Řekl to radní Lukáš Manhart (TOP 09). Radní chystá také zpřísnění městských vyhlášek, které provoz taxi v hlavním městě upravují.

Pražskému magistrátu se dlouhodobě nedaří vymáhat pokuty udělené nepoctivým taxikářům. Od roku 2002 předala Praha k exekuci pokuty za více než 104 milionů korun, vymohla se jen asi pětina. Problémem je především předražování a nevydávání stvrzenek. Maximální povolená cena činí v Praze 28 korun za kilometr.

Novela zákona, která vstoupí v platnost 1. června, umožňuje vybírání kaucí od taxikářů, kteří se dopustí přestupku. Kauce by měla být ve výši předpokládané pokuty, činit by tedy mohla 5000 až 100.000 korun. Pokud taxikář kauci nezaplatí, může mu podle Manharta policie zadržet automobil. A Praha chce této legislativní změny využít. „Kauce nám dávají prostor a možnost, jak pokuty vymáhat," řekl Manhart.

Praha se chce zaměřit také na řidiče, kteří jezdí v režimu takzvané příležitostné smluvní přepravy. Ta se podobá taxislužbě, nemusí ale dodržovat maximální ceny ani jiné požadavky na taxislužbu. Podle Manharta bude Praha kontrolovat například to, zda tito řidiči nepřijímají objednávku přímo na ulici nebo přes dispečink či zda nepožadují platbu přímo v autě, což jim zákon neumožňuje.

Více kontrolorů

Magistrát má nyní čtyři kontrolory, kteří se zaměřují na taxikáře, další dva chce přijmout. Podle Manharta bude muset úřad přijmout také jednoho úředníka, který bude agendu zpracovávat. Obměnit chce rovněž figuranty, kteří dělají kontroly v přestrojení za turisty.

Provoz taxislužby v Praze upravují tři městské vyhlášky. Stanovují maximální ceny, provozní řád městských stanovišť Fair Place a náležitosti, které musí řidiči taxi splnit, pokud chtějí v Praze jezdit.

Praha chce podle Manharta zpřísnit především požadavky na znalosti taxikářů. Taxikáři musí mít zkoušku z pražského místopisu, právních znalostí a ovládání taxametru, která má nyní trvalou platnost. Pokud řidič zkoušku nesloží, může jít na druhý pokus hned druhý den. „Chceme, aby zkouška byla platná na pět let. Pokud řidič zkoušku nesplní, bude se moci přihlásit znovu až po jednom měsíci," uvedl Manhart.

Nově chce metropole prosadit také to, aby všichni taxikáři, kteří jezdí na oficiální městská stanoviště, měli taxametry připojené na navigační systém GPS, které stanoví nejúčelnější trasu a podle toho vypočítají cenu. „Dávaly by klientům záruku, že jízda není předražena," dodal radní.

V Praze je podle magistrátu evidováno 3951 vozidel taxislužby. Své služby ale může nabízet 6932 taxikářů, kteří mají platnou zkoušku z místopisu. Asi 2500 z nich je mimopražských. Podle odborníků by stačilo, kdyby v Praze bylo 2700 taxikářů.

Čtěte také: Nejhezčí pražské taxi budoucnosti navrhl Španěl