Velké úspěchy od Afriky po Austrálii

Traduje se, že prvotním podnětem se nestalo zadání od vedení firmy, ale nadšení jeho tvůrců – toužících navázat na předválečnou konstruktérskou tradici. Na přípravě čtyřmístného celokovového dolnoplošníku, sloužícího především jako aerotaxi (tedy pro nepravidelné lety na objednávku v rámci obchodních a služebních cest), ale využívaného také v armádě a později i k výcviku v aeroklubech, začali konstruktéři Miroslav Baitler, Jiří Bouzka, Ondřej Němec a František Vlk pracovat v roce 1945.

Zprvu vlastně ještě za okupace utajeně, avšak i po skončení druhé světové války stále z vlastní iniciativy a až po práci. Letoun veřejnosti poprvé představený na leteckém dni v pražské Ruzyni v září 1947 a sériově vyráběný v letech 1949–1951 proto dostal označení Ae-45.

„Zaznamenal velký úspěch na českém i zahraničním trhu,“ konstatovala Černá. „Jeho letecké služby si pochvalovali zákazníci od Evropy přes Afriku až po Austrálii. Legendární aerotaxi vyhrálo v prestižním anglickém závodě, přeletělo Atlantik i Saharu,“ uvedla. Všechno to byly počiny, o kterých se v té době hodně psalo – a budily pozornost nejenom u fandů letectví, ale u obdivovatelů techniky obecně.

Před 75 lety začala v pražských Vysočanech sériová výroba legendárního letounu Aero Ae-45, který sloužil jako aerotaxi i k armádním účelům; byl známý a využívaný po celém světě. Dobová propagační fotografie z padesátých let.Před 75 lety začala v pražských Vysočanech sériová výroba legendárního letounu Aero Ae-45, který sloužil jako aerotaxi i k armádním účelům; byl známý a využívaný po celém světě. Dobová propagační fotografie z padesátých let.Zdroj: archiv AERO Vodochody

Obrovský úspěch přišel v srpnu srpnu 1949, kdy s tímto letounem Jan Anderle triumfoval ve Velké Británii: v Birminghamu vyhrál slavný závod Norton Griffith Challenge Trophy. Velkou pozornost ale budily i zmiňovaný nonstop přelet Sahary či výkon upravené verze (Ae-45 S), která jako první československé letadlo dokázala přeletět Atlantský oceán. Konkrétně z Buenos Aires v Argentině do italského Milána; s mezipřistáním na brazilském ostrově Fernando de Norronha.

Chválu však model Ae-45 získával také díky výkonům v běžném provozu. Nejen v Evropě, ale hned na na šesti kontinentech. Včetně zvládání náročných podmínek například v Jihoafrické republice, Indii, Indonésii – nebo třeba v Mongolsku či Austrálii. Tento stroj také využívaly letecké síly armád několika zemí. V Československu zejména pro kurýrní účely – známo je ale i několik úprav na sanitní letouny.

„Letoun A-45 byl 7,51 metru dlouhý a měl rozpětí křídel 12,25 metru. Dosahoval maximální rychlosti 280 km/h, jeho dostup byl 4700 metrů a maximální dolet 1000 kilometrů,“ shrnula Černá základní údaje.

Meteorický roj Perseid.
Roj Perseid přináší noci splněných přání. Nejlepší je koukat vleže

Továrna Aero jich do roku 1951 vyrobila 200. Pak byla v rámci tehdejšího plánovaného hospodářství výroba převedena do Letu Kunovice; ve druhé polovině padesátých let šlo o Strojírny první pětiletky. Tam také v dalších letech vznikly upravená verze Ae-45 S (s novými vrtulemi, pozměněnými přístroji a modifikovanou kapotáží motorů) a následně Ae-145 (kdy se jednalo především o nahrazení původních motorů Walter Minor 4-III modernějšími a výkonnějšími jednotkami).

První zcela nový letoun míří do Vietnamu

Firma Aero se hlásí k tomu, že za sto let své existence (čímž se řadí mezi nejstarší letecké výrobce na světě) vyrobila 11 tisíc letounů. Zřejmě nejproslulejší je cvičný proudový stroj L-39 Albatros vyvinutý v 60. letech minulého století, dodnes sloužících v řadě armád i v demo týmech. Aktuálním nástupcem je L-39NG, kdy písmena NG označují novou generaci.

Z oslavy 60 let činnosti Mercedes-Benz klubu Česká republika u Národního technického muzea.
Jet historickým mercedesem někdy šoféra utahá. Zážitek je to ale náramný

V souvislosti s ním vodochodská společnost čerstvě zveřejnila informaci na facebooku, že první ze strojů sériové výroby již v lakovně dostal nový kabát a připravuje se na předání novému majiteli. Kdo je zákazníkem, firma sice neupřesňuje, ale odpověď prozrazuje zveřejněná fotografie: nalakované engéčko má kamufláž i emblém Letectva Vietnamské osvobozenecké armády.