Iniciativa 30 pro Prahu uvádí jako příklad Brusel a Helsinky, kde už rychlost třicet kilometrů v hodině zavedena je.

„Má smysl tam, kde žijí lidé. Z plošné třicítky jsou v těchto městech výjimky. Logicky jde třeba o městský okruh,“ připomněl Matěj Michal Žaloudek (Zelení) z Iniciativy 30 pro Prahu, který je zastupitelem třetí městské části.

Rezidenční oblasti ano, páteřní silnice ne

Praha 3 se jako jedna z mála staví k situaci spíše pozitivně. Podle místostarosty Ondřeje Ruta (Zelení), který má v gesci dopravu, už je území městské části zklidněnými zónami 30 z velké části pokryto a vedení radnice je chce v rezidenčních oblastech mimo hlavní ulice nadále zavádět.

Třicítka podle Ruta zvyšuje bezpečnost a podporuje obytný charakter dotčených ulic.

Městské části se shodují, že tam, kde to dává smysl, třicítky zavádějí. „Plošné zavedení třicítky nepodporujeme. Naopak omezení rychlosti tam, kde to má smysl - školy, nemocnice, domovy pro seniory, dětská hřiště - ano. V Praze 4 už máme zavedenu rychlost 30 kilometrů v hodině v obytných čtvrtích, kde jsou modré zóny,“ uvedl za radnici mluvčí Jiří Bigas s tím, že automobil jedoucí třicítkou na druhý rychlostní stupeň, tedy v neoptimálním výkonu motoru, produkuje více zplodin, také proto je radnice proti.

Pochod za omezení nejvyšší povolené rychlosti v Praze na 30 km/h. Akci pořádají organizace Poslední generace a 30 pro Prahu (foto z předchozí akce).
Politici stále nejednají. Akce 30 pro Prahu pokračuje, tentokrát na Smíchově

Ani na Jižním Městě zatím neuvažují o plošné třicítce, neboť chtějí v rámci páteřních tras zachovat plynulost provozu. Podle radního Prahy 6 pro dopravu Ondřeje Matěje Hrubeše (ODS) by zavedení třicítky na hlavních komunikacích, kde jezdí také páteřní linky městské dopravy, mělo za následek i omezování provozu tramvají a autobusů, což nepovažuje za správné.

Rozhodně proti je osmá městská část. „Určitě nesouhlasíme se snižováním rychlosti plošně, nekoncepčně a na základě nátlakových akcí. Blokování Rohanského nábřeží a jiných hlavních tahů považuji za bezohledné a zbytečné. To jsou právě komunikace, kde má zůstat 50 kilometrů v hodině,“ poznamenal radní Prahy 8 pro dopravu Tomáš Slabihoudek (Společně pro Prahu 8). Proti plošnému zavedení třicítky se staví i Praha 10.

Blokády silnic a omezování řidičů radnice odsuzují. Podle starosty Prahy 9 Tomáše Portlíka (ODS) si aktivisté vynucují pozornost a a uměle vytvářejí témata, která starostové už dávno řeší. „Nesmíme se dostat do stádia, kdy forma, kterou aktivisté své požadavky vynucují, zvítězí nad zdravým rozumem a odborností. Bylo správné se s nimi sejít a informovat je o tom, že vydírat se nenecháme,“ dodal.

Iniciativa podle svých členů usiluje o změnu mentálního nastavení a uvažování - s cílem prohodit pozice současné plošné padesátky a třicítky jako výjimky.

Veřejný pochod s požadavkem snížit rychlost v Praze na 30 km/h a upozornit na klimaticky kolaps.
30 pro Prahu. Aktivisté opět blokovali provoz na Nuselském mostě

„Chceme, aby se to otočilo, aby třicítka byla ta základní. Padesátku chceme stanovit pouze tam, kde opravdu nedochází k pohybu chodců a je tam zajištěna oddělená infrastruktura, třeba pro cyklisty. Jde nám primárně o bezpečnost a o to, aby nedocházelo k ohrožení lidí na životech,“ vysvětlila Veronika Holcnerová, mluvčí iniciativy a skupiny Poslední generace, která za požadavkem zklidnění dopravy stojí.

Primátor doporučil samostatná jednání

Pražský primátor se už dříve vyjádřil, že má skupina začít jednat samostatně s městskými částmi. „S ohledem na klíčovou rozhodovací pravomoc úřadů městských částí v oblasti regulace rychlosti bylo skupině Poslední generace doporučeno vést věcný dialog s městskými částmi, které byly dosud v zavádění zón 30 kilometrů v hodině méně aktivní,“ uvedl Bohuslav Svoboda (ODS).

To ale iniciativa podle Holcnerové nechce. Jednat bude pouze přímo s magistrátem, který má podle ní v mnoha ohledech lepší vyjednávací pozici. O problematice má prý magistrát komunikovat s radnicemi sám.

Nyní má vzniknout pozice zmocněnce pro zklidnění dopravy. „Tato funkce je předmětem koaličního jednání, s prvním náměstkem pro dopravu a ostatními koaličními partnery nás čeká diskuze o profilu osoby, která by měla tuto funkci vykonávat. Zmocněnec by podle mého názoru mohl fungovat jako mediátor, který bude schopen najít průniky zájmů napříč jednotlivými městskými částmi a nacházet styčné body ve smysluplném zklidnění dopravy,“ dodal Svoboda.