Poprvé letos cisterny, které rozprašují v pražských ulicích vodu, vyjely do akce 28. května. Celkem kropily silnice a chodníky už 22 dní, což je o šest dní víc než loni do konce srpna. A jelikož předpověď meteorologů slibuje jen mírný pokles vysokých teplot, dá se čekat, že náskok letošek v pohodě ještě navýší. Kropicí vozy vyjíždějí vždy, když je alespoň tři dny za sebou přes 25 stupňů Celsia. Tento týden přitom má být až 37!

"Důvodem kropení a mlžení je nejen osvěžení klimatu, ale především snížení prašnosti a intenzity přízemního ozonu," uvedla mluvčí Technické správy komunikací Barbora Lišková. Pro TSK zajišťuje tuto letní údržbu komunikací městská firma Pražské služby.

"Kropicí vůz největší velikost nabere osm až deset tisíc litrů vody, ta mu v průměru vydrží hodinu až dvě," informoval mluvčí Radim Mana. Podle ČTK činí denní spotřeba vody zhruba 660 metrů krychlových. Na jedno naplnění osvěží jeden vůz průměrně 17 kilometrů pražských ulic. Za těch 22 dní (dnes by se měl počítat už čtyřiadvacátý) ujely skoro 13 tisíc kilometrů. Náklady na jeden den kropení a mlžení jsou zhruba 869 tisíc korun, uvedla agentura.

Práce Pražských služeb je v těchto horkých dnech velmi důležitá, neboť v centru Prahy se tvoří tzv. "tepelný městský ostrov". Zástavba z betonu a asfaltu pohlcuje teplo a pak z domů sálá. Oproti okrajovým částem hlavního města tak teploměr ukazuje v historickém jádru Prahy ještě o dva až tři stupně Celsia více.

Situaci zlepšují vodní plochy, rozšiřování zeleně, výsadba stromů a stromořadí. Podle některých architektů však taková místa v Praze chybí. A zlepšení nenašli ani v návhru Metropolitního plánu, který pravděpodobně ovlivní stavební budoucnost hlavního města.