stavbu zpozdily, a zřejmě prodraží, potíže s podložím v korytě řeky i na břehu. Pod Strakonickou ulicí stavbaři objevili neznámý most a dutiny. "I když se dělaly podrobné průzkumy, tak bohužel v bezprostředním sousedství průzkumných vrtů se zjistily anomálie v geologii, které si vyžádaly jiná technická řešení," řekl Hřib.

Cena se právě kvůli potížím zřejmě navýší. O kolik, není jasné. Praha bude na stavbu žádat peníze z evropských fondů. "Bude nutné prokázat, že most zvýší ekologičnost MHD, musíme doložit, kolik tu bude jezdit tramvají a autobusů a obecně, jak to prospěje udržitelné přepravě. Podklady se nyní připravují," řekl Hřib. Po mostě pojedou autobusy číslo 118, 196 a 197, které společně s tramvajemi přepraví až 50.000 lidí denně.

Mimořádný kontrolní den stavby pro média - Rekonstrukce Barrandovského mostu - II.etapa
Na Barrandovském mostě při opravě jede ze Strakonické do Braníku méně aut

Břehy pod předpolími mostu chce město upravit. Na smíchovské straně tak bude třeba park s lampami od výtvarníka Krištofa Kintery. "Víme, že pod mostem se často shromažďují ti, kteří nechceme, aby se tam shromažďovali. Nejlepší, jak tomu zabránit, je dát těm místům jiný obsah," řekl Hroza. Lampy budou z celého světa, mimo jiné z Paříže, Londýna, Japonska nebo Ruskem okupované částí Ukrajiny.

Most bude sloužit tramvajím, autobusům, cyklistům a pěším a budou po něm moci přejet záchranáři. Východní vyústění bude u severního okraje areálu Žlutých lázní, západní povede poblíž tramvajové zastávky Lihovar. Délka bude 388 metrů a šířka 16 metrů. Stavba zahrnuje obě předpolí mostu včetně lávky pro cyklisty, opěrné zdi a uměleckých děl.