„Během dovolenkové sezony musíme představit taková opatření, která můžeme udělat ihned a která mohou mít rychlý dopad," uvedla primátorka. Tato opatření zahrnují zřízení osmi specializovaných skupin složených z městských i republikových policistů a úředníků magistrátu, které posílí stávající systém kontrol a zaměří se primárně na nejproblematičtější části Prahy, tedy zejména centrum a letiště.

Primátorka zároveň kritizovala ostatní taxikáře kvůli tomu, že se proti svým nepoctivým kolegům dostatečně ostře nevymezují a že si nejsou mezi sebou schopni vynutit pořádek. „Všechna města byla schopna se s tím popasovat, my se s tím taky popereme, ale očekávám od lidí, kteří se taxislužbou živí, že si udělají vlastní pořádek ve vlastních řadách," řekla.

Do budoucna plánuje magistrát i další opatření. Minulý týden například Krnáčová zmínila, že podle ní není nutné, aby taxislužby měly formu koncesované živnosti. Tuto myšlenku podle ní vedení města stále zvažuje. „Určitě to z našich úvah nevypadlo," uvedla s tím, že v druhé vlně opatření se město zaměří například i na takzvaná taxistanoviště, tedy veřejná místa, kde mají taxikáři možnost stát.

Zpřísnění zkoušek

Jedním z nosných pilířů připravovaných legislativních změn bude zpřísnění zkoušek pro pražské taxikáře. To je součástí novely pražské vyhlášky. Zkoušky v současnosti sestávají hlavně z místopisu, což by se mělo změnit. „V testech se nebudou objevovat jenom otázky z místopisu, ale například i ze základního právního povědomí," popsala Krnáčová. Taxikáři by měli na složení zkoušek pouze tři pokusy.

Přezkoušeni by měli být po vstupu novelizace v platnost všichni taxikáři, nové osvědčení by ji bylo v případě složení testu uděleno pouze na dobu pěti let. Novela nyní podle primátorky vstoupila do legislativního kolečka, které zabere nejméně třicet dnů.

Kromě toho magistrát připravil novelu zákona o silniční dopravě. Ta navrhuje rozšířit okruh činů, kvůli kterým řidič ztrácí takzvanou spolehlivost a strážník mu může na místě zabavit průkaz řidiče taxislužby. Praha navrhne parlamentu také novelu zákona o provozu na pozemních komunikací, která by měla taxikářům úplně zakázat kouření ve vozidle, omezit možnost taxikářů stát ve druhém pruhu či zrušit výjimku, která jim umožňuje stát tři minuty například na modrých zónách.

Dalším z plánů je spuštění informační kampaně pro turisty, která by měla jejich pozornost obrátit směrem k městské hromadné dopravě. Vedení města chystá také soutěž pro studenty, v rámci které dostanou možnost navrhnout například mobilní aplikace, které pomohou kontrolovat kvalitu taxislužeb.

Manifestační jízda

Samotní taxikáři kroky Prahy dlouhodobě kritizují. „Bohužel musím konstatovat, že politiku magistrátu směrem k oboru taxislužby vidím jako dlouhodobě nekoncepční," říká ředitel Tick Tack Taxi Tomáš Novák.

Taxikářům vadí, že na všechny dopadají kroky, zaměřené na pár desítek nepoctivých. U těch však podle nich například zpřísnění zkoušek nic nesvede. „Vždyť na Staromáku se všichni anglicky domluví a stejně kradou. Paní primátorka jde tady špatným směrem, stejně jako její předchůdci," míní jednatel AAA radiotaxi Jiří Kvasnička.

Profesní sdružení Asociace koncesionářů v taxislužbě podle slov svého předsedy Karla Holcmana vyzvala všechny provozovatele taxi k manifestační jízdě proti krokům primátorky.

Podle magistrátu by si však měli taxikáři zamést před vlastním prahem. S tím souhlasí i vedoucí skupiny taxi městské policie Milan Kubica. „Nějaká profesní čest, ta tam úplně chybí," míní.

Přehled plánovaných opatřeníOkamžitá: osm kontrolních týmů, infokampaň pro turisty, soutěž pro studenty
Střednědobá: přísnější zkoušky, omezení parkování, zákaz kouření, psychotesty
Zvažovaná: zrušení koncesí pro taxislužby, řešení taxistanovišť

Vedoucí skupiny taxi Městské policie Praha Milan Kubica: Nepoctiví taxikáři se toho prostě nechtějí vzdát

S nepoctivými taxikáři bojují strážníci městské policie každý den. Podle vedoucího speciální skupiny taxi Milana Kubici může být tato práce občas trochu demotivující, ale přesto je situace lepší než v minulosti.

Kolik nepoctivých taxikářů se po Praze pohybuje?

Hovoříme obvykle zhruba o stovce problémových taxikářů, což jsou takové nejstrašnější případy. Ale samozřejmě uklouznout může každý, ono je to velice lákavé. Někteří to ani pořádně neumí a mnohdy využijí příležitosti.

Jak omezuje město počet taxikářů?

Praha si vyhláškou upravila, že taxikář musí mít takzvané zkoušky na Prahu, což jsou dnes zkoušky z místopisu a ovládání taxametru. Zkoušky organizuje odbor dopravních agend magistrátu, slyšel jsem, že se jim přihlásí třeba 23 řidičů, přijde jich 15 a udělá to jeden. Ostatní jezdí bez zkoušek, takže když je chytíme, sankcionujeme je.

Jak je těžké dostat taxikáře z ulice, když se ví, že je nepoctivý?

Lidi vyžadují jednoduchá řešení, ale ono je to dost složité. Situace je taková, že od zjištění do pravomocného potrestání uběhne docela dlouhá doba. Taxikář má samozřejmě svoje práva, takže se u správního řízení odvolá a jde to k soudu. Potom přijde rozsudek po dvou letech z Nejvyššího správního soudu, který třeba nezpochybní, že daný řidič kradl, ale řekne, že dostal moc vysokou pokutu, která by byla likvidační. Nebo že napoprvé řidič dostal zákaz činnosti na moc dlouhou dobu. To už jde ale mimo městkou policii, správní řízení vedou městské části.

Sledujete nějaký posun?

Dřív to bylo horší, protože teď jsou vydávány průkazy řidiče taxislužby přímo na řidiče a nikoliv jako v minulosti na dopravce. Řidiči jsou odpovědní za svoje jednání. Dříve nesl všechny právní důsledky provozovatel, který třeba nechal firmu s dluhy zkrachovat a založil si další společnost s ručením omezeným. Dneska nemá řidič průkaz na provozovatele, ale na sebe, takže u různých přestupků se jde přímo za ním. Nám tedy často ten průkaz ani nechtějí předložit, i když ze zákona mají tu povinnost. Vystavují se tím značnému postihu, ale občas prostě chtějí dělat hrdiny.

Kromě správního řízení neexistuje alternativa, například vzít jim průkaz?

Zadržet průkaz řidiče taxislužby může strážník podle zákona 111 (zákon o silniční dopravě - pozn. redakce) jenom v případě, že spolehlivě zjistí, že řidič ztratil spolehlivost. K tomu se musí dopustit v zákoně definovaných přečinů, například když jezdí i přes zákaz výkonu činnosti. Dva nebo tři ze „známých firem" už zákaz činnosti mají, ale stejně hledají různé fígle a snaží se to dělat skrytě. Když ho u toho chytíme, dostane maření úředního rozhodnutí a předáme ho policii k trestnímu řízení. Je trochu demoralizující, když toho člověka pak na stejném místě vidíte znovu, ale on může klidně zákaz mít, být stíhaný a stejně jezdí. Toho se prostě nechtějí vzdát.

Čtěte také: Magistrát začne v polovině prázdnin přezkušovat pražské taxikáře