VYBRAT REGION
Zavřít mapu

MHD zdarma jen vyvoleným, ostatní si musí připlatit

Praha /AKTUALIZOVÁNO/ - Daní za to, že budou děti do 15 a senioři nad 65 let jezdit zadarmo, je skokové zdražení jednotlivých jízdenek o šest korun. Na druhou stranu budou mít delší dobu platnosti.

12.5.2011 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Vít Šimánek

Malá revoluce. Ta nastane už prvního července u jízdného městské hromadné dopravy. Někteří budou od toho dne jezdit úplně zadarmo. Jiní si naopak budou muset připlatit.

Město oznámilo změny tarifů a ihned to způsobilo velký poprask. Jedni se samozřejmě radují, druzí neskrývají rozčarování. A jak se budou ceny jízdného měnit?

Děti do 15 let a senioři zdarma

Změn je hodně, ale dvě jsou nejzásadnější. Tou první je, že děti do 15 a senioři nad 65 let budou mít MHD zdarma, tedy pokud si pořídí opencard. Druhou změnou je zdražení jednotlivých jízdenek o šest korun. Nově tedy budou stát 24 a 32 korun.

Faktem je, že ruku v ruce se zdražením se také prodlouží doba jejich platnosti.

„Základní matematikou si lze spočítat, že se vlastně o zdražení vůbec nejedná. Cena je vyšší, ale doba platnosti také,“ zdůraznil první náměstek primátora Karel Březina (ČSSD).

Nicméně pravdou je, že město, respektive pražský dopravní podnik přijde zhruba o 240 milionů korun tím, že bude zdarma jízdné pro zmíněnou kategorii dětí a seniorů a zdražením jízdenek chce zpět získat asi 200 milionů.

„Je to vlastně snaha o to, aby tíže nákladů, které doplácí hlavní město, byla nižší. Tedy pro cizince a pro ty, kteří nejsou občany Prahy, bude jednotlivé jízdné poměrně vyšší. Na druhou stranu stojíme o to, aby předplatné bylo pro Pražany co nejvýhodnější,“ vysvětlil primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

60 procent dotázaných Pražanů je proti

Změny cen vyvolaly negativní reakce u opozice. Veřejnost je pak rozpolcená. V rychlém průzkumu Pražského deníku se změnami souhlasilo asi 40 procent dotázaných, naopak 60 procent bylo proti. „Přijde mi to nefér a hlavně populistické. Pokud si město myslí, že tím do MHD naláká více lidí, tak je podle mě na omylu. Za chvíli by mohli chtít jezdit zdarma všichni, kteří si nevydělávají,“ řekl jeden z dotázaných Jan Fleišman.

Proti zdražení jízdenek vystoupila například Strana zelených. „Skokové zdražení jízdného o třetinu je zcela nepřijatelné. Podle programového prohlášení Rady města je podpora veřejné dopravy hlavní prioritou, dosavadní politika však potvrzuje, že prioritou stále zůstává automobilismus,“ komentoval změny Ondřej Rut, místopředseda pražských zelených.

A proti je i TOP 09. „Jízdné zdarma pro jednu skupinu obyvatel musí zaplatit skupina jiná. Nemohu se ubránit dojmu, že se jedná pouze o nekoncepční přerozdělování peněz,“ reagoval Tomáš Hudeček, předseda klubu zastupitelé TOP 09.

Náměstek primátora Březina se ale opakovaně upozorňoval, že se o skutečné zdražení nejedná.

Prodloužení časové platnosti

U jednotlivého jízdného dojde k prodloužení časové platnosti z 20 na 30 minut a ze 75 na 90 minut. Cena jízdenek bude 24 a 32 korun místo dosavadních 18 a 26 korun. „Obě jízdenky budou nově plně přestupní a platné na veškeré spoje Pražské integrované dopravy. Lidé tedy budou moci jezdit déle a neomezeně přestupovat. Cena za minutu kratší jízdenky je nižší než dosud, u plnocenné vstupenky zůstává cena stejná a za 90 minut je možné absolvovat i zpáteční cestu,“ řekl Březina.

„Chtěl bych vidět nějakou analýzu, z které usuzujete, že lidé stihnou i zpáteční jízdu. Zajímalo by mě také, nakolik je prodloužení doby platnosti pro cestující atraktivní a zda-li to pro ně bude natolik výhodné, že akceptují zvýšení ceny jízdenky,“ oponoval Hudeček.

Tak jako tak, aby mohly změny začít platit, musí ještě návrh schválit pražští radní. Teprve poté budou moci k 1. červenci vstoupit v platnost.

Je také nutné dodat, že jízdné pro skupinu pod 15 a nad 65 let zdarma úplně zadarmo nebude. Aby mohl cestující jezdit bezplatně, musí si pořídit kartu opencard, za kterou zaplatí jednorázový poplatek 120 korun. To však lze skutečně považovat za pouze symbolickou částku.

Velmi dobrou zprávou pak je, že město přislíbilo, že až do roku 2014 nebude zvyšovat ceny předplatného jízdného (30ti a 90ti denní a roční kupony) pro majitele opencard.

„Dojde také k odstranění většiny výjimek a nelogičností, jakou byla například vyšší cena třídenní jízdenky oproti třem jednodenním jízdenkám. Nově bude čtyřiadvacetihodinová za 110 korun a třídenní za 310 korun,“ doplnil na závěr Karel Březina.

Čtěte také: Budou dražší jízdenky MHD?

Autor: Lukáš Marek

12.5.2011 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Revoluční ulice v Praze. Ilustrační foto.

Praha nechá zpracovat studii na proměnu ulice Revoluční

Popelnice na tříděný odpad. Ilustrační foto.
5

Praha koupí od AVE CZ akcie Pražských služeb. Skoro je ovládne

Záchranka: Příjem pacienta nemocnicí trvá i tři hodiny. Situace se ale zlepšuje

/INFOGRAFIKA/ Komplikovaných předání na urgentní příjem jsou už „pouze“ jednotky měsíčně. Problém je stále v nedostatku lůžek. Až tříhodinové zpoždění si podle interních dokumentů pražské záchranné služby, které získala redakce, na svůj vrub připsala letos v září motolská nemocnice, když od záchranářů nepřevzala ženu s příznaky mrtvice. Pacientku nakonec přijala Všeobecná fakultní nemocnice v Praze (VFN). 

Další schůzky s ANO? Hnutí nejprve představí Zemanovi menšinovou vládu

Hnutí ANO chce oslovit sněmovní strany s programovým prohlášením své menšinové vlády až potom, co záměr představí prezidentovi Miloši Zemanovi. Předseda hnutí Andrej Babiš před ustavující schůzí Sněmovny zopakoval, že vítěz voleb nedostal šanci na sestavení většiny, protože ostatní strany spolupráci striktně odmítly.

Pražští policisté zadrželi na začátku listopadu 241 kapsářů. Víc než loni

Husarský kousek se povedl pražským policistům, kteří na začátku listopadu zadrželi 241 kapsářů. Je to více než za celý loňský rok, kdy se podařilo dopadnout 189. Kapsáři se nejčastěji pohybují v širším centru hlavního města, tedy na Praze 1 a 2. Informovali o tom pražští policisté na svých internetových stránkách.

V pražských lesích přibylo 500 nových laviček. Oprav se dočkají i dětská hřiště

Hostivařský lesopark, Prokopské údolí, Divoká Šárka, Kunratický les či Chuchelský háj. Na řadě míst metropole mohou návštěvníci narazit na obnovená posezení.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT