Všechny akce mají stavební povolení a hotové budou ještě letos. „Primárně se snažíme dělat oddělenou infrastrukturu, cyklopuruhy bereme jako dočasné řešení,“ řekl náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).
Největší letošní stavební akcí je podjezd pod Mánesovým mostem, hotový má být do konce roku. Vybudovat zde bylo nutné novou opěrnou zeď od řeky. Podjezd spojí přilehlé trasy, na kole tak bude možné projet od Kampy přes Cihelnou ulici a Kosárkovo nábřeží za úřadem vlády až k nábřeží Edvarda Beneše a dále pokračovat v jízdě cyklopruhem, nebo odbočit přes přechod nahoru na Letnou.
Vylepšení se dočká také páteřní A2
„Průjezd Klárovem byl velmi nepohodlný, od Kampy se muselo po nepříjemné dlažbě křižovatkou. Bylo to poslední místo, kde chráněná infrastruktura na této trase chyběla, stezka nyní povede mimo místa střetů s automobilovou dopravou,“ řekl Radek Čermák, předseda cyklistické komise.
Nová stezka také naváže na revitalizovaný park v Cihelné ulici. Akce se připravovala zhruba 15 let, podle Čermáka byly na vině složité dohady s památkáři a s městskou částí Praha 1.
Vylepšení se dočká také páteřní trasa A2, lépe se bude jezdit v její části po Smetanově nábřeží, kde vznikne nový cyklopás. A2 se letos dále rozšíří podél Povltavské, na druhou stranu pak od Vyšehradského tunelu směrem na Přístaviště a do Komořan. Rozšíření se dočká i nevyhovující stezka A2 na Rohanském ostrově.
„Jakmile uděláte opravdu kvalitní infrastrukturu, zafunguje dopravní indukce a v sezoně se dostáváme na tisíce cyklistů za den, proto je potřeba stezky dále zkapacitňovat,“ řekl Čermák.
Mezi další akci patří vznik nové trasy směrem od Labutě v Krči na Kačerov, podél Staroklánovické ulice nebo od Průmyslové ulice na Jahodnici. Rozšíří se také stezka A22 z Braníka na Chodov. Na Smíchově pak projde stavební cykloúpravou chodník podél Strakonické mezi Lihovarem a železničním mostem.
Na většinu chodníků cyklisté nesmí
Jízda po chodníku je ale na drtivé většině míst v Praze cyklistům zapovězena. „Prosíme cyklisty, aby nejezdili po chodníku, nemají důvod jej používat tam, kde to není povoleno,“ řekl Scheinherr.
Celkem Praha od roku 2019 investovala do rozvíjení cyklistické infrastruktury více než miliardu korun, patří sem například i štvanická lávka HolKa, která bude hotová do konce roku a vyjde na téměř 200 milionů korun.
Podle průzkumů vytáhne ven kolo alespoň jednou do měsíce 456 tisíc Pražanů. Mezi roky 2019 a 2020 během covidové krize narostl počet cyklistů v Praze téměř na dvojnásobek. „Děláme vše proto, aby to bylo i nadále. Každý cyklista znamená méně přecpanou MHD, méně aut a méně emisí a hluku,“ řekl Scheinherr.
„Původně jsme měli za to, že může jít o jednorázový nárůst v souvislosti s koronakrizí. Jde ale o jednoznačný trend růstu obliby cyklistiky. Velká část jízd se uskuteční v pracovních hodinách všedních dní,“ vysvětlil náměstek.