Pamětní mince od České národní banky, kterou navrhl akademický sochař Zbyněk Fojtů, má na lícní straně tramvaj ČKD Tatra 3 z bočního a čelního pohledu, zobrazen je i detail jejího podvozku. Rub pak zobrazuje tramvaj č. 9 ze šikmého pohledu včetně trolejového vedení a kolejnic.

„Tramvaj ČKD Tatra T3 je dalším z legendárních strojů české a československé výroby. Stala se součástí každodenní reality našich měst. Její design je nezaměnitelný, a proto v naší sérii reprezentuje a symbolizuje městskou hromadnou dopravu. Zároveň vyjadřuje náš respekt a uznání všem konstruktérům, díky kterým vznikl celosvětově známý pojem ‚zlaté české ručičky‘,“ uvedla členka bankovní rady ČNB Karina Kubelková.

Slavnostní prezentace pamětní stříbrné mince Tramvaj ČKD Tatra 13. | Video: Deník/Radek Cihla

Vydáno bude celkem třicet tisíc mincí ve dvojím provedení. V běžné kvalitě čítá mince 10 700 kusů, další 19 300 má pak špičkovou kvalitu vyznačující se vysoce leštěným mincovním polem a matovaným reliéfem. Průměr mincí je 40 milimetrů a hmotnost 25 gramů. Dílo z České mincovny je vyrobeno ze slitiny obsahující 925 dílů stříbra a 75 dílů mědi.

Ačkoli je nominální hodnota díla 500 korun, neshoduje se s cenou prodejní. Ta je podle mluvčí ČNB Pavly Vlčkové vyšší a zohledňuje mimo jiné i aktuální cenu stříbra, náklady na výrobu a DPH. „Minci lze zakoupit u vybraných smluvních partnerů. ČNB přímý prodej veřejnosti nezajišťuje," doplnila mluvčí.

Slavné dopravní prostředky

Mince je součástí tématické řady Slavné dopravní prostředky. Česká národní banka již v minulosti vydala mince s vyobrazením parní lokomotivy Škoda 498 Albatros (v roce 2021), motocyklu Jawa 250 (v roce 2022) a osobního automobilu Tatra 603 (v roce 2023). V roce 2025 připomene již pátá mince z této řady cvičný letoun Aero L-39 Albatros. V následujících letech 2026-2030 bude série pokračovat dalšími pěti mincemi.

Slavnostní prezentace pamětní stříbrné mince Tramvaj ČKD Tatra 13. | Video: Deník/Radek Cihla

Tramvaj ČKD Tatra T3

Ikonická tramvaj ČKD Tatra T3 vznikla v roce 1960 jako prototyp. Sériová výroba a pravidelný provoz začaly o dva roky později v podniku Tatra Smíchov, který byl od roku 1963 součástí podniku ČKD Praha.
Mezi charakteristické prvky tramvaje T3 patří podvozek PCC, který byl klíčovým konstrukčním uzlem tramvaje, dále pak konstrukce vozové skříně s tvarovým řešením navrženým výtvarníkem Františkem Kardausem a typické laminátové sedačky od výtvarníka Miroslava Navrátila, které se začaly používat v roce 1964. Celkem bylo vyrobeno téměř 14 tisíc tramvají s označením T3.

zdroj: ČNB