Hluk a Praha, tato dvě slova k sobě patří a nikdo je neoddělí. Desetitisíce Pražanů musejí každý den snášet obrovskou hlukovou zátěž.

Stačí žít v blízkosti rušných silnic, třeba u magistrály nebo pražských radiál, podobné je to také v blízkosti tramvajových tratí. Kdo to zažil, ví, že je to často nesnesitelné.

Město se v posledních letech snaží situaci zlepšit. „Jen za rok 2008 jsme do nejrůznějších úprav investovali 641 milionů korun,“ vypočítal radní pro životní prostředí Petr Štěpánek (SZ). I v následujících letech investuje Praha stovky milionů.

Snaží se magistrát dostatečně? HLASUJTE v naší anketě

Odhluční Barrandovský most a Kolbenovu

Město má k dispozici akční plán snižování hluku v metropoli. Vůbec největší zatížení způsobuje doprava. „Je to přesně tak. Akční plán se proto zabývá především odhlučněním stávajících komunikací. Odhlučníme například Barrandovský most, Kolbenovu, Jižní spojku – Spořilov a vyměníme dlažbu v Bělehradské a také snížíme rychlost na ulici 5. května či Spořilovské,“ vyjmenoval nejbližší akce Štěpánek.

Právě v ulici 5. května toto opatření určitě přivítají. Dlouhodobě zde totiž o snížení hlučnosti usilují.

Tišší bude nově také Francouzská ulice. „Zde se podaří snížit hlučnost výměnou povrchu,“ upozornil mluvčí technické správy komunikací Tomáš Mrázek s tím, že opravy skončí na podzim.

Kočičí hlavy by měly v budoucnu ze silnice zmizet i v Karmelitské, Svatovítské či Zenklově ulici.

Největší problém je magistrála

Vůbec nejvíce hlukovou zátěž musejí lidé snášet v okolí ruzyňského letiště, Severojižní magistrály a Jižní spojky. Dokazuje to hluková mapa hlavního města.

Kromě protihlukových zábran pomáhá také zpomalování rychlosti. „I proto jsme na mnoha místech rychlost snížili. Dopravní a hlukové optimum je na 50 km/h,“ doplnil radní.

Snížit na padesátku

Například snížení rychlosti ze sedmdesáti na padesát kilometrů za hodinu znamená snížení hluku o pět až deset decibelů. Tak by to mohlo být třeba v ulici 5. května.

Po dlouhodobých sporech se také řeší situace v Holešovičkách. „Zde se navrhovaly hlukové zábrany ve výši čtyř metrů, ale lidé to odmítli s tím, že se nechtějí dívat do zdi. Hledají se další možnosti, jednou z nich může být i zpomalení rychlosti,“ navrhuje.

Na některých místech by pomohlo také lepší nastavení semaforů. Pokud na sebe dobře navazuje zelená, auta jedou plynuleji a hluk je nižší.

Jak ztišit tramvaje?

Město má mimo jiné k dispozici podrobný materiál, který zpracovala společnost Akustika Praha. Plán úprav je až do roku 2012.

Ten řeší i snižování hluku tramvají. Stav kolejí je ale na mnoha místech špatný a hlučnost je pako to větší. Na rekonstrukce však nezbývají peníze.

„Ke snížení hlučnosti ale pomáhá také například broušení kolejí, které pravidelně provádíme v letních měsících v několika etapách,“ doplnila Eva Dydová z oddělení komunikace dopravního podniku.