„To je dlouhodobá věc, o kterou usilujeme, a uvítali bychom, kdyby v systému zřizování preferenčních pruhů vznikl řád," řekl Dolínek. V současné době totiž nikdo nemá „manuál", podle kterého by se zřizování pruhů povolovalo a každý se hodnotí jednotlivě.

První schůzky ohledně novely vyhlášky by se měly uskutečnit v příštím týdnu, kdy se zástupci města sejdou s vedením společnosti Ropid, která pražskou dopravu plánuje. Na to by měla navázat jednání s ministerstvem.

Od změny si Ropid a Praha slibují zefektivnění vytváření preferenčních pruhů. „Jakmile bude jejich zřizování legislativně ukotveno, zjednoduší se proces jejich zavádění, neboť dotčené orgány budou mít podle čeho rozhodnout," řekl Tomčík.

Nově by například měl být povolen vznik pruhu na víceproudé silnici. „Autobus by tak mohl přejet v řádu vteřin z pravého krajního pruhu do toho na levém okraji. Automobilovou dopravu by to nijak nezpomalovalo," řekl Dolínek.

V Praze je nyní asi 35 kilometrů vyhrazených pruhů. Na dalších asi 200 světelných křižovatkách je zavedena přednost pro MHD. Do vyhrazených pruhů mohou vjet kromě autobusů cyklisté a taxíky.