Prodloužení metra, kdy by středočeská část trasy vedla po povrchu, zůstává jednou ze zvažovaných možností. Společně s řadou dalších možností včetně tramvajové trati nebo příměstské železnice – ovšem debatovat se nadále bude i o nekolejových variantách, byť terén pro ně moc příhodné možnosti nenabízí.

Experti by měli probrat možné varianty 

Protože politici nejsou odborníky, očekávají rady od skutečných expertů. Ti, vyslaní na společné jednání Prahou i středočeským hejtmanstvím, by do 14 dnů měli důkladně probrat, která z možných variant je nejschůdnější jak z hlediska vybudování a dalších investic, tak zajišťování provozu – včetně jeho financování. Pak by mělo být jasněji, s čím počítat v rámci dalších přípravných prací, ale také při aktualizaci územních plánů.

Čtěte také: Prodloužení tramvaje do pražské Libuše by mělo stát půl miliardy

A co cesty vzduchem?

„Prozatím jsou všechno jen hypotézy," zdůraznila Pokorná Jermanová, že žádné ze zvažovaných řešení se v této chvíli nejeví pravděpodobnější než jiné možnosti. Mohou se přitom objevit i řešení, o nich se zatím debaty vyvedly, naznačila Deníku starostka Jesenice Radka Vladyková (ANO).

Na úterním jednání padla třeba zmínka o lanovce. „Všichni jsme se zasmáli," konstatovala. Nicméně právě touhle cestou prý jdou některé metropole. A je třeba vidět i další souvislosti: menší nároky na pozemky, možnost snáz „ohnout" trasu než v případě kolejí…

Je jenom jediný konkrétní termín

Vladyková se také svěřila, že neuspěla se svým tlakem, aby účastníci jednání dospěli ke shodě na konkrétních termínech. Ten je zatím jediný: do dvou týdnů se k debatám sejdou odborníci. V jednom už má starostka jasno už nyní. Úvahy, že by právě u Jesenice mohl vzniknout terminál obdobný Zličínu či Černému Mostu, už zřejmě patří minulosti.

Praha i střední Čechy mají společná témata 

Společná jednání středočeských i pražských radních, jejichž cílem je podle slov krajské hejtmanky „zaházet v minulosti vyhloubené příkopy", se plánují i do budoucna. „Máme řadu společných problémů," uvedla primátorka Prahy Adriana Krnáčová (ANO), podle jejíchž slov zasedání nad společnými tématy měla začít už dávno.

Téma dopravy bude jistě stěžejní i do budoucna. „Všechny cesty do Prahy vedou přes Středočeský kraj," poznamenala Pokorná Jermanová. Třeba o možném zákazu vjezdu kamionů do metropole, což by pro Středočechy byla noční můra, nepadlo v úterý ani slovo, řekla Deníku hejtmanka. Politici se ovšem shodli, že se společně budou bavit dál – a to o rozmanitých tématech. Včetně zdravotnictví, školství, životního prostředí či třeba skládkování odpadů. Nebo o cestovním ruchu a kultuře.

Obě strany mají zájem na dobudování Pražského okruhu 

Podle slov Krnáčové k zásadním společným tématům patří možnosti čerpání dotací budování parkovišť P+R, na které bohatá Praha nemá možnost dosáhnout. Obě strany také mají společný zájem na co nejrychlejším dobudování Pražského okruhu.

Ten sice staví stát, nikoli kraj ani magistrát – přesto se primátorka necítí být tak docela beze zbraní. Jako jediné ženě v pracovní skupině se jí prý daří přimet pány k tomu, aby respektovali domluvené termíny.