Schválení připomínek žižkovské radnice je důležité směrem k dalším společným jednáním. Zastupitelé hlavního města by se totiž s nimi museli vypořádat a hlasovat o nich při společné schůzi. Místní politici chtěli znát rovněž názor občanů Prahy 3, a tak se před dvěma měsíci konala ohledně budoucnosti třicetihektarového areálu ohraničeného ulicemi Jana Želivského, Malešická, U Nákladového nádraží a navazující na Českobrodskou veřejná debata.
Praha 3 podněty a názory lidí i odborníků v radničních výborech sesumírovala a sepsala celkem sedm (některé považuje za zásadní) připomínek, které by měly putovat na magistrát. Městská část chce po IPR Praha přepracování studie tak, aby byla ještě podrobnější, a hlavně závazná pro soukromé firmy, které se chystají Nákladové nádraží Žižkov proměnit v rezidenční čtvrť pro až patnáct tisíc obyvatel.
Podle Matěje Žaloudka (Strana zelených), který šéfuje výboru pro územní rozvoj, by měla studie zajistit třeba dostatek zeleně v ulicích, pěší prostupnost území i podrobné dopravní řešení včetně cyklistické dopravy. S dopravní infrastrukturou souvisí i druhý bod. „Městská část výhledově počítá s přenesením severojižní tranzitní dopravy skrze městskou část právě na městský okruh, proto by mělo být prokázáno, že ve fázi plného vytížení předmětného území dojde ke snížení dopravní zátěže ulice Jana Želivského oproti současnému stavu,“ píše v předkládaném dokumentu, který má Pražský deník k dispozici.
Radnice požaduje školy i zdravotnické zařízení
„Trochu nám to navíc komplikuje plány oprav stávajících komunikací,“ podotkl radní Žaloudek k tématu nejasného dopravního zatížení. Praha 3 prostřednictvím starosty Jiřího Ptáčka (TOP 09) už dříve požadovala, aby představitelé hlavního města zahrnuli do plánů i prodloužení připravované linky metra D až na Žižkov.
A do třetice doprava - žižkovští radní nesouhlasí, aby vedla chystaná tramvajová trať skrz památkově chráněnou průmyslovou budovu. Funkcionalistická stavba z roku 1936 má být společensko-kulturním centrem celé oblasti. Podle informací Pražského deníku má čelní objekt získat ministerstvo kultury a přesídlit sem Národní filmový archiv. V severním křídle by mohlo vzniknout muzeum architektury a zázemí pro studenty UMPRUM. Jižní křídlo pak bude sloužit k bydlení.
Developeři se bojí obstrukcí
Jedna ze sedmi připomínek se týká rovněž veřejné vybavenosti: „Městská část požaduje vymezení plochy veřejné vybavenosti pro umístění dvou základních a celkem čtyř mateřských škol, jednoho zdravotnického zařízení či zařízení sociálních služeb formou pevné značky veřejné vybavenosti (VV).“
Developeři se však bojí, že by případné změny územní studie zapříčinily zpoždění stavebních projektů, protože administrativní procesy obecně dlouho trvají. „Jako nejproblematičtější se však jeví bod týkající se zeleně,“ myslí si Žaloudek, architekt a zastupitel Prahy 3.
Podle žižkovské radnice totiž veřejně přístupných zelených ploch není na mapě bývalého nákladového nádraží zaneseno dostatek. Městská část chce proto vytvořit koridor zeleně propojující park Židovské pece na severu a Olšanské hřbitovy na jihu. Central Group přitom slibuje, že brownfield promění v Parkovou čtvrť s velkým prostorem pro relaxaci, stromořadím v ulicích či vodními prvky. První etapa by měla započít v roce 2020.
Podle mluvčí firmy Marcely Fialkové však požadavky městské části Central Group plní a ve spolupráci s ostatními vlastníky dalších pozemků v dané lokalitě je připravena tak činit i nadále. „Pokud jde o vedení tramvajové trati, náš projekt počítá s oběma variantami. V případě vedení tramvaje mimo budovu jsme již pro tyto účely vyčlenili potřebné pozemky,“ uvedla pro Pražský deník mluvčí Fialková.
Developer počítá i s refugiem, tedy útočištěm pro ochranu případných živočichů vyskytujících se v plánovaném parku. „Po dokončení výstavby je v plánu refugium otevřít tak, aby případní živočichové mohli migrovat do celého parku a dalších zelených částí projektu,“ dodala Fialková z Central Group.