Z Hostivaře na Hlavní nádraží za 14 minut? „Žádný problém pokud jedu vlakem. Ušetřím tak určitě nejméně deset minut času, oproti jiné dopravě,“ tvrdí Martin Pazourek z Prahy 10. Rychlé jsou i další linky S, například z Vršovic na Hlavní nádraží to trvá jen čtyři minuty.

Právě v tomto druhu dopravy proto vidí v Praze velikou budoucnost. Vzorem by měl být Berlín, kde jsou linky S skvěle propracované.

Zatím málo zastávek

Příměstské a městské železniční spoje jsou totiž v současné době jednou z posledních možností, jak ulehčit dopravě v Praze. Metro ani tramvaje už není možné příliš posílit. Na druhou stranu síť kolejí je poměrně rozsáhlá a vede přes hustě zabydlené oblasti. V nich však zatím vlaky často nestaví, právě to by se ale mělo změnit.

„V současné době máme celkem 11 linek v systému S a samozřejmě počítáme s dalším rozšiřováním. Jak rychle spoje porostou, ale závisí na postupných rekonstrukcích tratí v centru,“ sdělil tiskový mluvčí společnosti Ropid, která plánuje trasy spojů Pražské integrované dopravy.

Nově hodně pomohlo otevření železničního uzlu pod Vítkovem. Ještě v letošním roce tak bude otevřena například linka S29. „Ta využije právě nové tunely. Pojede z Vysočan přes Hlavní nádraží a dál bude pokračovat po současné lince S9 do Stránčic. Její otevření plánujeme na prosinec. Například člověk, který cestuje z Uhříněvsi do Vysočan, tak nebude muset složitě cestovat a přestupovat,“ pokračoval Filip Drápal.

Rychlá doprava

Pokud se bude takzvané pražské Esko dále rozvíjet, bude to pro mnoho cestujících znamenat urychlení jejich cesty po hlavním městě. „Určitě by to bylo jednoznačné zlepšení. Pro obyvatele Prahy, kteří žijí poblíž železnic, systém železnic nabídne mnohem rychlejší možnost přesunu po městě,“ konstatoval mluvčí Ropidu.

Již dnes se vyplatí jet vlakem například z Klánovic do centra nebo z Hostivaře do Libně. „V případech ranních špiček, kdy jsou na silnicích zácpy, jsou mnohem rychlejší například spojení Radotín – Hlavní nádraží, kdy cesta trvá 18 minut, cesta se pak určitě vyplatí také z Uhříněvsi, či Vršovic,“ potvrdil Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení Českých drah.

SOUČASNÉ LINKY S

S1 Masarykovo nádraží – Poříčany – Kolín
S2 Masarykovo nádraží – Nymburk – Kolín
S3 Vršovice – Vysočany – Všetatky
S4 Masarykovo nádraží – Kralupy nad Vltavou
S5 Masarykovo nádraží – Kladno
S6 Smíchov – Rudná – Beroun
S7 Hlavní nádraží – Řevnice – Beroun
S8 Vršovice – Dobříš, Červany
S9 Hlavní nádraží – Vršovice – Benešov
S12 Poříčany – Nymburk
S41 Libeň – Roztoky u Prahy

Systém S linek a rychlíky přijíždějící do Prahy využívá nyní asi 100 tisíc cestujících denně. V těch nejvytíženějších časech by mohly vlaky jezdit ve špičce i každých 15 minut.

Inspirace Berlínem

Dobře propracovaný systém tohoto druhu dopravy mají například v Berlíně. Tam mají ale městské vlaky samostatné koleje a nemusejí se ohlížet například na rychlíky či nákladní vlakovou dopravu. I v Praze proto do budoucna chtějí sít kolejí ještě rozšířit a vyhradit některé trasy výhradně pro linky S a oddělit je od ostatní vlakové dopravy.

„Vlakem po Praze jezdím, myslím, že je to velmi dobrá alternativa městské dopravy,“ řekl jeden z cestujících jednapadesátiletý Václav Berka z Uhříněvsi, jež pro jízdu linkami S využívá kupony Pražské integrované dopravy, ale využít lze i lístky Českých drah. Pro cestující byla vydána i zvláštní brožura s těmito informacemi a jízdními řády.

ZMĚNY OD PROSINCE

Již nyní se jsou naplánované změny ve vedení S linek, jež se připravují ke změně jízdního řádu od 14. prosince 2008.

Zavedení linky S 22 Lysá nad Labem - Milovice (dnešní trať 232).

Zavedení nové linky S 29 Stránčice – Vysočany.

Rozdělení linky S 8 Praha - Dobříš / Čerčany na linky S 8 Praha - Čerčany a S 80 Praha – Dobříš.

Prodloužení linky S 4 až do Vraňan v rámci PID.