Vše proto, že v červenci 2013 do rozestavěného tunelu pronikla voda z přívalových dešťů a poškodila až sedmdesát procent kabelové instalace uložené pod vozovkou. Konkrétně stovky kilometrů kabelů bude zřejmě nutné vyměnit.
Ve hře je bezpečnost řidičů. Případný zkrat by totiž mohl vyřadit z provozu osvětlení nebo dopravní značení. Vyplývá to ze závěrů lednového kontrolního dne dodavatele technologické části stavby, firmy ČKD DIZ.
Primátorka přitom ještě na začátku února garantovala termín otevření Blanky „na přelomu března a dubna", což jí může stát mnoho politických bodů. Když se v pondělí definitivně dozvěděla, že jarní termín padá, prohlásila: „Za plány Blanky stojí asi nějaký debil."
„Asi jsou blbí. Když někdo hrabe tunel, je tam s největší pravděpodobností určitá vlhkost," reagovala Krnáčová na dotaz televize Nova, jak hodnotí, že byla Blanka projektována coby „suchý tunel" a dle toho do něj byly dodány příslušné specielní kabely.
Pocit osobní újmy
Ostré a emotivní výroky primátorky zřejmě souvisí s jejím pocitem osobní újmy. Právě na začátku února v rozhovoru pro Rádio Impuls sdělila, že „voda do tunelu sice vnikla, ale zásadním problémem není." „Dodavatelé nám slíbili, že na tom pracují a že otevření na přelomu března a dubna není ohroženo," dodala tehdy primátorka.
Nyní je ale všechno jinak. Kdo nese odpovědnost? „Firmy nás buď obelhaly, nebo zkouší naší trpělivost," řekla v úterý Krnáčová s tím, že vina je podle ní jednoznačně na straně dodavatelské firmy, případně projektanta. Jejich jednání považuji za podvod na Pražany nebo nehorázné diletantství," zhodnotila primátorka a slíbila, že Praha už za Blanku neutratí ani korunu navíc.
Na názoru, že náklady v řádu stovek milionů korun na nutnou výměnu kabeláže mají nést zhotovitelé, případně pojišťovny, nikoliv město, se shoduje také radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) se svým předchůdcem v radě Jiřím Nouzou (TOP 09).
„Dotázal jsem se zhotovitelů, na základě čeho položili zjevně nevhodný typ kabelů a z jakého důvodu tyto kabely ležely několik měsíců ve vodě. Odmítám, aby se Praha stala rukojmím špatně odvedené práce," komentoval případ Dolínek.
Firmy se hájí
„Tunel Blanka byl projektován jako převážně suchý. Projekt tak počítal s instalací kabelů v suchém prostředí," reagoval mluvčí ČKD DIZ Karel Samec. „Prostředí stavby bylo před zahájením montáže kabelů suché. Zatopení technologických prostor tunelu způsobily přívalové deště, tedy nenadálá událost," doplnil mluvčí dohlížitele stavby, společnosti IDS Pavel Kočiš.
Oba pak připustili, že za poškození kabelů mohou zčásti také průsaky vody do tunelu, o nichž se hovoří už přibližně rok a půl. „A právě před takovou dobou jsme na tento problém již poukazovali," dodal Samec.
Hájí se také firma Satra, která Blanku projektovala. „V naší společnosti pracují specialisté. Překvapují nás výroky paní primátorky, která je bez patřičných znaleckých posudků označila za viníky problému. Konstrukce tunelu byla navržena jako vodotěsná. Kabeláž odpovídala všem předpisům," vzkázal zástupce firmy Alexandr Butovič.
Posudek od pojišťovny
Více světla do posledního vývoje případu Blanka by mohl vnést čtvrtek, kdy by se mělo vedení města sejít s dalšími aktéry případu, od nichž prý obdrží aktualizovaný harmonogram prací i posudek od pojišťovny.
„Přesně stanovíme, kolik kilometrů kabelů je třeba vyměnit a jak dlouho výměna bude trvat. To číslo mi dodavatelé podepíší stejně jako nový termín otevření tunelu Blanka," potvrdila v úterý Krnáčová s tím, že město bude trvat na co nejkratším odložení otevření stavby.
Tunel Blanka dosud daňové poplatníky vyšel na 37 miliard korunu. Konečný účet se ale zřejmě vyšplhá zhruba na 43 miliard. Cenu zvýší náklady za část Blanky mezi Myslbekovou ulicí a Strahovským tunelem, což nedávno potvrdil i radní Dolínek.
Výroky primátorky Krnáčové, v nichž předčasně garantovala otevření tunelu Blanka letos na jaře, nejsou jediným jejím politickým problémem v poslední době. Nedávno média řešila například nezveřejněnou výši jejích odměn v době jejího působení na ministerstvu vnitra. Později vyšlo najevo, že jí byly vyplaceny odměny ve výši půl milionu korun. Krnáčová to přiznala po výtce organizace Transparency Internacional.
Reakce na výroky primátorkyJiří Koubek, šéf pražské TOP 09: „Sebesilnější ostré slovo Blanku neotevře. Zprovoznit tunel může pouze silný tlak na dodavatele. V zájmu Pražanů je, aby paní Krnáčová potlačila vlastní ego, byla méně vulgární, ale o to více ať maká v tlaku na dodavatele stavby. Je ke zvážení i žaloba na dodavatele za nedodržení termínu předání stavby a nemožnost jejího užívání. Praha nesmí platit výměnu poškozených kabelů."
Filip Humplík, šéf pražské ODS: „Souhlasím, že současné vedení Prahy zdědilo jeden z nejproblematičtějších projektů po svých předchůdcích, ale vulgární výroky nás k řešení neposunou ani o píď. To, že se stavba protáhne mimo jiné i kvůli soudu o smlouvy, vyvolaném minulým vedením Prahy jsme věděli už v záři loňského roku."
Jiří Nouza (TOP 09), bývalý radní hlavního města pro dopravu: „Není možné, aby jakékoliv náklady spojené s případnou výměnou kabelů šly za hlavním městem. Buď jde o chybu někoho z dodavatelů, nebo šlo o nepředvídatelnou událost. Pak je na dodavateli, jak se dohodne s pojišťovnou. Předpokládám, že dodávka kabelů pro suché prostředí byla učiněna na základě projektu. Toto rozhodnutí muselo padnout někdy kolem roku 2010, nebo 2011."
Čtěte také: Krnáčová: Firmy nás buď obelhaly, nebo zkouší naši trpělivost