Tak zní pravděpodobný scénář, na který by se měli co nejdříve připravit všichni cestující pražské MHD, kteří užívají předplatné jízdné. Oficiálně zatím vlastně jen jeden z pravděpodobných scénářů.

Vedení hlavního města už ale zadalo dopravnímu podniku (DPP) i organizátoru hromadné dopravy ROPIDu přípravu technologické podpory přechodu na papírové předplatné kupony i masové informační kampaně.

Kupony mají být cestujícím k dispozici od března, nicméně v materiálu, který má příští úterý schvalovat městská rada stojí, že pokud bude možno vytisknout, respektive distribuovat kupony mezi cestující dříve, stane se tak.

To může znamenat i náhlý, nikoliv postupný konec Opencard. Přestože v témže materiálu je zmíněno, že červená karta Pražana, která daňové poplatníky vyšla už na 1,35 miliardy korun by měla fungovat dál, souběžně s papírovými kupony.

Jenže její provozovatel v reakci na výše zmíněnou informaci konstatoval, že je schopen zajistit její bezchybný provoz jen do konce měsíce.

Vydělávající Opencard?

Před volbami, do voleb, do Vánoc, do konce ledna. To jsou jen některé z řady termínů, které politické vedení Prahy, minulé i současné, spojovalo se zveřejněním konečného verdiktu nad problémovým projektem Opencard.

Včera ale díky České tiskové kanceláři, respektive České pirátské straně prosákla na povrch alespoň jedna z pravděpodobných variant následujícího vývoje, který se dotkne naprosté většiny obyvatel metropole. Připomeňme, že Opencard v současné době drží přibližně 1,2 milionu lidí.

Radní hlavního města mají příští úterý projednat materiál, na základě kterého by se mělo co nejdříve začít s tiskem papírových předplatných kuponů na MHD.

Opencard má sice platit dál souběžně s papírovými kupony, je ovšem otázkou, jak se k věci postaví provozovatel a majitel licencí k Opencard firma eMoney Services (EMS). S ní ještě město neukončilo jednání o budoucnosti projektu. EMS prý už dříve Praze nabídlo jeho restrukturalizaci. Provoz prý měl být o poznání levnější, než nyní, respektive měl následně dokonce vydělávat.

Teď se ale situace může radikálně změnit a urychlit definitivní krach Opencard. Mluvčí EMS Martin Opatrný potvrdil, že za bezchybný chod karty firma ručí jen do konce měsíce. Primátorka Adriana Krnáčová (za ANO) přitom na začátku týdne sdělila, že právě do konce měsíce bude konečně jasno o Opencard.

První město na světě…

„Praha bude prvním městem na světě, které se po úspěšném zavedení elektronického odbavování vrátí k papírovým kuponům," konstatoval v pátek Opatrný v reakci na původní informaci od ČTK.

Skutečným problémem Opencard slovy Opatrného nejsou smlouvy, ale „dlouhodobá absence jakýchkoli reálných kroků Prahy k zajištění normálního fungování projektu." Jeho reakce by mohla naznačovat fakt, že jednání mezi Prahou a EMS uvázla na mrtvém bodě.

Případný úplný, byť pravděpodobně jen přechodný návrat k papírovým kuponům, se nelíbí opoziční ODS. Podle jejího pražského šéfa a zastupitele Filipa Humplíka se jedná o nejhorší možné řešení. „Vrací nás do minulosti," vzkázal.

Naopak opoziční TOP 09 už před volbami, kdy ovládala Prahu, volala po opuštění projektu. Někdejší primátor a nyní zastupitel Tomáš Hudeček (nestr., dříve TOP 09) si nechal zpracovat studii, z níž vyplývá, že funkčnější projekt elektronické karty, případně mobilní aplikace nahrazující Opencard by se dal realizovat zhruba za čtyřicet milionů korun.

Svůj záměr ale nestihl do voleb realizovat a po volbách s ním neuspěl u zastupitelů z nové vládní koalice.

Kupony chtěla Praha vrátit i za Hudečka, od nápadu ale ustoupila

Výběr hlavních událostí kolem karty opencard, která v Praze funguje zejména jako tramvajenka (hlavní město uvažuje o znovuzavedení papírových kupónů na MHD):

Říjen 2005 – Rada hlavního města schválila informační strategii, jejíž součástí byl projekt čipových karet pro placení za MHD, v knihovnách, parkování a podobně.

12. dubna 2007 – Magistrát začal vydávat karty opencard. Masový zájem o ně ale přišel až poté, co se od ledna 2009 stala jedinou možností, jak mít běžný roční kupón na MHD.

24. listopadu 2009 – Z auditu vyplynulo, že náklady na kartu neodpovídaly stavu projektu, který navíc neměl žádné příjmy. Odpovědnost neslo vedení města, magistrátní odbor informatiky, Dopravní podnik hlavního města Prahy i dodavatelé.

22. prosince 2009 – Druhý audit potvrdil výhrady předchozích kontrol; za hlavní riziko označil závislost na firmě Haguess, vlastníku práv k systému.

12. února 2010 – Magistrát podepsal s firmou Haguess dodatek smlouvy, na jehož základě měla společnost zajistit dalších 260.000 karet. Haguess rovněž souhlasil, že sníží o 50 milionů korun výši pohledávky, kterou vůči městu uplatňoval.

26. února 2010 – Policie začala prověřovat projekt opencard.

února 2011 – Praha převzala správu opencard, v únoru se rozhodla od že Haguess koupí 300.000 nových licencí.

dubna 2012 – Praha se dohodla s firmou Haguess na prodloužení platnosti opencard. Bez toho by během roku 2012 vypršela platnost asi 300.000 karet.

března 2013 – Policie obvinila kvůli opencard deset pražských radních, později se počet obviněných zvýšil na 15. Vyšetřování kauzy politiků policie dokončila loni v březnu, v dubnu 2014 pak navrhla radní obžalovat.

března 2014 – Vznikla městská společnost Operátor, ta měla získat licence na opencard od firmy eMoneyServices (EMS), která získala práva počátkem roku 2014.

května 2014 – Praha odmítla nabídku společnosti EMS, která za licence ke kartě opencard žádala 500 milionů korun. Město se rozhodlo vyhlásit otevřené výběrové řízení.

června 2014 – Primátor Tomáš Hudeček řekl, že město ustoupilo od návrhu začít od července místo opencard vydávat papírové kupony. Tuto možnost magistrát intenzivně probíral od května.

června 2014 – Praha oznámila, že po 16. červnu, kdy vypršela smlouva na servis systému opencard s firmou EMS, bude zajišťovat servis systému vlastními silami.

června 2014 – Státní zastupitelství podalo v kauze opencard obžalobu na 15 lidí, jsou mezi nimi exprimátoři Bohuslav Svoboda (ODS) a Tomáš Hudeček (TOP 09). V prosinci ale kauzu vrátil pražský městský soud žalobcům k došetření.

července 2014 – EMS podala žalobu na Prahu, po které požaduje zaplacení dluhu zhruba 40 milionů korun. Druhá žaloba míří na dopravní podnik kvůli dluhům zhruba 30 milionů korun.

července 2014 – Pražští radní schválili možnost, že se spor s EMS bude řešit u arbitrážního tribunálu. Příslušnou smlouvu přijala dosluhující rada 11. listopadu.

listopadu 2014 – Nová pražská rada zrušila usnesení o arbitráži. Pražský městský soud se tak začátkem prosince začal zabývat žalobou EMS.
prosince 2014 – Vrchní soud v Praze pravomocně odsoudil někdejší úředníky magistrátu, obviněné už v roce 2011 kvůli opencard. Nejpřísnější trest, 3,5 roku nepodmíněně, si za zvýhodnění firmy Haguess vyslechl bývalý ředitel odboru informatiky Ivan Seyček. EMS se s novým vedením magistrátu dohodla, že bude zatím dál zajišťovat servis karet.

8. ledna 2015 – Praha si vyslechla nabídku EMS ohledně dalšího rozvoje projektu. Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) po jednání novinářům řekla, že detaily jsou neveřejné.

23. ledna 2015 – Z materiálu, který by v úterý měla projednat rada hlavního města, vyplývá, že Praha od března zvažuje znovu zavést papírové kupóny na MHD. Souběžně s nimi mají zůstat i karty opencard. Praha má licence ke 1,27 milionu karet opencard a kvůli problematickým smlouvám z minulosti další kupovat nehodlá. Každý měsíc přitom o kartu zažádá zhruba 400 nových uživatelů a licencí rychle ubývá.