Pirátská akce, čirý populismus, reakce na neschopnost vedení hlavního města, nebo podání pomocné ruky vlastním zoufalým občanům?
Praha 8 chystá něco, co by se z různých úhlů pohledu mohlo označit všemi výše uvedenými přívlastky. Jisté je, že mnozí obyvatelé osmičky už delší dobu nemají kde zaparkovat. A protože pražský magistrát letos na jaře uťal slibně rozjeté přípravy na zavedení parkovacích zón pro rezidenty v několika městských částech, radnice té osmé dostála svým nedávným proklamacím a na začátku příštího roku uplatní vlastní řešení. Nehodlá prý čekat dalších několik let na slibovaný celoměstský systém parkování.
Je to riskantní?
Lidem z Karlína, centrální Libně a z okolí metra Kobylisy jednoduše rozdá parkovací karty a vyznačí místa, kde bude možno bez rizika sankce zaparkovat pouze s těmito kartami. Zůstane osmička v této rebelii osamocena? Zdá se, že ne.
Podobně by se mohla zachovat i Praha 5, různé varianty vlastního systému zvažuje i šestka. Naopak Praha 4 a Praha 10 si zřejmě počkají na onen slibovaný celoměstský systém z několika závažných důvodů. Magistrát lavíruje a spíše se kloní k doporučení vyčkávat, z opozičních lavic zastupitelstva Prahy 8 zaznívají teze o protiprávní, či dokonce „guerillové parkovací zóně" a také varování před možnými finančními škodami, které by prý mohla Praha 8, respektive i další městské části takovým postupem utrpět.
Pět systémů parkování?
Řidiče, pohybující se po hlavním městě zřejmě už od začátku příštího roku čeká velký chaos. Kvůli „liknavosti magistrátu řešit zoufalou situaci v parkování" se může stát, že na území metropole vejde v platnost hned pět systémů parkovacích zón.
Vedle toho zavedeného, fungujícího v Praze 1, 2, 3 a 7 a lokálního v Praze 9 už takřka jistě přibude z rozhodnutí tamní radnice i na osmičce. Z popudu krajně nespokojených občanů se možná co nevidět přidá také Praha 5 a 6. Praha 4 a 10 se zatím kloní k výzvám magistrátu vyčkat dokončení takzvané celoměstské koncepce parkovaní. I když i tyto městské části hlasitě kritizují neustále oddalování řešení tohoto palčivého problému ze strany hlavního města.
Byly to právě radnice Prahy 4, 5, 6, 8, 9 a 10, které ještě letos chtěly spustit parkovací zóny, jenže narazily. Na jaře totiž bývalá městská rada ještě ve složení ODS a TOP 09 pozastavila všechny přípravy a vzkázala, že co nejdřív představí onu celoměstskou koncepci. Jenže nyní je zřejmé a připouští to i současný primátor Tomáš Hudeček že do blížících se komunálních voleb se nic takového schválit nestačí. I když alespoň koncept by se prý stihnout měl. Některé městské části kvůli dosud marným přípravám zón tratily miliony korun a již odmítají dál vyčkávat. Odhadují totiž, že by vše mohlo trvat ještě nejméně dva roky.
Vyhrazené parkování
Vedle Prahy 9, kde už teď nezávisle na systému známému z Prahy 1, 2, 3 a 7 fungují rezidenční zóny v okolí O2 arény a mají se příští rok rozšířit i na části Libně, Vysočan, ba dokonce Proseka a Střížkova, se „můžeme těšit" i na zóny v Praze 8. A dočkáme se prý už začátkem příštího roku. Konkrétně v Karlíně, ve středu Libně a v okolí metra Kobylisy. Tyto lokality podle radnice Prahy 8 jednoduše nestačí pojmout parkující automobily. „Je proto logické, že chceme vyhovět občanům a vyřešit parkování místních," říká zástupce starosty Prahy 8 Michal Švarc a dodává: „Začátkem roku 2014 zde spustíme vlastní systém, který nenavazuje na celopražský. Rezidenti budou mít vyhrazené parkování, na němž se budou vykazovat parkovacími kartami. Ty získají od radnice zdarma."
S vydáváním parkovacích karet údajně začne radnice osmičky koncem letošního roku. Karty si podle mluvčí Prahy 8 Heleny Šmídové budou moci vyzvednout nejen obyvatelé s trvalým bydlištěm v místě, ale i prokazatelní nájemci bytů, firmy a majitelé domů. Praha 8 ale ujišťuje, že systém má být benevolentnější, než ten v centru města a údajně umožní i krátkodobé parkování návštěv či zásobování. Podle studie, kterou si Praha 8 nechala zpracovat je prý možné, aby městská část zavedla vlastní parkovací zóny, pokud jsou označeny pomocí svislého značení s dodatkovými tabulemi, specifikujícími omezení dopravního značení na držitele parkovacích karet.
Další radnice
Kdo bude další na řadě? Zdá se, že Praha 5 a 6. Radnice pětky zatím není příliš konkrétní, ale netají se tím, že ještě v září by ráda představila vlastní systém parkovacích zón, který by zřejmě měl platit na Smíchově, později také v Košířích.
Také Praha 6 je zoufalá, což potvrzuje mluvčí tamní radnice Adam Halmoši. „Praha 6 usiluje o zavedení zón už od roku 2004, zpracovala několik studií a investovala do nich kolem pěti milionů korun. Ještě stále se snažíme o dohodu s městem, protože zavedení zón městská rada na letos na jaře zcela nezrušila a je možno jej ještě letos uskutečnit. Pokud se nedohodneme, pak jsme od příštího roku připraveni na vlastní řešení tedy parkovací karty a parkovací hodiny," sdělil Halmoši a dodal, že pro Prahu 6 je už takřka pozdě. „Příští rok na jaře se otevírá tunel Blanka, na podzim prodloužené metro A do Motola a to nemluvím o vlekoucích se dopravních komplikacích na Prašném mostě a na Evropské. Situace je zlá," shrnul Halmoši.
Místostarosta Prahy 4 Jiří Bodenlos, který ve své městské části parkovací zóny hlasitě prosazuje, prý spatřuje v deklarované akci Prahy 8 nesystémovost. Zároveň ale nerozumí tomu, proč magistrát zatím nebyl schopen zavést celopražský systém a je přesvědčen, že by to měl udělat ještě do komunálních voleb. Bodenlos kritizoval jarní pozastavení příprav zón v Praze 4, 5, 6, 8, 9 a 10 s tím, že zóny zde měly být zavedeny a po dvou letech případně vyhodnoceny a vylepšeny. Ve stopách osmičky ale jít nechce.
„Praha 8 spustí zóny na komunikacích, které má ve správě, zatímco naše zóna by měla být převážně na komunikacích pod správou TSK, respektive hlavního města. Pokud by ale dostala Praha 8 povolení od magistrátu i pro komunikace, spadající pod TSK, pak bychom asi hodně křičeli, protože by to byla pirátská akce. Celopražský koncept parkování je nutný, protože jinak řidiče z míst našich rezidentů nedostaneme. Nedostaneme je na záchytná parkoviště, do podzemních garáží," vysvětlil Bodenlos.
Podobný postoj podle mluvčího tamní radnice Jana Charváta zastává také Praha 10, která ve věci zavedení parkovacích zón už před časem formou dotazníku oslovila své občany. Také desítka slovy Charváta nechápe liknavost magistrátu v otázce celoměstské koncepce parkování. Praha 10 prý ale odmítá populisticky vynakládat desítky milionů korun na zavedení vlastního systému s vyhlídkou, že za dva roky přijde magistrát se zcela odlišným systémem. „A peníze bychom vyhodili z okna," míní Charvát. Zároveň připomněl, že postoj k zavedení zón v Praze 10 není mezi místními rezidenty jednoznačný. „Polovina by si zóny přála, druhá nikoliv," dodal Charvát.
Porušení zákona?
Ani ne před populismem, ale přímo před možným porušením zákona ze strany Prahy 8, potažmo dalších městských částí ve věci „svévolného" zavedení parkovacích zón, varuje opoziční zastupitel Prahy 8 Petr Vilgus. „Právo schválit nařízení o zónách má však jen hlavní město. Obávám se, že zavedení parkování na speciální karty na veřejných komunikacích pomocí pouhé výměny značek může být v rozporu se zákonem. V případě sporu se pak městská část vystavuje riziku, že soud zónu zneplatní a bude muset odškodnit ty, které za porušení zóny pokutovala," uvažuje Vilgus.
On i jeho kolegové ze Strany zelených prý prosazují plošnou parkovací zónu podle jednotné koncepce na území kompaktního centra Prahy. „Na okrajích města a ve Středočeském kraji u zastávek veřejné dopravy musí být systém zpoplatněného stání doplněn záchytnými parkovišti P+R a o špičkové spojení s centrem metropole pomocí vlaku, tramvaje, autobusů a metra," dodal Vilgus a zároveň vyjádřil pochybnost, zda si obyvatelé Prahy 8 zóny skutečně přejí. „Loňské hlasování o zónách v Praze 8 mělo blíže k blešímu cirkusu než k průzkumu veřejného mínění. Sám jsem byl svědkem toho, jak jednotlivec vyplnil a vhodil do hlasovací urny lístky opakovaně. Lístky i s tužkou totiž ležely hned vedle urny a počet vhozených hlasů nikdo nekontroloval. Tato anketa má nulovou vypovídací hodnotu," uzavřel Vilgus.