Iniciativa 30 pro Prahu uvádí jako příklad Brusel a Helsinky, kde už rychlost třicet kilometrů v hodině zavedena je.

„Má smysl tam, kde žijí lidé. Z plošné třicítky jsou v těchto městech výjimky. Logicky jde třeba o městský okruh,“ připomněl Matěj Michal Žaloudek (Zelení) z Iniciativy 30 pro Prahu, který je zastupitelem třetí městské části.

Rezidenční oblasti ano, páteřní silnice ne

Praha 3 se jako jedna z mála staví k situaci spíše pozitivně. Podle místostarosty Ondřeje Ruta (Zelení), který má v gesci dopravu, už je území městské části zklidněnými zónami 30 z velké části pokryto a vedení radnice je chce v rezidenčních oblastech mimo hlavní ulice nadále zavádět.

Třicítka podle Ruta zvyšuje bezpečnost a podporuje obytný charakter dotčených ulic.

Městské části se shodují, že tam, kde to dává smysl, třicítky zavádějí. „Plošné zavedení třicítky nepodporujeme. Naopak omezení rychlosti tam, kde to má smysl - školy, nemocnice, domovy pro seniory, dětská hřiště - ano. V Praze 4 už máme zavedenu rychlost 30 kilometrů v hodině v obytných čtvrtích, kde jsou modré zóny,“ uvedl za radnici mluvčí Jiří Bigas s tím, že automobil jedoucí třicítkou na druhý rychlostní stupeň, tedy v neoptimálním výkonu motoru, produkuje více zplodin, také proto je radnice proti.

Ani na Jižním Městě zatím neuvažují o plošné třicítce, neboť chtějí v rámci páteřních tras zachovat plynulost provozu. Podle radního Prahy 6 pro dopravu Ondřeje Matěje Hrubeše (ODS) by zavedení třicítky na hlavních komunikacích, kde jezdí také páteřní linky městské dopravy, mělo za následek i omezování provozu tramvají a autobusů, což nepovažuje za správné.

Rozhodně proti je osmá městská část. „Určitě nesouhlasíme se snižováním rychlosti plošně, nekoncepčně a na základě nátlakových akcí. Blokování Rohanského nábřeží a jiných hlavních tahů považuji za bezohledné a zbytečné. To jsou právě komunikace, kde má zůstat 50 kilometrů v hodině,“ poznamenal radní Prahy 8 pro dopravu Tomáš Slabihoudek (Společně pro Prahu 8). Proti plošnému zavedení třicítky se staví i Praha 10.

Blokády silnic a omezování řidičů radnice odsuzují. Podle starosty Prahy 9 Tomáše Portlíka (ODS) si aktivisté vynucují pozornost a a uměle vytvářejí témata, která starostové už dávno řeší. „Nesmíme se dostat do stádia, kdy forma, kterou aktivisté své požadavky vynucují, zvítězí nad zdravým rozumem a odborností. Bylo správné se s nimi sejít a informovat je o tom, že vydírat se nenecháme,“ dodal.

Iniciativa podle svých členů usiluje o změnu mentálního nastavení a uvažování - s cílem prohodit pozice současné plošné padesátky a třicítky jako výjimky.

„Chceme, aby se to otočilo, aby třicítka byla ta základní. Padesátku chceme stanovit pouze tam, kde opravdu nedochází k pohybu chodců a je tam zajištěna oddělená infrastruktura, třeba pro cyklisty. Jde nám primárně o bezpečnost a o to, aby nedocházelo k ohrožení lidí na životech,“ vysvětlila Veronika Holcnerová, mluvčí iniciativy a skupiny Poslední generace, která za požadavkem zklidnění dopravy stojí.

Primátor doporučil samostatná jednání

Pražský primátor se už dříve vyjádřil, že má skupina začít jednat samostatně s městskými částmi. „S ohledem na klíčovou rozhodovací pravomoc úřadů městských částí v oblasti regulace rychlosti bylo skupině Poslední generace doporučeno vést věcný dialog s městskými částmi, které byly dosud v zavádění zón 30 kilometrů v hodině méně aktivní,“ uvedl Bohuslav Svoboda (ODS).

To ale iniciativa podle Holcnerové nechce. Jednat bude pouze přímo s magistrátem, který má podle ní v mnoha ohledech lepší vyjednávací pozici. O problematice má prý magistrát komunikovat s radnicemi sám.

Nyní má vzniknout pozice zmocněnce pro zklidnění dopravy. „Tato funkce je předmětem koaličního jednání, s prvním náměstkem pro dopravu a ostatními koaličními partnery nás čeká diskuze o profilu osoby, která by měla tuto funkci vykonávat. Zmocněnec by podle mého názoru mohl fungovat jako mediátor, který bude schopen najít průniky zájmů napříč jednotlivými městskými částmi a nacházet styčné body ve smysluplném zklidnění dopravy,“ dodal Svoboda.