Prahu si za jeden z cílů vybrali účastníci setkání nazvaného Bugatti Brescia 2023 in the Czech Republic. „Automobily převážně typu Brescia, vyráběného ve dvacátých letech minulého století, budou vystaveny za Dopravní halou,“ připomněla. K vidění tam budou mezi 10. a 14. hodinou.
Pohybovat se samozřejmě budou také na Letné v okolí muzea: účastníci srazu přijedou i odjedou takzvaně po ose. Přičemž tolik brescií najednou je v České republice možno vidět poprvé. Pohybují se tu po celý týden; v sobotu je jejich cílem metropole.
V krásných vozech na krásná místa
Setkání, jehož účastníci se sjeli ze 17 zemí, organizuje prezident českého Bugatti klubu Jakub Stauch. Sám je nejen sběratelem, ale i renovátorem – a velkým nadšencem. S tím je spojena i účast na rallye s názvem Solo Brescia pořádané v Itálii a následně ve Francii. „V letech 2016 a 2019 jsem byl s manželkou na dvou ročnících této rallye ve Francii a byl jsem dotázán, zda by bylo možné stejný sraz pořádat i v ČR.
Myslel jsem si bláhově, že se na to zapomene a nebudu muset nic organizovat,“ vzpomíná, jak se přihodilo, že takováto akce zavítala do České republiky. I na to, jak se mýlil: „Při posledním setkání v Brescii vyšly najevo neshody mezi italským a francouzským Bugatti Clubem i přání členů klubů v dalších zemích, aby se příští ročník skutečně konal v České republice.“ Tak tedy bugatky modelu Brescia, pojmenované podle historického města v italské Lombardii, zavítaly do České republiky.
Organizátoři upozorňují, že vedle u nás běžněji vídaných nebo alespoň známých mezinárodních značek B, CZ, CH, D, DK, F, I, NL, RO nebo USA nechybí ani značky z třeba Irska, Litvy, Lucemburska nebo Lichtenštejnska. Úplnou „exotiku“ pak zde představují účastníci z Nového Zélandu nebo Francouzské Polynésie. Podle počtu národností je setkání v České republice nejpestřejší ze srazů, které se zatím konaly.
Účastníci akce se pohybují po západních, jižních a středních a Čechách, přičemž denně urazí od 145 do 220 km. Podnikají výlety, jež jsou podle Stauchových slov zaměřeny na poznávání naší země „po stránce kulturní, historické, ale například i gastronomické“. Nechybí tedy návštěvy hradů, zámků, technických a historických památek; soukromých sbírek i státních muzeí.
Dva slavné vozy v expozici
Zastávka v NTM na Letné rozhodně není náhodná. Ve stálé expozici jsou trvale vystaveny dvě bugatky – přičemž Bugatti 13 z roku 1910 je dnes nejstarším dochovaným automobilem z molsheimské továrny Ettore Bugattiho. Úplně nejstarším; na celém světě, připomněl mluvčí NTM Jan Duda. Dobře zmapována je i historie tohoto vozu.
Prvním majitelem byl kníže Philipp Ernst Hohenlohe-Schillingsfürst z Poděbrad; vlastnil ho však jen krátce, připomněl Duda. „Již na jaře 1911 ho od něj koupil Robert Patočka z Ústí nad Labem, syn prezidenta Českého klubu automobilistů. Vítězstvím v kategorii jedenapůllitrů v závodě do vrchu Zbraslav–Jíloviště v dubnu 1913 Patočka uvedl značku Bugatti do dějin domácího automobilového sportu,“ přiblížil sportovní úspěch vystaveného exponátu dosažený před 110 lety.
Ještě větší sportovní slávu má za sebou druhá bugatka v expozici NTM: závodní kompresorový osmiválec Bugatti 51 z roku 1931. Ten si tehdy v létě koupil Jiří Kristián Lobkowicz, považovaný za největší naději československého automobilového sportu.
„V září 1931 dojel s tímto vozem čtvrtý na Velké ceně na Masarykově okruhu a docílil tím dodnes nejlepšího umístění domácího jezdce na tratích automobilových Velkých cen,“ konstatoval Duda. S připomenutím, že další úspěchy jsou už spojeny se jménem jiného jezdce: „Po Lobkowiczově tragické smrti v květnu 1932 vůz převzal jeho přítel Zdeněk Pohl, aby s ním v následujících letech v četných závodech vybojoval pozici nejlepšího domácího automobilového závodníka třicátých let.“
První úspěch přinesl pojmenování
Historie vozu Bugatti Brescia je zajímavá i pro automobilové laiky. Jde o závodní speciál, který Bugatti postavil na podvozku automobilu Bugatti 13 v roce 1921. Čtyři vozy pak vyslal do závodu na okruhu poblíž města Brescia, známého svými památkami. A ve výsledkové listině obsadily první čtyři místa. Tento úspěch se odrazil v pojmenování nového modelu.
Ten na pohled vypadá jako běžný lehký závodní vůz z počátku dvacátých let, zbavený všeho, co není nutné pro úspěch v rychlostních soubojích. Motor však zaujme zvojitým zapalováním, a zejména čtyřmi ventily ve válci.
Čtyřválcové brescie s motorem o objemu 1,5 litru, jichž firma vyrobila celkem dva tisíce nejen na podvozcích typu 13, ale i 22 a 23, jsou dodnes obdivovány i ceněny – i když Bugatti jen o tři roky později vyvinul skutečnou legendu: ještě slavnější osmiválec T 35. Ten se považuje za dodnes nejúspěšnější závodní vůz všech dob). Vedle originálů jezdí i vozy postavené jako repliky a rekonstrukce. „Starou“ brescii nově postavil i prezident Stauch.