„Umožní také vybudování Muzea železnice a elektrotechniky na Masarykově nádraží,“ upozornil Ksandr na další souvislost. Odkázal tím na nové využití bývalého lokomotivního depa u nejstaršího pražského nádraží, kde byly uloženy předměty přenesené z karlínské Invalidovny zatopené o povodních. Zcela nově je tam převážen kompletní viadukt z konce 19. století, který dosloužil v Holešovicích před Výstavištěm; na někdejší buštěhradské dráze. Stane se jednou z dominant nového muzea, jež má být otevřeno v roce 2028.

Končí anabáze táhnoucí se od roku 1941

Moderní komplex depozitářů s celkovou půdorysnou plochou 2,2 tisíce metrů čtverečních, který nyní začíná sloužit v Čelákovicích, podstatně rozšiřuje prostory pro kvalitní uložení sbírkových předmětů s jejich dlouhodobou ochranou a uchováním pro budoucí generace.

Nyní se tam nachází třeba mercedes, který vozil prezidenta Václava Havla, prezidentský superb nebo vůz značky Audi po Pavlu Rychetském; totožný automobil ale používal i Václav Klaus. Nechybí však třeba ani kolekce pražských sanitek. Zdaleka však zde nejsou umístěna pouze vozidla.

Cenný úlovek z minulých ročníků: vysavač Elektrostar s příslušenstvím z roku 1931, prodávaný v Elektro domě v Praze na Václavském náměstí.
Staré spotřebiče nemusí do sběru. Technické muzeum je hledá k obohacení sbírek

Depozitář je podle Ksandrových slov určen pro trojrozměrné objekty nejrůznějších kategorií i z rozmanitých materiálů – s převahou kovu, dřeva, plastů, gumy, skla a plátna. Především tam budou umístěny předměty z podsbírky Věda, technika a průmyslová výroba, které nyní prošly očištěním a konzervací. „Konečně tím končí anabáze, která začala násilným vystěhováním muzea z Hradčan do Invalidovny v roce 1941,“ připomněl Ksandr vyřešení dlouhodobých trablů, s nimiž se muzejníci z NTM nepotýkali roky, ale po desetiletí.

Oceňuje to i ministr kultury Martin Baxa (ODS), jenž připomíná, že muzeum má ve svých sbírkách skutečné skvosty.

Depozitář Národního technického muzea v ČelákovicíchDepozitář Národního technického muzea v ČelákovicíchZdroj: Deník/Michal Bílek

„Od vzniku v roce 1908 uchovává množství pokladů, které dokumentují vývoj průmyslu, technických oborů a přírodních věd na našem území.“ Přemístění množství předmětů do nových prostor nejen zajistí vhodné podmínky bránící degradaci, ale nově zakoupený software navíc umožní modernizaci jejich digitální evidence. To zase oceňuje místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti).

Zdražování znamenalo komplikace

Hala CD 04 navazuje na dvě starší depozitární haly CD 02 a CD 03. „Je vzorem moderního depozitáře postaveného sendvičovými tepelně izolačními fasádami a s podporou inteligentních technologických systémů,“ těší Ksandra, co se podařilo vybudovat. "Náklady jsou vyčísleny na 95,7 milionu korun bez DPH," uvedl za muzeum mluvčí Jan Duda. S upřesněním, že z Integrovaného regionálního operačního programu dorazilo sto milionů korun, což představuje 79 procent celkových nákladů. S penězi to ale nebylo jednoduché – komplikaci přinesl nárůst cen stavebních prací.

Místo, které ukrývá desítky tisíc pokladů

- Depozitární areál NTM v Čelákovicích se rozkládá na pozemcích o celkové ploše 77 tisíc metrů čtverečních, které muzeum získalo pro své potřeby v 60. letech minulého století.
- Zatím bylo v Čelákovicích vybudováno 12 depozitárních objektů rozličných konstrukcí, přičemž zde ještě zůstává prostorová kapacita pro několik dalších budov.
- Pro potřeby železniční sbírky byl v roce 2012 zakoupen Železniční depozitář NTM v Chomutově. Naprostá většina sbírkových předmětů NTM, jichž je bezmála 80 tisíc, je však vedle expozic v Praze na Letné a v pobočce muzea v Centru stavitelského dědictví NTM v Plasích uložena právě v depozitáři v Čelákovicích.

Zdroj: Jan Duda, Národní technické muzeum