Oznámení o zahájení stavebního řízení je na úřední desce Drážního úřadu. „V tuto chvíli pochopitelně nemůžeme předjímat, jaký bude průběh stavebního řízení. Správa železnic ale dělá všechno pro to, aby stavbu zahájila co možná nejdříve. V tomto ohledu je červen i nadále reálný,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Soutěž na modernizaci a rekonstrukci mostu začala v lednu, aktuálně je již po termínu odevzdání nabídek. Kvůli špatnému stavu mostu pod Vyšehradem se může Branický most v příštích letech stát klíčovým místem pro železniční dopravu přes Vltavu v Praze.

Most je již nyní ve špatném stavu, jak vyplynulo loni z posledního posudku. Správa železnic ho kromě opravy současně rozšíří na dvoukolejný provoz.

Po mostě se jezdí od roku 1964. Přestože se budoval jako dvoukolejný, stavbaři na něm nakonec položili pouze jednu kolej. V současnosti je využívaný především nákladními vlaky a v době mimořádností i pro odklony osobních vlaků mezi Prahou a Berounem.

Cílem stavby je zejména vybudování druhé traťové koleje v úseku od odbočky Tunel, která se nachází před Branickým mostem, do stanice Praha-Krč. Současně se postaví odbočka Spořilov, ta umožní vlakům přejíždět z jedné koleje na druhou.

Zakázka na 13 měsíců

Práce budou dále zahrnovat sanaci Branického mostu, vybudování nového přemostění Údolní ulice a výstavbu technologických objektů v Krči a na Spořilově. Na dosud jednokolejné zastávce Praha-Kačerov vznikne nové nástupiště dlouhé 220 metrů, přestup na metro a autobusy MHD zajistí nová lávka.

| Video: Youtube

Zahájení stavby se předpokládá letos v červnu, práce potrvají třináct měsíců. Jejich dokončení umožní odklon vlaků mezi hlavním a smíchovským nádražím po dobu rekonstrukce mostu pod Vyšehradem.

Ještě krátce po vyhlášení soutěže se zdálo, že oprava začne až na podzim. Sdružení železničních dopravců ŽESNAD.cz ale upozornilo, že výluka byla schválená na termín od června.

Vzhledem k praktickému zákazu nákladních vlaků přes most pod Vyšehradem tak budou muset nákladní dopravci během opravy jezdit přes Vltavu odklonem až kolem Českých Budějovic.

Výpadek mostu pod Vyšehradem během výluk na Branickém mostě by způsobil velký problém. I proto má v hodnocení zakázky váhu 35 % rychlost stavby.