"V 17:30 zde pojede první pracovní vlak a pak už jsou objednané jednotlivé nákladní vlaky, zatím v počtu tří vlaků," řekl novinářům generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.
Zprovoznění první koleje na Branickém mostě podle něj odlehčí zejména Smíchovskému nádraží a Výtoňskému mostu. Zdvojkolejnění Branického mostu v kombinaci s pracemi na Barrandovském mostu omezilo také silniční dopravu v Modřanské a Strakonické ulici. Omezení v těchto ulicích bude podle náměstka pro investice Správy železnic Jana Beránka trvat nejméně do konce srpna, SŽ tam pak bude ještě v říjnu odstraňovat provizorní ochranné rámy nad silnicí.
Rekonstrukce Branického mostu:
Na druhé, přidané koleji budou pokračovat práce na betonážích mostní desky a říms, odvodnění a hydroizolačním systému. Následovat budou úpravy železničního svršku, technologií a trakčního vedení. Tunel navazující na Branický most podle Svobody zůstane jednokolejný, provoz tam bude řízen na dálku. Vlaky zatím budou do tunelu vjíždět rychlostí 80 kilometrů v hodině, po instalaci traťové části evropského automatického zabezpečovače ETCS se rychlost zvýší na 100 kilometrů v hodině, dodal Svoboda.
Přidaná kolej by měla zvýšit kapacitu pražského železničního uzlu. Trať nebudou využívat pouze nákladní dopravci, ale umožní také zavedení nových linek městské a příměstské železniční dopravy. Při odklonu vlaků kvůli chystané rekonstrukci Výtoňského mostu bude most sloužit také zejména dálkovým vlakům na trase z Plzně na pražské hlavní nádraží.
Hlavní náplní prací na mostě je výstavba druhé koleje na zhruba osmikilometrovém úseku od Branického mostu do stanice Krč a novou odbočku na Spořilov. Projekt zahrnuje také sanaci mostu, přemostění Údolní ulice, rekonstrukci zastávky Kačerov, kde vzniká nové ostrovní nástupiště, které má zjednodušit přestup na MHD, zejména do metra. Práce provádí konsorcium firem Metrostav TBR, Porr, Elektrizace železnic Praha a GJW Praha. Náklady stavby podle Friebové dosahují 2,63 miliardy korun.
Výluka na mostě začala s tříměsíčním zpožděním oproti původnímu plánu, podle kterého se měl most uzavřít loni 20. října a znovu otevřít v dubnu. Termín dokončení stavby posun výluky neovlivní, sdělila ČTK v lednu SŽ. Oprava mostu mezi stanicemi Radotín a Krč začala loni v červenci, od té doby byl uzavřený i pro pěší. Celkově by rekonstrukce za 2,7 miliardy korun měla trvat 19 měsíců.
Branický most byl postaven v polovině 20. století a provoz na něm byl zahájen v roce 1964. Lidově je nazýván "mostem Inteligence", protože na jeho stavbě pracovala řada vzdělaných lidí přinucených komunistickým režimem nastoupit do dělnických a pomocných profesí.