Zhruba do roka má ve směru od Národního divadla vzniknout nová tramvajová zastávka Karlovy lázně a spolu s jejím otevřením se spustí systém, který má skrze kamerové snímání registračních značek aut odvést tranzitní dopravu.
Díky tomu může být v dalších letech rozšířen chodník na Smetanově nábřeží a mohou vyrůst nové stromy tamtéž. V plánu je i nová promenáda nad řekou mezi Křižovnickým náměstím a Smetanovým nábřežím.
„Z hlediska jednotlivých druhů dopravy využívají Smetanovo nábřeží ze 70 procent lidé v MHD a chodci. Zbylých 30 procent je individuální automobilová doprava. Na Malé Straně je tento poměr 80 pro MHD a chodce a pro řidiče aut. Je to jednoduchá matematika. Na každé místo v Praze se musíme z dopravního hlediska dívat individuálně,“ uvedl v souvislosti s plánovaným omezením tranzitu v lokalitě primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha sobě).
Experiment vyvolal kritiku
Jeho loňský „experiment“ v podobě dočasného uzavření úseku Smetanova nábřeží pro auta v jednom směru vyvolal kritiku opozice, koaličních partnerů i radnice první městské části. Výsledkem následujícího dialogu by měl být kompromis, který neomezí dopravní obslužnost oblasti pro rezidenty a umožní i její „návštěvu“ automobilem.
Systém by měl fungovat tak, že majitel projíždějícího auta „pouze“ dostane automaticky pokutu. Registrační značky rezidentů budou mít pohyb volný a konečně zájemci o návštěvu si předem zaplatí v oblasti parkování.
Detaily včetně přesné definice „tranzitní dopravy“ pro tento případ má dořešit pracovní skupina se zástupci magistrátu, městských organizací a samospráv. „Je velmi důležité ochránit před radikálními změnami zejména rezidenty. Nesmí vzniknout žádné úzké hrdlo, které jim vžene auta pod okna,“ zdůraznil radní Prahy 1 Richard Bureš (ODS).
Podstatnými úpravami mají projít tamní tramvajové zastávky. Například zastávka Národní divadlo na Smetanově nábřeží zanikne a nová vznikne na Masarykově nábřeží. S širším nástupním ostrůvkem se počítá na Staroměstské a zastávka Karlovy lázně na straně řeky bude bezbariérová.
„V centru mají mít Pražané možnost žít a dýchat čistý vzduch a používat hlavně druhy dopravy, které bez emisí přepraví nejvíce lidí. To jsou především tramvaje. Shodli jsme se, že po letech slibů začneme změnu konečně připravovat,“ dodal Scheinherr.