Radnice změnu zavedla proto, že je v některých ulicích či blocích vyhrazených parkovacích stání příliš mnoho. „Úřad Městské části Praha 9 nechce nijak zlehčovat závažnost handicapu osob zdravotně tělesně postižených a zhoršovat jim již tak těžký úděl, avšak v některých lokalitách začíná být poměr vyhrazených míst pro tyto spoluobčany k počtu volně přístupných stání pro ostatní obyvatele neúnosný,“ vysvětlila mluvčí úřadu Marie Kurková.

Parkovací zóny.
Modré parkovací pruhy se šíří do dalších čtvrtí hlavního města

Kvůli tomu se běžně stává, že řidiči nemají kde zaparkovat a objíždějí blok dokola, přestože jsou v ulicích či na parkovištích prázdná místa ke stání ovšem rezervovaná konkrétnímu vozu. „Vyhrazení je totiž platné nepřetržitě, a proto nelze zvažovat obrátkovost místa jako u volně přístupných přes den zaparkuje například zákazník obchodu či údržbář, večer pak rezident,“ doplnila mluvčí.

Jako na veřejných parkovištích

Z toho důvodu radnice stanovila limit pro počet vyhrazených parkovacích míst pět procent, což je i poměr míst pro invalidy a běžných stání na veřejných parkovištích. Pokud dosáhne počet míst pro handicapované v konkrétní ulici či na jednom parkovišti této hranice, úředníci už dalším žádostem nevyhoví.

Z oslovených městských částí se s podobným problémem potýká i Praha 7. Netrápí ji ani tak vysoký počet žádostí jako spíše málo vhodných míst k parkování v určitých čtvrtích.

Parkoviště P+R. Ilustrační foto.
Dalších 260 parkovacích míst. Magistrát zřídil nové záchytné parkoviště P+R

„Vzhledem k omezeným parkovacím kapacitám v některých lokalitách, bohužel nelze vycházet všem žadatelům vstříc,“ uvedl mluvčí Prahy 7 Martin Vokuš. Úřad nezavedl žádné limity pro vydávání povolení, ale posuzuje případ od případu. „Zároveň je třeba dodat, že v zóně placeného stání v Praze 7 je na různých místech vyčleněno několik desítek parkovacích míst pro invalidy, která nejsou vyhrazena pro konkrétní registrační značku, ale může je využít kdokoli oprávněný na těchto místech parkovat,“ připomněl mluvčí.

Vozíčkáři získají povolení vždy

Podobná situace je i v první městské části. „V případě osoby pohybující se výlučně s pomocí invalidního vozíku je žádost vždy vyřízena kladně. K ostatním žádostem se přistupuje individuálně, s přihlédnutím k charakteru postižení a vzdálenosti zóny placeného stání v dané lokalitě od místa bydliště,“ sdělil vedoucí kanceláře starosty Karel John.

Na hraně je situace podle mluvčí Prahy 12 Olgy Novotné v některých částech sídlišť tohoto obvodu. K zavedení limitů však zatím radnice nepřikročila. Žádosti zatím odmítá jen v případě, že zájemci nesplní všechny zákonné podmínky. Všem žádostem mohou úředníci vyhovět mimo jiné také v Praze 3, 4 a 8.

Ilustrační foto
MHD, městský okruh, parkovací zóny. Pro voliče v Praze je doprava téma číslo 1